Re: breek je bundel

11
jan272 schreef: Georoute is een manier om een tijd te koppelen aan een loop. Voorheen was het voldoende als een postbode zei: 'daar heb ik zoveel tijd voor nodig'. Maar blijkbaar zijn er bij die een te ruime tijd opgegeven hebben. Vaste koffie adressen met doorbetaalde pauzes van een klein uur. Veel van die postbodes zijn ondertussen teamcoach dus die projecteren hun eigen verleden op de huidige bezorgers.
Georoute is onvermijdelijk. Het is de zoveelste loop wijziging van de laatste 10 jaar. Maar stel je eens voor dat ze nog bezorgden zoals in de 70-er jaren.
Dus wat jij beweerd klopt.(het kon wel maar ikke niet)
Degeen die de boel genaaid heeft met uren gaat nu over jouw uren beslissen (en jou dus naait)
Toen onder het mom van sociaal bezig zijn, nu kan en moet het sneller.
Let wel, ik laat me niet op de kast jagen door de TC, dan moet hij wel een hele goede babbel hebben.

Re: breek je bundel

12
jan272 schreef:
Newman schreef:Maar het is makkelijker als je de fiets gelijk bij nr 40 zet. Het tweede rondje loop je dan nog steeds als 40-70/75-41, maar het tweede rondje draai je om en loop je van 39-1/2-38.
Tot nu toe was de bezorgtijd het enige waarvoor geen rekenmodel was. De looptijd voor een wijk was gewoon de tijd die de postbode die er vroeger vast liep aangaf nodig te hebben.
Iedereen werkt op zijn eigen manier en het hangt ook af van de wijk waarin je opereert. In de Emiel Roemerstraat kan ik mijn fiets desnoods van slot af parkeren. In andere wijken is ie nooit verder dan 10 meter van me af.
De een rijdt van straatmidden naar straatmidden en de ander van centrale hoek naar centrale hoek. Van die centrale hoek uit doe je dan drie of meer rondjes.
Georoute is een manier om een tijd te koppelen aan een loop. Voorheen was het voldoende als een postbode zei: 'daar heb ik zoveel tijd voor nodig'. Maar blijkbaar zijn er bij die een te ruime tijd opgegeven hebben. Vaste koffie adressen met doorbetaalde pauzes van een klein uur. Veel van die postbodes zijn ondertussen teamcoach dus die projecteren hun eigen verleden op de huidige bezorgers.
Georoute is onvermijdelijk. Het is de zoveelste loop wijziging van de laatste 10 jaar. Maar stel je eens voor dat ze nog bezorgden zoals in de 70-er jaren.
Ik weet niet hoe het bij de andere kantoren zit, maar hier is de looptijd over het algemeen veel te krap! Van de oorspronkelijke tijd is eerst overal 10 minuten afgehaald omdat we geen aangetekenden meer hadden, toen nog 10 min. er af omdat we gen pakjes meer deden (ongeacht of het een wijk was waar je veel pakjes/agt voor had, en vergetend dat je bij oude wijken ook voor buspakjes vaak moet aanbellen!), en toen nog overal 20 minuten vanaf toen we de post niet meer op de vestiging gingen ophalen, maar vanuit depots gingen werken. Ook hier keken ze weer niet naar de afstand, er zijn nu wijken die verder fietsen zijn vanuit het depot dan vanuit de (inmiddels gesloten) vestiging.

Dus dat hakte er flink in, bij veel ochtendwijken ging er gewoon tot 40 minuten van af. Onder grote druk van de postbezorgers hebben sommige wijken er weer tijd bij gekregen (sommige zelfs meer dan de oude tijd), dus je hebt nu wijken die heel ruim staan en wijken die echt onmogelijk te halen zijn. In die zin zorgt GeoRoute wel voor uniformiteit: straks staan ALLE wijken te krap, ipv sommige. Maar of dat nu een verbetering is? :cry:

Re: breek je bundel

14
Ach, ik heb een collega die drie keer met haar oogjes knippert en de tranen lopen in tuiten van haar wangetjes. Die kan veel gedaan krijgen. Fouten uit het verleden (fouten uit de toekomst bestaan nog niet, dus...) leiden altijd tot veranderingen in de toekomst.
Ik betwijfel of mijn eigen TC structureel teveel schreef maar ik weet wel van bodes die iedere vrijdag een erg lange koffiepauze hadden, met taart en al. Dat kon toen nog want men was gewoon 40 uur per week in dienst en moest de tijd toch vullen.

Dat 'de tijd moet vol' merk je nog steeds in veel oude lopen. Gezet op 'bezig zijn en bezig blijven'. Vroeg of laat komt een process engineer daarachter en als die er een aantal gezien heeft dan weet ie: hier valt geld te verdienen. En zo hoort dat ook. Het probleem is vooral ontstaan toen de politiek besloot dat het staatsbedrijf beursgenoteerd moest worden. Het duurt erg lang voordat een ambtenaren cultuur eruit gesloopt is.

