Re: Nieuw forum: Verhuizingen

2
Daar weet ik van mee te praten. Het gebeurt hier ook regelmatig dat ik nog post krijg op het oude adres van mensen. Ik heb inmiddels een hele lijst van 3 pagina's met verhuizingen opgesteld en uitgeprint. Als er iemand verhuisd is en op de envelop het oude adres staat kan ik twee dingen doen. Als het nieuwe adres ook in mijn woonplaats is bezorg ik de post op het nieuwe adres en plak ik er een positblaadje op met post naar: (nieuwe adres). Is dat nieuwe adres niet in mijn woonplaats dan gaat het poststuk retour met de bekende sticker met daaronder een blaadje met het nieuwe adres erop (alleen als ik dat nieuwe adres ook weet). Zo heb ik al een tijd mijn eigen verhuisservice en mijn dorpsbewoners zijn er blij om. Die krijgen (tenzij ik op vakantie ben) geen post meer van de oude bewoners in hun brievenbus. Maar eigenlijk vind ik zo'n verhuisservice als de TNT heeft wel zo handig. Dat moet ik onze grootgrutter wel nageven. Dat hebben ze goed geregeld. De post wordt meteen doorgestuurd. Dat moeten Sandd en SMN eigenlijk ook maar doen. Is toch ook in het belang van de klant.
Als een huis binnenkort leeg komt te staan doe ik daar een kaartje in met 'gaat u binnenkort verhuizen, geef uw nieuwe adres dan door of dergelijke tekst. Dat helpt al aardig. Diverse mensen hebben er al op gereageerd vandaar de bovengenoemde verhuislijsten. Alleen doet iedereen dat nog niet. Ze zien nog te weinig in dat het ook in hun belang is.

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

3
postbode7 schreef:(...)Maar eigenlijk vind ik zo'n verhuisservice als de TNT heeft wel zo handig. Dat moet ik onze grootgrutter wel nageven. Dat hebben ze goed geregeld. De post wordt meteen doorgestuurd. Dat moeten Sandd en SMN eigenlijk ook maar doen. Is toch ook in het belang van de klant.
(...)
Even voor de duidelijkheid, het komt nu over alsof TNT dit gratis doet uit klantvriendelijkheid. Niks is minder waar, er moet voor deze service gewoon betaald worden door de klant.

Heb ik trouwens nog een vraag voor de 'concurrenten' onder ons, die een beetje aan dit onderwerp gelieerd is: hoe gaat het bij jullie met schulden doorsturen? Wij hebben namelijk naast een service voor verhuizen en bewaren, ook een doorzendservice voor mensen die schulden hebben en onder toezicht van een bewindvoerder of een curator staan. Wij moeten dan alle post naar de bewindvoerder/curator doorsturen, aangezien zij zelf geen zeggenschap over hun eigen financiën (en dus de meeste post) mogen hebben. Het zou raar zijn dat als een rekening die via TNT wordt verstuurd wel netjes naar de bewindvoerder/curator gaat, en een rekening via bijv. SANDD niet...

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

4
De verhuisservice van TNT loopt ook niet tot in het oneindige door. En soms komt er na meer dan een jaar nog steeds post voor mensen die al lang verhuisd zijn. Wat nog steeds het beste helpt, is de post retour afzender sturen met de vermelding dat de geadresseerde verhuisd is. Zelf op het nieuwe adres bezorgen (ik doe het in een enkel geval ook hoor, een mevrouw die ik ken en die nu bijna bij mij om de hoek woont) helpt eigenlijk niet. Je moet dan nog steeds maar hopen dat mensen hun nieuwe adres alsnog doorgeven en daar zijn ze soms gewoon te gemakkelijk in: de post komt toch wel aan... Als je post retour afzender stuurt, kan de afzender in zijn systeem verwerken dat de abonnee, klant of wat dan ook niet meer op dat adres woont.

groetjes, wandelaar

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

5
Meestal als ik post heb voor mensen die verhuisd zijn of overleden dan gaat het retour met een sticker erop met de reden.
Maar wat mij opvalt is dat sommige instanties daar zich totaal niets van aantrekken. Zo heb ik een adres waar post komt van het SVB en de belastingdienst. De bewoner is al 2 jaar geleden overleden maar de instanties blijven maar post sturen terwijl er toch duidelijk op de retoursticker staat dat de bewoner overleden is.
Ik begrijp dat niet, het is toch een kleine moeite om dat in het bestand te veranderen. Het is dat het niet mag maar je krijgt de neiging om onder de sticker te zetten. "Kunnen jullie niet lezen!!!"

