Re: Zorg en zekerheid wanneer vast contract?

2
verzendenenontvangen schreef:Hoe is dit geregeld in de CAO van de postbedrijven? Per juli zou je na 2 contracten een vast dienst verband moeten worden aangeboden? En dan een half jaar er tussenuit als ze je niet vast willen hebben? En wat als je nu een contract krijgt aangeboden?
Over welke postbedrijven heb je het? En wat heeft Zorg & Zekerheid er mee te maken? Op de website van de Rijksoverheid vond ik de volgende informatie:
Vanaf 1 juli 2015: na 3 tijdelijke contracten of 2 jaar is sprake van een vast contract

Op 1 juli 2015 verandert er meer voor tijdelijke werknemers. Op dat moment verandert de ketenbepaling. De ketenbepaling regelt wanneer elkaar opvolgende tijdelijke contracten overgaan in een vast contract. Vanaf die datum ontstaat een vast contract als werkgever en werknemer:
1) meer dan 3 elkaar opvolgende tijdelijke contracten afsluiten;
2) langer dan 2 jaar gebruik maken van elkaar opvolgende tijdelijke contracten.

Er is sprake van opvolgende tijdelijke contracten als ze elkaar met een tussenperiode van zes maanden of minder opvolgen.
Bij de berekening van de periode van 2 jaar tellen periodes van 6 maanden (of korter) tussen de tijdelijke contracten mee.

De nieuwe ketenbepaling geldt niet:
1)als het een arbeidsovereenkomst betreft van een leerling in het kader van een beroepsbegeleidende leerweg (bbl-opleiding)
2) als het een arbeidsovereenkomst betreft van een werknemer die jonger is dan 18 jaar en maximaal 12 uur per week werkt.

De mogelijkheden om bij cao af te wijken van de ketenbepaling worden beperkt. Een cao die vanaf 1 januari nieuw gaat gelden of wordt verlengd, mag in de volgende gevallen afwijken van de ketenbepaling:
1) Uitzendovereenkomst: In de cao kan worden geregeld dat het aantal van 3 contracten kan worden verhoogd naar ten hoogste 6 en de periode van 2 jaar kan worden verlengd tot ten hoogste 4 jaar.

2) Aard bedrijfsvoering: Soms is een extra tijdelijk contract of het langer kunnen aangaan van tijdelijke contracten noodzakelijk vanwege de aard van de bedrijfsvoering. In dat geval kan in de cao worden bepaald dat maximaal 6 (in plaats van 3) tijdelijke contracten kunnen worden aangegaan en maximaal voor een periode van 4 (in plaats van 2) jaar van tijdelijke contracten gebruik kan worden gemaakt.

3) Gevaar voortbestaan sector: In sommige sectoren, zoals het profvoetbal, werkt men uitsluitend met tijdelijke contracten. De verminderde afwijkingsmogelijkheid van de ketenbepaling vormt dan een risico voor het voortbestaan van de sector. Daarom bestaat de mogelijkheid om bij ministeriële regeling functies in een bedrijfstak aan te wijzen waar uitsluitend met tijdelijke contracten wordt gewerkt. Hiervoor kan bij cao de ketenbepaling buiten toepassing worden verklaard.

4) Bestuursfuncties: Gaat het om een bestuursfunctie bij een bedrijf of organisatie? Dan kan in een schriftelijke overeenkomst (waaronder een cao) van de termijn van 2 jaar worden afgeweken.

5) Opleiding:Is de arbeidsovereenkomst vooral gesloten om een werknemer op te leiden? Dan kan bij cao de ketenbepaling geheel of gedeeltelijk niet van toepassing worden verklaard.

Geldt er een cao die al voor 1 juli 2015 van toepassing was en waarin een afwijkende regeling staat? Dan gaat deze maatregel in bij het einde van de looptijd van deze cao of uiterlijk 1 juli 2016. Tot die tijd kunnen andere regels gelden. Raadpleeg daarom altijd de cao.
Bij PostNL staan er in de CAO geen expliciete bepalingen hieromtrent, dus dan wordt gewoon het wetboek gevolgd.

Re: Zorg en zekerheid wanneer vast contract?

3
Toen ik bij Postnl begon kreeg ik een jaarcontract met een maand proeftijd. Daarna wordt het contract als beide partijen tevreden zijn omgezet in een vast contract.

Ik moest na aanname wel een verklaring omtrent gedrag aanvragen en bewijs van aanvraag aan de teamcoach geven bij de eerste werkdag. Zodra de goedkeuring binnenkwam meteen afgegeven.

Als je geen VOG aanvraagt of als je een afwijzing krijgt dan wordt je ontslagen. Logisch. Ik geloof dat je hem binnen 8 weken moet afgeven.

Dit is het enige.

Ik vond trouwens dat alles erg goed geregeld was bij Postnl. In ieder geval waar ik werk. Op de dag dat ik begon moest ik een opleidingsmodule afronden en daar krijg je een half uur voor uitbetaald. Tevens loopt er iemand drie dagen met je mee.

Ik krijg extra tijd zonder morren uitbetaald.

De contracten zijn ook okee.

Postservice is een onderaannemer van Sandd en die geeft geen contracten. Hier heb je alleen ovo. Heeft ook weer voordelen. Kan altijd alw ik het te druk heb bij Postnl aan Postservice doorgeven dat ik niet kan.

Re: Zorg en zekerheid wanneer vast contract?

6
Zo is het in ieder geval nu (hier tenminste) bij Postnl geregeld. Of het pas zo is weet ik niet. Of het altijd zo is weet ik ook niet. Misschien had ik geluk of hadden ze genoeg vertrouwen ivm mijn postverleden.

Hoe het bij Sandd of andere postbedrijven geregeld is weet ik niet. Misschien is het bij Sandd ook overal anders.

Postnl houdt zich in ieder geval aan de wet. Wetboek zoals Newman al schrijft.

P.s. ik ben Donald Duck hoor! :mrgreen:

Re: Zorg en zekerheid wanneer vast contract?

8
Bedankt. Ben al afgelopen oktober begonnen hoor. Tot nu toe is het goed met Postservice te combineren. Ik heb wel een paar keer Postservice een week van te voren afgemeld als ik het te druk zou gaan krijgen met Postnl de daaropvolgende week. Loop niet graag op mijn tandvlees.

De grootte van de wijk valt mee. Er staat 2 uur voor en dat lukt goed. Op donderdag en zaterdag doe ik er wel vaak iets langer over, maar ik geef de tijd altijd per email door na afloop en dat wordt zonder morren uitbetaald. Ik kreeg zelfs het geld voor de VOG terug en een half uur voor de opleidingsmodule en eens per kwartaal 17,50 fietsverding. Is 70 euro per jaar.

De vorige keer dat ik bij Postnl werkte was het veel minder goed geregeld. Sommige mensen kregen maar een contract voor drie maanden. Anderen een half jaar contract. Toen ik weg was kreeg de bezorgster in mijn dorp een half jaar conteact en daarna moest ze er een tijdje uit. Toen weer een half jaar contract en daarna pas een vaste aanstelling.

Maar goed. Het lijkt verbeterd te zijn.
Ik weet niet hoe het in andere delen van het land geregeld is.

Tot nu toe heb ik geen reden tot klagen.
cron