breek je bundel

1
Ik verbaas me er soms over dat collega's verstoord raken wanneer hun startpunt niet overeenkomt met de bovenste brief van hun bundel.

Stel je looprondje is het Balkenendeplantsoen, een carre van 20 huizen rond een veldje. Vier keer 10 huizen, lopend van 2 tot en met 80.
Je bundel loopt van 2 tot 80, dus in huisvolgorde. Maar ik kom uit de Ruttenallee en ik arriveer bij Balkenendeplantsoen nummer 22. En ik heb geen zin om helemaal terug te fietsen naar 2.

Dan pak je je bundel, bladert door tot nummer 22 en je splitst de bundel nu. Het deel van 2 - 20 pak je er voor af en plaatst dat integraal achter de tweede helft. Je hebt nu je bundel gebroken en die staat nu in jouw volgorde.

Het kan ook zijn dat je in de Emiel Roemerstraat loopt. Die heeft in het midden links en rechts 20 garageboxen. De bundelvolgorde is 11 - 49 / 50 - 10.
Dan bezorg ik eerst nr 11 t/m 21, breek mijn bundel zodanig dat 26 - 10 bovenop komt en bezorg dat ook. Ik ben dan weer terug bij mijn fiets. Dan stap ik op en rij naar de kruising Emiel Roemerweg met de Geert Wilderssingel. Ik heb de restbundel van de Roemerweg nog in mijn hand. De volgorde is nu 35 - 49 / 50 - 32 dus ik breek de bundel zo dat 50 - 32 bovenop komt en als de bundel op is ben ik weer bij mijn trapijzer. Op naar de Pechtoldweg. Daar word ik gebroken met zijn kinderkoppen.

Re: breek je bundel

2
jan272 schreef:Ik verbaas me er soms over dat collega's verstoord raken wanneer hun startpunt niet overeenkomt met de bovenste brief van hun bundel.

Stel je looprondje is het Balkenendeplantsoen, een carre van 20 huizen rond een veldje. Vier keer 10 huizen, lopend van 2 tot en met 80.
Je bundel loopt van 2 tot 80, dus in huisvolgorde. Maar ik kom uit de Ruttenallee en ik arriveer bij Balkenendeplantsoen nummer 22. En ik heb geen zin om helemaal terug te fietsen naar 2.

Dan pak je je bundel, bladert door tot nummer 22 en je splitst de bundel nu. Het deel van 2 - 20 pak je er voor af en plaatst dat integraal achter de tweede helft. Je hebt nu je bundel gebroken en die staat nu in jouw volgorde.

Het kan ook zijn dat je in de Emiel Roemerstraat loopt. Die heeft in het midden links en rechts 20 garageboxen. De bundelvolgorde is 11 - 49 / 50 - 10.
Dan bezorg ik eerst nr 11 t/m 21, breek mijn bundel zodanig dat 26 - 10 bovenop komt en bezorg dat ook. Ik ben dan weer terug bij mijn fiets. Dan stap ik op en rij naar de kruising Emiel Roemerweg met de Geert Wilderssingel. Ik heb de restbundel van de Roemerweg nog in mijn hand. De volgorde is nu 35 - 49 / 50 - 32 dus ik breek de bundel zo dat 50 - 32 bovenop komt en als de bundel op is ben ik weer bij mijn trapijzer. Op naar de Pechtoldweg. Daar word ik gebroken met zijn kinderkoppen.
En wat doe je dan met 23-33/30-28? Bestaan die niet, of had je daar geen post voor?

Is het trouwens niet handiger om als je de Emiel Roemerstraat in 2 rondjes loopt je fiets gelijk in het midden te zetten? Dan loop je eerst 26-10 + 11-21, en vervolgens 35-49 + 50-32. Dat scheelt weer 1x onnodig je fiets verplaatsen!