Volgende week beginnen we met geo EN autobedrijf hier. Dat wordt 3 maanden puinhoop en paniek. Daarna moet een en ander gestabiliseerd zijn. Tot dat moment moet je eigenlijk niet reageren op verstoringen. In een tijdlijn:

eerste drie weken: alles over je heen laten komen
tweede drie weken: verbeter en verander voorstellen
derde drie weken: evalueren
laatste vier weken: verbeteren en veranderen

Het zal nooit meer worden wat het was maar het WAS met een telegraafdraad en een morse piloot. Zelfs twitter is moderner ondertussen. We MOETEN veranderen. Het is te lang statisch gebleven. Met postbodes die zeiden "Ja in die tijd valt die loop wel te doen". Dat is een beslissings criterium uit de 60-er jaren, niet uit 2010.

Kijk eens naar Optivo. Wat was optivo? Optivo was het invoeren van de 'assembly line', de 'lopende band' binnen TNT. Meer niet. Het ambachtelijke maatwerk werd vervangen door een gestructureerd en gestroomlijnd bedrijfsproces. Wat Henry Ford in 1928 deed, deden wij in 2008. Aan de late kant maar beter laat dan nooit.
Het grootste manco binnen Optivo was dat veel leidinggevenden het niet snapten (en dus ook niet uit konden leggen) en daarom tot draconische maatregelen grepen als '1 voet over de lijn is ontslag'.
Dat soort dingen komen binnen GeoRoute al niet meer voor. Men heeft dus blijkbaar al wel geleerd. Als we met zijn allen eraan meewerken wordt Geo gewoon een succes. Breek je bundel en geef het een kans.

Re: breek je bundel

18
Topicstarter heeft wel gelijk.
ik had op mijn route verschillende alternatieven:
1. hofjes: ik kwam eraan rijden, en kon de huizen van 1-2-3-4-etc rondlopen.
ergerpunt was alleen als ik aangeleverde post, die ik zelf moest sorteren, al gedeeltelijk 2-4-6-8 en 9-7-5-3-1 gesorteerd was. Dat weet ik zelf veel beter !

2. Doodlopende straten. Die moet je wel rond lopen.

3. eenzijdige straten, dus aan de andere zijde geen bebouwing. Als het enigszins kon, fietste ik die af.
Dat gaat bij veel post iets langzamer, maar je hoeft dan niet weer terug naar je fiets te lopen.

4. Een blokje rond lopen. Hierin liep ik dus soms zigzaggend de straat af, een zijde van het blok waren alleen links huizen.

5. tweezijdig fietslanen. Dus waar je eenmaal doorheen fietst, en dan aan weerszijden bezorgt.

wat ik hiermee wil zeggen:
de optimale bezorging is zo sterk afhankelijk van hoe de straat er precies in ligt, hoe de nummering is, hoe ver de brievenbussen van de weg af liggen (soms niet te doen op de fiets) en vooral hoeveel post je hebt die dag, dat ik zeker weet dat dit niet vanachter de computer te bepalen is door iemand die de route zelf niet kent.

Re: breek je bundel

20
Anyone schreef:Topicstarter heeft wel gelijk.
ik had op mijn route verschillende alternatieven:
1. hofjes: ik kwam eraan rijden, en kon de huizen van 1-2-3-4-etc rondlopen.
ergerpunt was alleen als ik aangeleverde post, die ik zelf moest sorteren, al gedeeltelijk 2-4-6-8 en 9-7-5-3-1 gesorteerd was. Dat weet ik zelf veel beter !

2. Doodlopende straten. Die moet je wel rond lopen.

3. eenzijdige straten, dus aan de andere zijde geen bebouwing. Als het enigszins kon, fietste ik die af.
Dat gaat bij veel post iets langzamer, maar je hoeft dan niet weer terug naar je fiets te lopen.

4. Een blokje rond lopen. Hierin liep ik dus soms zigzaggend de straat af, een zijde van het blok waren alleen links huizen.

5. tweezijdig fietslanen. Dus waar je eenmaal doorheen fietst, en dan aan weerszijden bezorgt.

wat ik hiermee wil zeggen:
de optimale bezorging is zo sterk afhankelijk van hoe de straat er precies in ligt, hoe de nummering is, hoe ver de brievenbussen van de weg af liggen (soms niet te doen op de fiets) en vooral hoeveel post je hebt die dag, dat ik zeker weet dat dit niet vanachter de computer te bepalen is door iemand die de route zelf niet kent.
Zelfs iets simpels zoals bv even kijken aan welke kant van de meeste fietsen [of alle fietsen?] de klapstandaard zit,
kan een computer niet bedenken. De standaard zit links op de fiets, zodat jij aan de linkerkant van je fiets loopt,
maar de computer laat jou steeds rechtsom draaien de tuintjes in.
Nou maar hopen dat de computer meeleest!
cron