Goedemorgen, ik ben Postduif

1
Hallo allemaal. Vanaf morgen ben ik postbezorger bij Postnl. In het echt noemen ze me Marianne maar hier heet ik Postduif, en dat is vooral omdat ik gek ben op vogels (kijken). Zal moeten opletten dat ik niet alleen omhoog kijk naar vogels maar ook omlaag naar de stoep, straat en huisnummers anders lig ik vast elke 10 meter op m'n gezicht. De laatste week heb ik al flink wat gelezen op het forum en handige tips gelezen, zoals gevaarlijke honden op hun neus slaan 8-) , bundels breken en tassen niet te zwaar laden (Y). Maar ik ben best een beetje zenuwachtig voor mijn eerste werkdag dus aanvullende tips zou ik nog erg fijn vinden. Over je fietsbanden bijvoorbeeld, maakt de bandenspanning bijv. nog uit (mss stomme vraag, ik weet het niet), moet ik ze zo hard mogelijk oppompen of... ? Ik wilde een mand voorop meenemen omdat ik niet weet of ik die krijg, dacht het niet namelijk.
Enne, wat doe je (als vrouw) als je tijdens het bezorgen naar het toilet moet want als ik 's ochtends koffie op heb...... :oops:

Bedankt alvast voor het meedenken.
Postduif

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

2
harde banden is altijd beter. anders rij je lek. antilek banden zou verplicht moeten zijn. pas op met meedraaiende stuur rekjes. neem niet teveel mee. een normale fiets is berekend op 130 kg belasting incl rijder.
zorg dat je nooit met zelfs maar een losse spaak rijdt.
je kunt bij de gemeente een kastje halen om verkeerslichten op afstand te bedienen anders moet je overal wachten.
toon initiatief in je werk. laat je niet afremmen door allerhande oudgedienden. wij zijn de toekomst van dit bedrijf, niet al die bodes die de boel decennia lang uitgemolken hebben.
geniet van iedere seconde die je buiten bent.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

3
Hallo Jan,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga zo mijn banden nog even nakijken en als ze aan vervanging toe zijn maar overstappen op antilek banden. Gelukkig hebben we sinds kort weer een fietsenmaker/winkel in het dorp, alles was verdwenen. Verder weet ik nog niet welke wijken ik krijg. In elk geval een vaste wijk op di,do en za en daarnaast ga ik op maandag bezorgen maar dat worden ws 2 kleinere wijken. Wat verkeerslichten betreft valt het hier wel mee, 't is maar een (wat groter) dorp.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

4
Dat van die verkeerslichten was een 2 aprilsgrap.
Kijk eens bij http://www.rose.nl daar zijn de antilek banden een stuk goedkoper dan in ons land. Ook andere onderdelen. Bedenk 1 ding: als zelfs een fietsenmaker het kan dan kan het nooit heel moeilijk zijn.... dus doe zoveel mogelijk zelf aan je fiets. Als je het thuis kan dan kan je het ook onderweg. En het scheelt erg veel geld.
Als je ooit ergens aan een postcodeloterij fiets kan komen tegen een zacht prijsje.... dat is een erg sterke fiets.
Alle pbz's rijden in een dorp. Mijn dorp heet tilburg noord (ja, tilburg in drentHe). Ondanks antilek banden toch twee keer lek gereden (meidoorns zijn funest) en dan loop je even naar huis, fixt je band en weer verder. Dat uur dat je daarmee verliest heb ik altijd uitbetaald gekregen want de rekening van een fietsenboer voor het plakken van een band is altijd hoger.

Postbezorgen is geen rocket science (voor de meesten onder ons) maar je moet vooral super geconcentreerd werken. Stel jij plopt de post voor 83 bij 81 binnen. Je belt aan bij 81 en vraagt de post terug. 81 is dan uiterst meelevend en zegt "fouten maken doen we allemaal". De volgende week doe je het andersom. maar op 83 zijn ze niet thuis, dus je belt bij 81 aan om te zeggen "dit en dat, let er even op". Op dat moment is de (hol)bewoner van 81 niet meer vergevingsgezind en als ie een wapen heeft, dan ren maar voor je leven.