Re: breek je bundel

5
Newman schreef:En wat doe je dan met 23-33/30-28? Bestaan die niet, of had je daar geen post voor?
Dat zijn de garageboxen. Met A, B, C etc toevoegingen.
Is het trouwens niet handiger om als je de Emiel Roemerstraat in 2 rondjes loopt je fiets gelijk in het midden te zetten?
Nee. Ik kom uiterraard uit de Joop den Uyl steeg alwaar ik al andere post bezorg heb. Tevens heb ik daar de Marga Klompee post gedropt. Dan breek ik de bundel zodat ik het eerste deel van Roemer kan bezorgen en (m te voorkomen dat ik twee keer moet verplaatsen) rij ik door naar de Geert Wilders singel. Want na de tweede helft van Roemer komt Wilders aan de beurt. En halverwege Wilders heb ik dan nog een stukje Gerrit Zalmplein, maar daar lopen de huisnummers op per 2,20371 dus daar moet ik me altijd heel erg concentreren.
Dan loop je eerst 26-10 + 11-21, en vervolgens 35-49 + 50-32. Dat scheelt weer 1x onnodig je fiets verplaatsen!
Exact hiervoor is geo ingevoerd.....

Re: breek je bundel

7
Tobo2011 schreef:
Newman schreef:(..) in 2 rondjes loopt (..)
:?:
Newman denkt nog een beetje als een echte postbode. Die liepen ook graag rondjes in een 'nierenmodel'. Net zoals de grille van BMW auto's. Twee ovalen naast elkaar. Net een p orbitaal.
Als je je fiets op de kruising Emiel Roemerweg met de Ardy Vergeerlaan parkeert (midden tussen de boxen) kun je 1 'nier' lopen naar het oosten en 1 naar het westen. Maar dan moet ik twee keer fietsen en nu (met parkeerplekken op de Roemer/Den Uyl en Roemer/Wilders hoeken) maar 1 keer.

De oorspronkelijke bundel gaat er vanuit dat je het hele teringeind loopt, dus ook twee keer dat dooie stuk langs de boxen. Ik heb collega's die dat ook echt doen. Als ik daar een bundel helemaal om zou leggen dan lopen ze die ook achteruit.... ;)

Dat is ook heel erg in de Dictatorbuurt. Als ik bij de Pol Pot weg ben dan scan ik die hele bundel van tevoren. Anders kom ik overal twee keer. Ook in de Idi Amin Dadadreef zitten twee of drie adressen op meerdere plaatsen in 1 bundel. Zal wel aan de straatnamen liggen denk ik.

Re: breek je bundel

8
@jan272


Bundel breken... ja als dat nodig is.. gewoon doen.
waar je start bovenop leggen..

die rondjes (voor zover mogelijk) zijn zo gek nog niet.. je hebt meer zicht op je fiets in het midden van een straat
en je hoeft je fiets minder te verplaatsen.

als een bundel bij huisnr. 1 begint en de postbezorger start bij huis 21 en vind het dan al een probleem...
nou dan vraag ik me ook af... als je dit al moeilijk vind, verkeerde beroep gekozen.
post bezorgen... zoek de straat en zoek de gleuf... meer concentratie is er echt niet voor nodig.

Maar je bent dus eerst al je bundels nog aan het scannen... voor je ze goed kan weglopen
en dan ter plekke nog je 24/48 en h.a.h. bij elkaar zoeken.... :?:

wat ben ik blij dat ik dat alles niet doe. ik sorteer het thuis uit op de in mijn hoofd ideale route
en lopen maar ;)

Re: breek je bundel

9
jan272 schreef:
Newman schreef:En wat doe je dan met 23-33/30-28? Bestaan die niet, of had je daar geen post voor?
Dan loop je eerst 26-10 + 11-21, en vervolgens 35-49 + 50-32. Dat scheelt weer 1x onnodig je fiets verplaatsen!
Exact hiervoor is geo ingevoerd.....
Wat ik bedoel eigenlijk, in zijn algemeenheid, is dat wanneer je een straat in 2 rondjes loopt, je de fiets beter gelijk in het midden kunt zetten, dan 1x aan het begin van de straat en dan nog 1x halverwege.

