1.50u voor 400 huizen

1
Hallo,

Ik werk nu 2 maanden als postbezorger. Ik heb een 3 urencontract en ik werk alleen op zaterdag. De wijk die ik doe heb ik 1 uur en 50 minuten voor gekregen. Ik doe er vaak 2.5-3u over. Het zijn 408 huizen om precies te zijn. Alleen als ik geen of een tekort HaH heb haal ik de 2u net. 1.50u is me alleen gelukt toen ik ingewerkt werd en de postbode 2 tassen bij haar had en ook een straat deed. Het steunpunt is 20 minuten op en neer fietsen. Nu ben ik gevraagd of ik nog een wijk van 1.10u er bij wil doen zodat ik volgens contract 1.50+1.10= 3u werk. Ik ben echter bang dat ik deze wijk niet uitbetaald ga krijgen omdat ik al vaak 3u nodig heb voor de eerste wijk. De postbode die mij inwerkte zei overigens dat ik een prima tempo had

Re: 1.50u voor 400 huizen

2
Je kan niet sneller dan snel, en de tijden zijn verschrikkelijk strak gesteld. Ik heb een wijk die in 1.15 gelopen moet worden zonder HAH. Maar dat red ik alleen als er erg weinig post is en hele straten kan overslaan.
Met huis aan huis heb ik 5 minuten meer daarvoor. Ik loop standaard een kwartier/half uur over mijn tijd en daarbij moet nog een aanrijd tijd van 10 minuten bij. Ze moeten je uren gewoon uitbetalen. Doen ze dat niet werk van maken.

Want gaan rennen heeft geen zin, niemand zit er op te wachten dat we languit gaan en iets breken.

Re: 1.50u voor 400 huizen

3
Gus schreef:Hallo,

Ik werk nu 2 maanden als postbezorger. Ik heb een 3 urencontract en ik werk alleen op zaterdag. De wijk die ik doe heb ik 1 uur en 50 minuten voor gekregen. Ik doe er vaak 2.5-3u over. Het zijn 408 huizen om precies te zijn. Alleen als ik geen of een tekort HaH heb haal ik de 2u net. 1.50u is me alleen gelukt toen ik ingewerkt werd en de postbode 2 tassen bij haar had en ook een straat deed. Het steunpunt is 20 minuten op en neer fietsen. Nu ben ik gevraagd of ik nog een wijk van 1.10u er bij wil doen zodat ik volgens contract 1.50+1.10= 3u werk. Ik ben echter bang dat ik deze wijk niet uitbetaald ga krijgen omdat ik al vaak 3u nodig heb voor de eerste wijk. De postbode die mij inwerkte zei overigens dat ik een prima tempo had
Enkel een tijd en een aantal huizen zegt niet zo veel. Zijn het rijtjeshuizen zonder tuin, huizen met tuin, flats? Wij hebben hier een wijk van 500 afgiftepunten die je binnen een uur doet.

Verder weet ik niet hoe bij jullie de tijden berekend worden, maar bij ons is de systematiek als volgt. De tijd die er voor je wijk op zaterdag staat is de kale tijd, inclusief hah. Deze tijd gaat er van uit dat je maar 2 tassen hebt en alles in 1x meekrijgt. Er zit dus ook maar 1x op en neer rijden bij inbegrepen. Daarnaast is er nog een fietstijd voor elke x dat je moet herladen. Stel dat je wijk op 1.50 uur staat met een fietstijd van 20 minuten en je hebt 5 tassen (bijv 3 met post en 2 met hah) dan krijg je nog 2x fietstijd, en dus totaal 2.30 uur. Die extra benodigde fietstijd moet je wel apart op je bezorgrapport vermelden.

Als je desondanks niet uitkomt met je tijd moet je met je TC in conclaaf. Die kan dan bijv. eens rondvragen hoe lang jouw collega's over deze wijk doen, en zodoende vaststellen of de wijk inderdaad te krap staat.

Re: 1.50u voor 400 huizen

5
Beste Tom,

Dat gaat bij de een sneller dan bij de ander. Bij mij duurt het iets langer dan bij anderen. Ik neem daar de tijd voor. Als je eenmaal de route goed kent gaat het voor je gevoel ook vaak sneller. Tenminste dat is mijn ervaring. Denk dat je het zeker wel een maand misschien moet gunnen. Wanneer je ver buiten de tijden blijft lopen staat in de brochure van PostNL dat je dan beter afscheid van elkaar kunt nemen. Maar dat doen ze niet direct je kunt eventueel eerst nog coaching krijgen om de kneepjes van het vak te leren. Verder: De ene is nu eenmaal sneller dan de ander toch?
cron