Huisnummers in een vreemde volgorde

1
In Drachten bij het bedrijventerrein heb je wel een hele vreemde uitgave van nummering:

De straat begint met: De Roef 8. Dan de Roef 6, en dan de Roef 4 aan de kant van de straat van Anker. Dan krijg je de Roef 2. En dan begint het opeens met de Roef 20a. En dan gaat het vervolgens door met nummer 14, 12, 10 en dat stopt het met de Roef 8a, de Roef 8b en de Roef 8c. Nummer 8 en nummer 8a liggen ver van elkaar vandaan. Navigatiesystemen slaan de plank mis als je beide adressen wilt zoeken. Bij de TOM TOM kun je nog een toevoeging invoeren wat bij de meeste navigatiesystemen niet mogelijk is.

Dan Tussendiepen 78. Dat bevind zich aan de einde van de straat terwijl 76 vrijwel aan het begin is. Nog opmerkelijker nummer 33 zit aan de kant van de evennummers. Dit allemaal in Drachten. Mocht je het niet geloven je kunt het nachecken op http://bagviewer.geodan.nl/index.html

Zijn er geen regels voor uitgifte van nummers dat je dit in iedergeval in een logische nummering doet? Hetzelfde geldt voor Vlasakkers 5 in Drachten. Nummer 5 is eenzaam, daar begint de straat nl. mee. De straat begint met nummer 23 en eindigd met nummer 7.

Hebben jullie ook zulke opmerkelijke zaken?

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

3
In Amsterdam hebben we nogal eens gevalletjes "ingang om de hoek".
Of een binnenstraat onder een poortje door, die aanvoelt als een zelfstandige straat, maar die qua nummering meeloopt met de straat waar hij haaks op staat.

De nummering in grote steden begint zogenaamd vanaf het stadhuis (vroeger op de Dam). Amsterdammers die er prat op gaan dat ze dit zo goed weten, gaan nog weleens de mist in als ze een adres moeten zoeken in de oude stadskern. Daar is alles genummerd vanaf de Oude Kerk die bestond voordat het stadhuis er was.

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

4
Ik heb de ervaring in Amsterdam dat er complete stukken in de nummering ontbreken. Dan ben bij nummer 30 en dat moet je door naar nummer 140 en dat is vijf meter verder. Ook heb ik een heel groot blok vol met postvakjes en daar ontbreken er een paar en die vakjes zitten samen in een ander blok achter je. Je zoekt je de eerste keer echt rot al woon ik er al zes jaar.

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

5
postboy schreef:Ik heb de ervaring in Amsterdam dat er complete stukken in de nummering ontbreken. Dan ben bij nummer 30 en dat moet je door naar nummer 140 en dat is vijf meter verder. Ook heb ik een heel groot blok vol met postvakjes en daar ontbreken er een paar en die vakjes zitten samen in een ander blok achter je. Je zoekt je de eerste keer echt rot al woon ik er al zes jaar.
Ik heb een buurt waar de garageboxen eigen nummers hebben. Dan slaan de huizen opeens een nummerreeks over.
Die boxen krijgen trouwens verrekt vaak "post". Vooral van telefoonmaatschappijen. Ahum.

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

6
Daar heb ik gelukkig nauwelijks last van. Eén straat begint met 2a en dan 2, 4 en dan 4a, 6 en 6a. Dat 2a vooraan is niet echt logisch. Maar ik weet dat het zo is en sorteer daarop. De rest van het dorp is gelukkig wel logisch genummerd. Maar die ene collega zal wel in het begin veel moeite gehad hebben met sorteren en bezorgen. Zoiets moet je echt weten.

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

8
Herkenbaar, alleen in mijn geval is de huisnummering niet zo enorm verschillend als bij anderen.

In enkele straten van mijn wijk zitten ook (kleine) afwijkingen in de nummering. In één straat is het hoogste huisnummer van een flat is 828 en de eerstvolgende woning heeft huisnummer 894 en daar tussenin zit geen woning of garagebox met een huisnummer (er ontbreken dus huisnummers).

Bij een aantal flats in mijn wijk met toevoegingen achter het huisnummer (a, b, c) wil het nog wel eens voorkomen dat een huisnummer met een toevoeging ontbreekt. Bijvoorbeeld dat 36a ontbreekt en dat het dan verder gaat met 36b; of in een ander geval: dat 38a en 38c er zijn, maar 38b niet. Alleen dit komt niet zo heel erg veel voor in mijn wijk.

Re: Huisnummers in een vreemde volgorde

10
@postboy

sandd zou hiertoe het initiatief moeten nemen postboy.
en dan 1 x per jaar/halfjaar nieuwe opmerkingen bij de stratenlijst noteren
die dan aan een invaller wordt gegeven.

@annezech
jij weet op den duur veel meer van je wijk dan voor je post ging lopen.
en meestal is het ter plekke, zonder echt veel extra tijd zelf door je op te lossen.
ik vind dat het leuke aan het postbezorgen.

niet om sandd te plezieren maar het is prettig als de tas echt leeg is.
wij hebben geen oranje brievenbus om allerlei in te kieperen a.h. eind van de ronde.
cron