Stel, je hebt een straat die loopt van 2 tot 70 aan de ene kant, en 1 tot 75 aan de andere kant. Meestal is er teveel post voor 1 rondje, dus loop je er twee. Dan kun je je fiets aan het begin van de straat zetten en eerst lopen van 2 tot 38 en dan terug van 39 naar 1, en dan vervolgens je fiets verplaatsen naar 40 en dan lopen van 40 naar 70 en terug van 75 naar 41.

Maar het is makkelijker als je de fiets gelijk bij nr 40 zet. Het tweede rondje loop je dan nog steeds als 40-70/75-41, maar het tweede rondje draai je om en loop je van 39-1/2-38.

Overigens is dit absoluut NIET het soort suggesties wat uit GeoRoute voortkomt. Georoute kijkt nml alleen naar de kortste afstand tussen 2 punten en denkt überhaupt niet in rondjes. Ja, als je een plein loopt misschien.

GeoRoute is alleen maar bedacht, is mijn theorie, omdat de directie altijd alles met computerprogramma's wil kunnen berekenen. Hoeveel post verwachten we, hoeveel tijd ben je dan bezig met sorteren, hoeveel tijd kwijt aan bezorgen, etc. Tot nu toe was de bezorgtijd het enige waarvoor geen rekenmodel was. De looptijd voor een wijk was gewoon de tijd die de postbode die er vroeger vast liep aangaf nodig te hebben.

En nu is er dus GeoRoute die wel een berekening kan uitvoeren voor de looptijd obv de posthoeveelheid en hah. Jammer alleen dat GeoRoute alleen maar extra tijd toekent voor evt. extra terugrijden naar het depot bij veel post. Vanaf een bepaalde hoeveelheid post en hah krijg je tijd voor een extra rit. Jammer genoeg gaan ze er aan voorbij dat niet alleen de hoeveelheid belangrijk is, maar ook het gewicht. Honderd brieven krijg je makkelijk mee, 100 Viking-catalogi is een ander verhaal. Idem voor het hah. Praat je over dunne C1000 foldertjes of V&D's prijzencircus? En bij veel post ben je niet alleen langer bezig door terugrijden, maar ook omdat het langer duurt om de post al lopend te controleren. Dat had ik donderdag nog bij een wijk zonder tuinen. Dan sta je in 3 stappen bij de volgende deur, en dat is bij veel post onvoldoende lang om in de tussentijd alle post voor het adres gecontroleerd te hebben.

Re: breek je bundel

10
Newman schreef:Maar het is makkelijker als je de fiets gelijk bij nr 40 zet. Het tweede rondje loop je dan nog steeds als 40-70/75-41, maar het tweede rondje draai je om en loop je van 39-1/2-38.
Tot nu toe was de bezorgtijd het enige waarvoor geen rekenmodel was. De looptijd voor een wijk was gewoon de tijd die de postbode die er vroeger vast liep aangaf nodig te hebben.
Iedereen werkt op zijn eigen manier en het hangt ook af van de wijk waarin je opereert. In de Emiel Roemerstraat kan ik mijn fiets desnoods van slot af parkeren. In andere wijken is ie nooit verder dan 10 meter van me af.
De een rijdt van straatmidden naar straatmidden en de ander van centrale hoek naar centrale hoek. Van die centrale hoek uit doe je dan drie of meer rondjes.
Georoute is een manier om een tijd te koppelen aan een loop. Voorheen was het voldoende als een postbode zei: 'daar heb ik zoveel tijd voor nodig'. Maar blijkbaar zijn er bij die een te ruime tijd opgegeven hebben. Vaste koffie adressen met doorbetaalde pauzes van een klein uur. Veel van die postbodes zijn ondertussen teamcoach dus die projecteren hun eigen verleden op de huidige bezorgers.
Georoute is onvermijdelijk. Het is de zoveelste loop wijziging van de laatste 10 jaar. Maar stel je eens voor dat ze nog bezorgden zoals in de 70-er jaren.
cron