Voor de rest: zeg hoi of heui tegen zoveel mogelijk mensen. na drie keer hoi/heui komt de goedendag en daarna ben je de vrolijke bezorger.
Mensen waarderen het als je korte broeken en bloesjes draagt. Ze houden van bikkels. Vooral als je tot diep in october de bermuda aanhoudt. Dit is nou eenmaal een machoberoep.
Vroeg of laat gaan ze om elastieken vragen. Bij de jeugd vraag je eerst 'waar is het voor'. Als het voor een elastiekbal is dan weiger je. Daar gaan er 10.000 in en als ie eenmaal af is, gaat ie de kliko in want je kan er niks mee. Dus dat is verloren.
In de andere gevallen vraag je 'hoeveel wil je er'. Als ze er 1 of 2 willen, gewoon geven anders roven ze ze uit je tas als je even achter een struik bent.
Er zijn ook mensen die er 'veul' willen hebben. die kan je een haffel geven maar dan staan ze er volgende week, of overmorgen, weer en dan ben je weer bij de afdeling elastiekbal.
Beter kan je zeggen 'hier heb je er 1 en iedere donderdag hang ik er 1 ergens in je tuin of bij je voordeur'. Dan wordt het een spelletje en je hebt er weer een vriend bij. Soms mopperen ze dan en zeggen 'een maar'. Je antwoord hierop is "hoeveel donderdagen zitten er in een jaar?" waarop de elastiekofiel dan zegt "doe trouwens toch maar dan". Vervolgens hang je zo af en toe op donderdag een elastiek op....
Stal je fiets op vaste plekken in je rondes. Als je ergens een elastiekentuin hebt dan moeten die ook maar even op je fiets letten. Doen ze toch al als ze door die tuin kruipen om de elastiek van vandaag te zoeken. :mrgreen:
Steek je hand uit als je afslaat. Het is verdomd lastig om snel te corrigeren met belading. Zorg dus dat alle achteropkomend verkeer weet wat jij gaat doen.
Het is een samenspel van dingen. De vriendelijke bezorger die verkeerde post terugvraagt en die hoi/heui zegt en af en toe een elastiek uitdeelt. Die straat staat niet voorop om te klagen over de slechte service van postNL. En zo moeten we Nederland straat voor straat heroveren. Dat ligt aan jou en mij. Alleen wij twee kunnen dat.

Maandagrondes zijn tof en cool. Ik begin over een uurtje aan mijn 8 lopen ronde. Het hoogtepunt van de week.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

5
@postduif, als je tijdens het bezorgen naar het toilet moet, kun je of proberen het op te houden tot je klaar bent of je gaat naar huis of je zoekt ergens een adresje waar je naar het toilet kunt.(bv een winkel) Ik loop in de winkelstraat bij ons en als ik erg nodig moet mag bij de slager gebruik maken van het toilet.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

6
willemien schreef:@postduif, als je tijdens het bezorgen naar het toilet moet, kun je of proberen het op te houden tot je klaar bent of je gaat naar huis of je zoekt ergens een adresje waar je naar het toilet kunt.(bv een winkel) Ik loop in de winkelstraat bij ons en als ik erg nodig moet mag bij de slager gebruik maken van het toilet.
Voor vertrek, gooi ik alles eruit, hoef dan tijdens mijn bestelloop niet naar de wc.
Zelfs als ik 2 wijken heb op een daldag, hoef ik niet plassen, ga dan in één keer door.
Moet ik dan onverhoopt wel, ga ik tussen beide lopen ff naar huis.
Heb wel altijd een flesje water bij me.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

10
Volgens mij wel, toch zeker in mijn geval. Ik ben een echte 'z**kerd' :) .
En ik hoor het idd vaker van andere vrouwen. Soms heeft het er ook mee te maken of je kinderen hebt gebaard en daar hebben jullie mannen, voor zover ik weet, nog niet mee te maken gehad.
Zonder dollen, het hangt er ook wel een beetje van af wat en hoeveel je drinkt en van koffie drink ik best veel in grote mokken, dus tja. Vanaf morgen moet ik daar dan maar op letten en wat minder koffie en meer water drinken is trouwens nog gezonder ook.
En natuurlijk zal ik morgen nog even laten weten hoe het op mijn eerset dag gegaan is.
cron