10 meter van de openbare weg

1
Als belangrijkste eis aan de eisen van de brievenbus is dat het maximaal 10 meter van de openbare weg de brievenbus zich mag bevinden.

Letterlijke wettekst:
Brievenbussen in of aan gebouwen of woningen zijn zodanig aangebracht of geplaatst dat zij te bereiken zijn binnen tien meter van de grens van een weg, waaronder mede worden verstaan de daartoe behorende trottoirs, paden, bermen en taluds.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025578/g ... 01-03-2014

Mensen weten hiermee erg creatief om te gaan! Zo merkte ik dat op in een andere postwijk waar ik liep. Zo plaatsen mensen dan de brievenbus aan de zijkant van de woning waarbij de afstand minder dan 10 meter is. Of dat bedrijven hun brievenbus aan de achterkant van het bedrijf gaan plaatsen waarbij de afstand minder dan 10 meter is. Ik zou zeggen hef dit wetsartikel op dat is beter voor de postbode en postbezorgers. Vervolgens dat ze de gewerkte uren gaan uitbetalen, zonder ingewikkelde berekeningen waarop iemand theoretisch de post kan bezorgen. Immers PostNL handhaaft hier niet meer op dus is het een dode wettekst. Wel houden zij rekening met de berekening dat men uitgaat van de 10 meter eis. Daar moeten we vanaf vind ik. Het wetsartikel is in het leven geroepen om de tarieven van de post goedkoop te houden.

Re: 10 meter van de openbare weg

2
verzendenenontvangen schreef:Als belangrijkste eis aan de eisen van de brievenbus is dat het maximaal 10 meter van de openbare weg de brievenbus zich mag bevinden.
[...]
Mensen weten hiermee erg creatief om te gaan! Zo merkte ik dat op in een andere postwijk waar ik liep. Zo plaatsen mensen dan de brievenbus aan de zijkant van de woning waarbij de afstand minder dan 10 meter is. Of dat bedrijven hun brievenbus aan de achterkant van het bedrijf gaan plaatsen waarbij de afstand minder dan 10 meter is. Ik zou zeggen hef dit wetsartikel op dat is beter voor de postbode en postbezorgers.
De "creatievelingen" vormen maar een kleine minderheid, de meeste mensen plaatsen hun buitenbussen op een voor de postbezorger goed bereikbare plek vlakbij de openbare weg. De regel heeft dus wel degelijk zin.

Re: 10 meter van de openbare weg

4
@vzo

" Of dat bedrijven hun brievenbus aan de achterkant van het bedrijf gaan plaatsen waarbij de afstand minder dan 10 meter is."

dit is nu juist meedenken met de postbezorger dat deze minder hoeft te lopen. :D
en de illusie dat je meer betaalt gaat worden als deze "vereiste van binnen 10 meter "wordt opgeheven,zou ik maar snel uit je hoofd zetten hoor.

Wat maakt dat metertje meer of minder nu uit?
als het op een erf is, nou dan fiets je tot de voordeur.. en anders.. geen postbezorger blijven vzo.
want dan ben je er klaarblijkelijk niet voor in de wieg gelegd.

de volgende die gaat klagen , heeft het over de trappetjes van de portieken in amsterdam :lol:

Re: 10 meter van de openbare weg

5
Neem je meet lintje mee V en O.
Ik snap best dat er erfwegen zijn van 100 of 50 meter dan baal je natuurlijk die lange stukken. En d arrogantie van die bewoners.
Klacht is dan best terecht. Post nl rijdt dat met autootjes dus die hoor je niet miepen.

Heb je veel trappen in je wijk stel je daarop in, sportschoenen aan en steppen maar hoef je niet naar de powersteps les.
Enzovoorts.

Re: 10 meter van de openbare weg

7
Mensen klagen wel dat zij de uren niet krijgen uitbetaald, dat is op basis van ingewikkelde berekeningen en daarin wordt meegenomen die 10 meter eis. Daarop wordt niet meer door PostNL op gehandhaafd. Ik ben dan van mening dat je die regel moet gaan afschaffen. PostNL handhaaft alleen nog maar op de 10 meter eis op momenten dat er nieuwe woningen bij worden gebouwd verder niet meer. Zo is er iemand die heeft zijn brievenbus iets van 500 meter van de openbare weg geplaatst. Dat is voor een bezorger wel elke dag m.u.v. de maandag en zondag extra werk. Indien PostNL en andere postaanbieders je de gewerkte uren betalen had ik hier geen problemen mee.

Volgens PostNL zouden zij rechtszaak moeten gaan starten voor het handhaven hierop. Dit kost ze te veel geld dus kiezen zij er voor dat het op de kosten van de postbezorger worden verhaald omdat die gratis werkt in zijn/haar eigen tijd.

Re: 10 meter van de openbare weg

8
[quote="Carla41"]@vzo

" Of dat bedrijven hun brievenbus aan de achterkant van het bedrijf gaan plaatsen waarbij de afstand minder dan 10 meter is."

dit is nu juist meedenken met de postbezorger dat deze minder hoeft te lopen. :D
en de illusie dat je meer betaalt gaat worden als deze "vereiste van binnen 10 meter "wordt opgeheven,zou ik maar snel uit je hoofd zetten hoor.
/quote]

Carla41: Dat is juist niet mee denken wanneer de achterkant geen mens komt en niet de logische route is van de postbezorger. Als die aantal meters niets uitmaken Carla41, waarom zetten we het dan nog in de wet? Deze 10 meter eis is er juist voor bedoeld om de post tarieven goedkoop te houden. Immers de postbezorger heeft meer werk als iedereen de brievenbus weghaalt. Zo is er een wijk waar iemand de buiten brievenbus weghaalt en de anderen dus ook. Ik heb laatst nog een oudere mevrouw geadviseerd de buiten brievenbus maar weg te halen omdat de postbode/postbezorger toch wel bezorgd bij de brievenbus. En ja, het aantal meters maken niets uit maar als je 100 huizen hebt x 5 meter extra?

Re: 10 meter van de openbare weg

10
Verschil hierbij is dat deze wetgeving men de mazen der wet kan uitvoeren. 10 meter van de openbare weg waarbij ik nu een situatie zag dat 10 meter eis niet altijd afdoende is. Wanneer je de 10 meter eis los zou laten zouden er ook andere normeringen komen voor het uitbetalen van de postbezorger. De mensen die er werken vinden het misschien prima dat je niet alle uren uit krijgt betalen. En die werknemers hebben de postaanbieders het liefste. En als je het aankaart dan kan het betekenen dat je contract gewoonweg niet verlengd wordt. En speciale vakbond voor postbezorgers BVVP? Heb je daar wel wat aan?
cron