Fietsonderhoud

1
Vandaag het voortandwiel van de FR8 veranderd. Standaard is dat een 44. Nu is het een 38. 6 Tandjes minder (ca 15%) waardoor ik n u ca 1 extra versnelling 'onderin' mijn Nexus 8 moet hebben.
Ketting was ineens 3 schakels te lang, dus die ook ingekort (er zat een halflink schakel in, dus dat was makkelijk).

Resultaat: het is net alsof ik nu TWEE extra versnellingen onderin extra heb. En het voelt aan alsof het hele mechaniek soepeler draait.

Re: Fietsonderhoud

2
leuk verteld die overbrenging, wat was de verhouding ?
44 > 12 ? en nu 38 > 12 ?
6 tanden minder en 3 schakels teveel, dan mis ik er nog 3.
ja dan trap je wat lichter, pfffffff kom op Jan je weet wel beter.

Re: Fietsonderhoud

3
38/18 is de nieuwe overbrenging. Beter dan de 44/18.

Met de Nexus 8 naaf heb ik nou een aantal mooie lage versnellingen voor als ik weer eens met een dubbel beladen aanhanger op pad ga. Ik trap meestal met 80 rpm dus ik moet het van lage versnellingen hebben.

De keting ligt maar over de helft van het tandwiel dus je heoft ook alleen maar de helft van 6 schakels weg te halen.

Re: Fietsonderhoud

5
ik had 44/18 en een nexus 8 naaf in het achterwiel.
Nu heb ik 38/18 mett dezelfde Nexus 8 naaf in het wiel.

Vooral als de postboy weer eens lekker vol zit, is een lage versnelling leuk om weg te komen. Nu heb ik dus 38/18 en een overbrengingsverhopuding van 0,53 waardoor ik effectief met 20/18 kan rijden.

Re: Fietsonderhoud

6
jan272 schreef:ik had 44/18 en een nexus 8 naaf in het achterwiel.
Nu heb ik 38/18 mett dezelfde Nexus 8 naaf in het wiel.

Vooral als de postboy weer eens lekker vol zit, is een lage versnelling leuk om weg te komen. Nu heb ik dus 38/18 en een overbrengingsverhopuding van 0,53 waardoor ik effectief met 20/18 kan rijden.
De spaken aan de rechterkant van het achterwiel hebben het zwaar te verduren, niet alleen
vanwege de belading, maar ook vanwege de trekkracht van de fietsketting. Dus pas op
dat je je spaken heel houdt!

Re: Fietsonderhoud

9
We hebben het hier toch over een simpele Hollandse werkfiets?
Gewoon laden en fietsen...moet toch niet zo moeilijk zijn.
En voor het onderhoud, lekker de beurs van de fietsenmaker spekken....nota naar je Tc en klaar!
cron