Re: sorteren

11
ik heb 2 van Sandd en 1 van VSP die het grootste gedeelte overlapt met sandd.

Ik heb er wel over nagedacht, om op postcode te sorteren... maar het leek me moeilijker om op die manier een looproute samen te stellen.
Maar ik zal die topic eens opzoeken en het eens proberen.

Re: sorteren

12
@ hee Marius!

Niet op Postcode..
maar de code die onderaan je poststuk van Sandd staat.
bij mij werkt het goed, er zijn er ook die het te ingewikkeld vinden.
ieder doet gewoon wat hem/haar het beste bevalt.
het is maar een tip .. ;)

en op den duur weet je met uitgooien of je net dat ene huisnummer van een straat erbij kan doen,
dan zie je thuis a.h.w. re de straat/huisnummers voor je.
dat is ervaring dat komt vanzelf.

en hoe meer poststukken je nu krijgt, hoe sneller dat gaat... :roll:

Re: sorteren

13
oh.. DIE code!!
Waar staat die topic waarin je dat uitleg precies? ;-)

Omdat ik gisteren niet klaar kwam (jullie weten best wat ik bedoel), heb ik vandaag geprobeerd om op postcode te sorteren. (experiment met 1 grote straat). Wat mij in principe best beviel. (volgende keer doe ik een grotere experiment).
Normaal doe ik eerst op straat, dan op even/onevers, en dan deel ik weer in in groepen nummers, voordat ik ga sorteren. Dat zijn dus 4 stappen. (behalve kleine straten, dat zijn 3 stappen).
Maar als ik op postcode doe, zijn het maar 2 stappen, als ik vantevoren allemaal papietjes maak met de verschillende postcodetoevoegingen, dacht ik dus.. hoeveel zou het zijn.. hm.. ik had er 10 van die straat, totaal misschien 50? die ik allemaal in alfabetische volgorde leg, dan doe ik dus 3 stappen in 1 keer! (kleine stapeltjes maken en even/oneven hoeft dan niet meer).
Maar nu zeg je dus dat ik je helemaal verkeerd begrepen heb!!!! :shock:
Nu moet ik dus met TWEE manieren gaan experimenteren.. de jouwe en de manier die ik nu zelf uitgevonden heb ;-)

(nadeel van mijn manier is weer dat ik zowat een hele kamer nodig heb! Ik begin toch weer te denken aan een sorteerbak. Misschien maar wat triplex gaan halen bij de doe het zelver ;-))

Re: sorteren

14
Ik lees juist geen codes maar naam, ken de namen zo goed dat ik bij de eerste letter t al zie. Dat gaat heel snel hoor.
En je pakt eerst de grotere poststukken eruit en stopt daar de kleinere tussen, de grote gebruik je als eikpunt.
Gaat een straat langer dan nr 100 dan scheidt je de boel van 1 tm 99 en 2 tm 100, bijv. Dit is makkelijk met op nr leggen erna. Gaat sneller.
Sorteerbakken werkt niet voor mij behalve bij de paar grotere straten daar gebruik ik de kratjes voor. Verders gaat alles op de tafel. Goed overzichetlijk. Past het er niet op dan houd ik altijd een keukenblad vrij.

Re: sorteren

15
Ja, ik gebruik nu ook de kratjes voor de honderdtallen. Maar ik vind de honderdtallen gewoon nog te groot om ze daarna op nummer te sorteren. Heb het wel geprobeerd.
Wat jij zegt over die eikpunten, dat zag ik hier al eerder. Zou ik kunnen proberen. Dan moet je dus een paar nummers onthouden. Of het voor mij werkt... ik weet het niet. Ik zeg niet dat mijn geheugen slecht is, maar als ik moet gaan denken, dan gaat het gewoon een stuk langzamer bij mij.

Hoe ik het nu doe; ik loop mijn route per blok, dus de lange straten verdeel ik in blokken, dus de zijstraten zijn de scheidingen. Dan leg ik 4 of 5 kratjes neer, met een papiertje erbij, nr zoveel tot zoveel, en dan ga ik ze sorteren.
Kijk, doe je dat regelmatig, dat doe je dat na 10x blind natuurlijk, maar omdat ik meerdere wijken heb, en elke wijk meerdere grotere straten, zal ik dat denk ik nooit uit mijn hoofd kunnen, en blijf ik toch op die papiertjes kijken!
Daarom denk ik dat ik de volgende keer (dat is morgen al ;-)), die postcodes ga proberen (die Sandd codes heb ik bekeken, maar die zijn mij veels te lang), de getallen zijn bij mij allemaal hetzelfde, dus hoef ik alleen maar te sorteren op de 2 letters, en die kan je op alfabetische volgorde leggen.
Het is alleen jammer dat ik niet zo grote tafel heb ;-))

Vraag me wel af hoe lang jij het al doet dat je gewoon de namen al uit je hoofd kent!!! Dat zal bij mij wel nooit gebeuren, denk ik. Ik doe dit al een paar maanden, en van de 1000 adressen ofzo ken ik misschien een paar namen van, hooguit! En dan nog weet ik niet altijd de juiste nummer erbij te noemen. Dus nee, voor mij is dat niets ;-)

Maar nu begrijp ik wel waarom ik zoveel trager ben als sommigen van jullie...
moest vandaag ook weer een uur sorteren omdat ik gisteren weer niet klaar was (terwijl ik al 2 waarschuwingen gehad heb, nog 1 waarschuwing en ik ben ontslagen), dus totaal ca. 8 uur gesorteerd over totaal 1600 stuks.. dat is 200 stuks per uur. Dat is gewoon belachelijk traag! Dus daar moet ik wat aan doen.
Hoe snel sorteren jullie?

