Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

17
Zooo, mijn eerste postbezorgdag zit er op. Het plasprobleem ;) heeft zich vanzelf opgelost want ik heb een wijk in ons industriegebied, dus allemaal bedrijven en 1 klein straatje met huizen. Bij de plaatselijke bouwmarkt of de snackbar kan ik dus evt. plassen en als ik tussendoor nog een keer naar het depot moet, kom ik langs huis en dus langs de koffie en de wc :) . Het is een echte fietswijk, alleen het ene kleine straatje is lopen. HaH is weinig, als het er 20 waren is het veel. Verder alleen maar geadresseerde post. Denk dat ik het wel fijn vind zo.
De wijken voor de maandag moet ik nog afwachten maar in elk geval 2, mss 3. Deze week word ik ook morgen en donderdag nog ingewerkt en dan 'mag' ik het zaterdag alleen doen.

Zojuist samen met m'n man mijn fiets een beetje verbouwd (waarbij hij zijn vinger heeft opengeslepen, bedrijfsongevalletje voor vrouwlief.... :o), zodat de tassen wat beter passen en ik iets beter met mijn voeten bij de grond kan, is namelijk wel handiger met zo'n fietswijk en ik ben maar 1.65 m.

Al met al ben ik vooralsnog best tevreden!

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

18
jan272 schreef:laat je niet afremmen door allerhande oudgedienden. wij zijn de toekomst van dit bedrijf, niet al die bodes die de boel decennia lang uitgemolken hebben.
En dan beschuldig je mij van negativiteit? Een beetje meer respect voor die oudgedienden die straks op straat komen te staan, terwijl jij hun plaats inneemt!

De tip van de antilekbanden kan ik onderschrijven. Ikzelf heb goede ervaringen met banden van het type Schwalbe Marathon. Hard oppompen is goed, maar niet te hard, anders heb je zo een klapband. En vervang ze zodra het profiel teveel afgesleten is. Als je je daaraan houdt kun je jarenlang fietsen zonder ooit een lekke band te krijgen.

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

19
jan272 schreef:Dat van die verkeerslichten was een 2 aprilsgrap.
Kijk eens bij http://www.rose.nl daar zijn de antilek banden een stuk goedkoper dan in ons land. Ook andere onderdelen. Bedenk 1 ding: als zelfs een fietsenmaker het kan dan kan het nooit heel moeilijk zijn.... dus doe zoveel mogelijk zelf aan je fiets. Als je het thuis kan dan kan je het ook onderweg. En het scheelt erg veel geld.
Als je ooit ergens aan een postcodeloterij fiets kan komen tegen een zacht prijsje.... dat is een erg sterke fiets.
Alle pbz's rijden in een dorp. Mijn dorp heet tilburg noord (ja, tilburg in drentHe). Ondanks antilek banden toch twee keer lek gereden (meidoorns zijn funest) en dan loop je even naar huis, fixt je band en weer verder. Dat uur dat je daarmee verliest heb ik altijd uitbetaald gekregen want de rekening van een fietsenboer voor het plakken van een band is altijd hoger.

Postbezorgen is geen rocket science (voor de meesten onder ons) maar je moet vooral super geconcentreerd werken. Stel jij plopt de post voor 83 bij 81 binnen. Je belt aan bij 81 en vraagt de post terug. 81 is dan uiterst meelevend en zegt "fouten maken doen we allemaal". De volgende week doe je het andersom. maar op 83 zijn ze niet thuis, dus je belt bij 81 aan om te zeggen "dit en dat, let er even op". Op dat moment is de (hol)bewoner van 81 niet meer vergevingsgezind en als ie een wapen heeft, dan ren maar voor je leven.

Voor de rest: zeg hoi of heui tegen zoveel mogelijk mensen. na drie keer hoi/heui komt de goedendag en daarna ben je de vrolijke bezorger.
Mensen waarderen het als je korte broeken en bloesjes draagt. Ze houden van bikkels. Vooral als je tot diep in october de bermuda aanhoudt. Dit is nou eenmaal een machoberoep.
Vroeg of laat gaan ze om elastieken vragen. Bij de jeugd vraag je eerst 'waar is het voor'. Als het voor een elastiekbal is dan weiger je. Daar gaan er 10.000 in en als ie eenmaal af is, gaat ie de kliko in want je kan er niks mee. Dus dat is verloren.
In de andere gevallen vraag je 'hoeveel wil je er'. Als ze er 1 of 2 willen, gewoon geven anders roven ze ze uit je tas als je even achter een struik bent.
Er zijn ook mensen die er 'veul' willen hebben. die kan je een haffel geven maar dan staan ze er volgende week, of overmorgen, weer en dan ben je weer bij de afdeling elastiekbal.
Beter kan je zeggen 'hier heb je er 1 en iedere donderdag hang ik er 1 ergens in je tuin of bij je voordeur'. Dan wordt het een spelletje en je hebt er weer een vriend bij. Soms mopperen ze dan en zeggen 'een maar'. Je antwoord hierop is "hoeveel donderdagen zitten er in een jaar?" waarop de elastiekofiel dan zegt "doe trouwens toch maar dan". Vervolgens hang je zo af en toe op donderdag een elastiek op....
Stal je fiets op vaste plekken in je rondes. Als je ergens een elastiekentuin hebt dan moeten die ook maar even op je fiets letten. Doen ze toch al als ze door die tuin kruipen om de elastiek van vandaag te zoeken. :mrgreen:
Steek je hand uit als je afslaat. Het is verdomd lastig om snel te corrigeren met belading. Zorg dus dat alle achteropkomend verkeer weet wat jij gaat doen.
Het is een samenspel van dingen. De vriendelijke bezorger die verkeerde post terugvraagt en die hoi/heui zegt en af en toe een elastiek uitdeelt. Die straat staat niet voorop om te klagen over de slechte service van postNL. En zo moeten we Nederland straat voor straat heroveren. Dat ligt aan jou en mij. Alleen wij twee kunnen dat.

Maandagrondes zijn tof en cool. Ik begin over een uurtje aan mijn 8 lopen ronde. Het hoogtepunt van de week.
Meesterlijk! (Y)

Re: Goedemorgen, ik ben Postduif

20
Newman schreef:
jan272 schreef:laat je niet afremmen door allerhande oudgedienden. wij zijn de toekomst van dit bedrijf, niet al die bodes die de boel decennia lang uitgemolken hebben.
En dan beschuldig je mij van negativiteit? Een beetje meer respect voor die oudgedienden die straks op straat komen te staan, terwijl jij hun plaats inneemt!
Maar deels is het waar! Er zijn vele...zo niet enorm veel uren geen reet uitgevoerd maar wél beloond.

De koffie, borrels, kletsuurtjes e.w.m. smaakten goed. 8-)
cron