Wat een verhuizing betreft stuur ik alleen de post retour als ik van de bewoners die er nu wonen het signaal krijg dat ze deze post niet meer willen, want er is ook vaak de afspraak tussen de oude en nieuwe bewoner dat ze de post even uitwisselen.
Als er geen duidelijke aanwijzing is mogen we bij TNT niet zomaar op eigen initiatief de post ergens anders afleveren.

gr. Karin

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

6
Uit jullie reacties maak ik op dat het al heel wat zou schelen als de oude bewoners gewoon hun adreswijziging netjes doorgeven aan iedereen waarvan zij post ontvangen zodat het bij die instanties ook wordt aangepast.
Dit gebeurd nog te weinig of worden niet alle instanties op de hoogte gebracht waardoor er post overblijft. Tijdelijk helpt een doorzendservice om een deel van deze post weg te nemen maar blijft het afhankelijk van de ontvanger die aan hand van een doorgestuurd poststuk zelf alsnog de afzender informeert over zijn nieuwe adres.

Een aantal postbezorgers stuurde ons onlangs berichten en vroegen om een middel waarmee ze verhuizende mensen kunnen meedelen dat ze hun adreswijziging moeten doorgeven. Wij hebben ze wat flyers gegeven die ze dan door de bus kunnen doen, postbode7 heeft daar zelf een kaartje voor gemaakt dat werkt. Suggesties zijn welkom.

Wij willen hier graag wat mee doen en kunnen, onafhankelijk van een postbedrijf, de mensen helpen en stimuleren beter hun adreswijziging door te geven en ervoor te zorgen dat bedrijven dit ook goed gaan verwerken. Vandaar dit onderwerp op dit forum.


@ Jesse:
Het doorsturen van poststukken aan een bewindvoerder is vastgelegd in de faillissementswet en wordt door de rechtbank opgelegd en doorgegeven aan alle postvervoerbedrijven. Die zouden het adres (tijdelijk) moeten aanpassen alvorens het in de bezorging terecht komt en staat los van verhuizen.

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

7
Verhuisvriend schreef:(...)
@ Jesse:
Het doorsturen van poststukken aan een bewindvoerder is vastgelegd in de faillissementswet en wordt door de rechtbank opgelegd en doorgegeven aan alle postvervoerbedrijven. Die zouden het adres (tijdelijk) moeten aanpassen alvorens het in de bezorging terecht komt en staat los van verhuizen.
Ah, oke. Mijn vraag werd ook vooral ingegeven door het feit dat het sorteerproces van TNT nogal verschilt met dat van andere bedrijven. Dat het overigens los staat van verhuizen weet ik, maar het heeft wel enigszins te maken met het doorsturen van post, ongeacht de reden (had ik ook wel aangegeven in mijn post).

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

8
Een verhuisservice werkt maar tijdelijk en terugsturen naar de afzender werkt ook maar sporadisch. Sommige bedrijven weigeren gewoon hun adressenbestand aan te passen. Toen ik ruim 3,5 jaar geleden begon met postbezorgen, was een basisschool in mijn wijk al een aantal maanden daarvoor opgeheven. Hij is daarna gesloopt en en is inmiddels een ZMLK-school op die plek gebouwd. Nu nog steeds krijg ik af en toe post voor die basisschool. Terwijl ik al die jaren alles retour afzender heb gedaan. De ZMLK-school kwam van een andere straat in mijn wijk. Daarvan bezorg ik de post wel op het goede adres, maar wel met een pijltje bij het adres. Dit werkt wel goed, er is nog nauwelijk fout geadresseerde post, maar daarmee ben je afhankelijk van het meewerken van, in dit geval, de school.

Re: Nieuw forum: Verhuizingen

9
Ook ik krijg bij mijn poststukken nog steeds oude post.
Voor een bedrijf wat inmiddels al maanden is gesloopt en daarvoor al 5 jaar buiten bedrijf was.
Eigenaar heeft zelf ook regelmatig contact gehad met het bedrijf waar die post vandaan kwam. Bellen,email,retour.Het schijnt allemaal niet te helpen. Is waarschijnlijk erg moeilijk om een adres uit het bestand te halen.
Maar ze gaan vooruit. Ik kreeg voor dat bedrijf 3 dezelfde poststukken,nu zijn het er nog maar twee !!! :evil:
Ik weet wel, ik krijg er voor betaald,maar je baalt er wel van zo langzamerhand. Elke week dezelfde poststukken retour.
cron