Re: sorteren

16
Nee Marius je begint net en heel veel post ook en ws grote wijken. Dat heb ik ook gehad in het begin, en je leert snel, maak gerust fouten wees daar niet bang voor als je wat langer erover doet, sneller wordt je vanzelf. En ook met indelen van je rondes, je leert de looproute juist door het te doen.
En wat handigste loopt ondervind je onderweg.
Je kunt je wijk Googlen bij Google Maps en print die uit. Zo zie je d eplattegrond en loop logika beter.
Sorteren op postcode mmmm ik weet het niet of dat snel werkt, Straatnaam gaat vlotter.
Ik heb ook boven de 100 straten en doe alles boven de 100 en 200 apart leggen dat sorteerd sneller. De langste straten met meeste post doe je in kratten anders vallen de stapels om.
Dat je nu al klachten krijgt over te laat zijn met je post, hoe te laat ben je dan? EEn dag of een twee of drie dagen?
Ik heb een tijdje voor SMN en Sandd gelopen dat was gekkenwerk midden in de winter ,plus invalwijken.
Dat hield ik ook niet vol dus uiteindelijk bij SMN gestopt en bij Sandd gebleven met 3 wijken.
Als je begint is misschien 1 wijk al voldoende om erin te komen!

Re: sorteren

18
hahahaha... ik dacht al! van mensen! ;-))))
Ik heb wel eens met een postbode zitten praten die gewoon wist hoe ik heette toen we bij het portiek stonden. Zo, zeg ik, ken jij iedereen bij naam? ja hoor, zegt hij, zeg maar een nummer van deze flat en ik zeg je de naam. En inderdaad, elk naam noemde hij feilloos!
Achteraf.. veeeel later, stond ik daar buiten en dacht ik.. hm.. was toch niet zo bijzonder wat hij deed, want hij stond daar buiten die deur en kon natuurlijk prachtig spieken op al die naambordjes! :D

Mijn wijken hebben niet zoveel straten, dus dat gaat in principe best wel snel. 1 wijk van 6 straten, en de andere 12.. maar het is WEL zo dat die straten allemaal op elkaar lijken. dus een laan, straat en kade versie b.v. dus dan is het wel lastig om het met 1 letter te kunnen zien hoor ;-)

Re: sorteren

19
Wat ik met laat bedoel. Dat is dat ik niet om 6 uur klaar ben, maar b.v. 7 uur, of zelfs 8 uur.
1 keer was het heel extreem, toen was ik die dag ziek, en ging even slapen, en toen begon ik pas s avonds. Toen ik weer thuis was, bleek het al over middernacht te zijn! Ja, toen schrok ik er zelf van! Toen waren er 2 klachten binnen gekomen, ook heb heb ik toen echt alles heeel voorzichtig gedaan. Maar goed, dat was 1 keer, en kan ik me ook wel voorstellen dat mensen klagen.
1 dag te laat is me deze week voor het eerst gebeurt, dus zaterdag nog wat bezorgd.. maar dat is eigenlijk zelden, en dit keer was het nu eenmaal erg extreem veel post. En ook vanwege persoonlijke omstandigheden.. veel aan mijn hoofd. Mijn winkel die ontruimd moest worden, en mijn vader is deze week overleden. Heb ik allemaal ook doorgegeven, maar Sandd is gewoon keihard, die hebben nu gewoon gezegd, 1 minuut te laat, is ook te laat, en nog 1 keer, ben je alles kwijt!

Re: sorteren

20
Overigens.. aan de ene kant begrijp ik wel dat de mensen klagen als je zo extreem laat bezorgd.. maar aan de andere kant.. 1 van de 2 klagers die zag mij lopen, en kwam toen naar buiten, en zei: 'word de post tegenwoordig snachts bezorgd!'
ik toen uitgelegd dat het echt niet de bedoeling was, en dat het een uitzondering was. Maar schijnbaar heeft ze toch gebeld om te klagen. en dan denk ik toch, waarom? Wat bereik je er mee? ik bedoel.. als het nu vaker was gebeurt? ok. Nu denkt zij waarschijnlijk; zo, dankzij mij gebeurt het niet meer! Maar dat was waarschijnlijk toch al het geval.
Daarna is het niet meer voorgekomen dat ik na 8-ten de post nog bezorgde. (met vsp mag het tot 9 uur).
Maar blijkbaar houden ze me in de gaten nu, vandaar dat er heel veel klachten zijn over te laat.
Ik heb nu beloofd dat het niet meer gebeurd.
Zaak is vooral dat ik de tijd van het sorteren niet moet onderschatten! Ik moet gewoon zorgen dat dit dezelfde dag al klaar is wanneer ik het aangeleverd krijg, desnoods dat ik dan snachts nog door gaat. Daar kunnen ze in ieder geval niet over klagen ;-)
cron