Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

1
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf

Vorige keer gaf ik aan dat ik last van oorsuizen/tinnitus krijg van de kattenverjager op de postroute, drie jaar later weer nu omdat onze buren zo een ding hebben. Het apparaat zendt uit vanaf 10KHz en zit in het menselijk gehoor.


Bovenstaande advertentie staat dat het apparaat 140 decibel is. Dat is ZEER schadelijk dus voor je gehoor.

Zie ook: http://www.hoorstichting.nl/thema-s/law ... -werkvloer

In andere landen zijn ze volgens mij verboden?
In the United States and Canada appliances with electromagnetic pulse are banned
We quote: "In 1980 the EPA (Environmental Publications, page 64) and U.S. Postal Service took action to remove all "electromagnetic" (not ultrasonic) pest control devices from the market. Health Canada has banned the sale of electromagnetic pest repellers in Canada. .

Bron: http://www.pest-control.cc/sounde.html
PostNL liet mij weten dat ze mijn geval betreuren (was toen nog in dienst bij PostNL) en het besproken hebben binnen de OR. Zij willen hier liever geen ruchtbaarheid aangeven. Onze buren hebben nu zo een apparaat. Dochtertje van 2 jaar heeft zelfs haar hele oren open gekrabd tot bloedens toe. Hoop dat deze topic open mag blijven omdat ik dit zo belangrijk vind dat zeer zeker postbezorgers/postbodes deze op de route tegen komen en hun ervaring hierin kunnen delen. Ik heb een landelijk onderzoek hiernaar gedaan. En zou graag willen dat dit verstevigd worden door meer ervaringen van mensen. Het item wordt door mijn melding in de tweede kamer besproken. In het najaar wordt hier een televisie uitzending over gemaakt.

Om mijn onderzoek sterker te maken heb ik KNO artsen hierover benaderd, hierbij reactie van een KNO arts:
Dank voor uw uitgebreide informatie en toelichting over de mogelijke
risico’s van de Mosquito kattenverjager. Spijtig dat u en uw dochter hierbij klachten hebben ontwikkeld.
Het gebruik van en onderzoek naar dit soort apparatuur met ultrasoon of hoog frequent geluid is relatief nieuw en de onderzoeksgegevens erover zijn nog incompleet of onduidelijk. Het staat wel vast dat langdurige blootstelling aan geluid van een niveau van 110 dB risicovol is en schade aan het gehoor kan geven. En die schade aan het gehoor kan gepaard gaan met oorsuizen/tinnitus of andere klachten. Overigens is het niet bij iedereen gelijk in welke mate er schade optreedt of dat er wel of niet tinnitus optreedt. Hierin zijn individueel grote verschillen, waardoor het ook moeilijk is om stellig te zijn over de effecten van de apparatuur. Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn, is schade aan het gehoor veelal onherstelbaar. Hoortoestellen kunnen soms uitkomst bieden, ook om eventuele tinnitus minder duidelijk te ervaren. De ernst van de tinnitus en de invloed op het functioneren zijn te verbeteren via training/advisering via een audiologisch centrum en/of gedragstherapeutische ondersteuning. Op onze afdeling proberen wij personen met deze klachten zoveel mogelijk de gewenste zorg te bieden.

Re: Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

2
Beste Jan de Graaf,

Uw toonzetting en manier van reageren vind ik niet prettig. Als u rapportage van KNO arts niet serieus wilt nemen dan niet. U begrijpt kennelijk niet wat het doet met iemand met deze geluiden. Het is triest dat deze apparaten verkocht worden vind ik.

Gelukkig kan ik wel goede gesprekken voeren met wetenschappers.
Dit voorval is ronduit triest - er is geen enkel wetenschappelijk ondersteund bewijs dat dit soort ultrasone geluiden insecten of zoogdieren op afstand kunnen houden. Vraag de producent naar gegevens die hun claims ondersteunen en je zult niets krijgen. Indien de buurvrouw er ook van doordrongen raakt dat de verkoop van dit soort apparaatjes volksverlakkerij is zal ze ze waarschijnlijk weghalen en is het probleem opgelost. Overigens is dit verschrikkelijk voor kinderen. Een signaal van 15 kHz dat ikzelf nauwelijks kon waarnemen maakte mij zoon van 10 helemaal gek. Er zou inderdaad een verbod op de verkoop van dit soort producten moeten komen - ik zou dat voorstel als wetenschapper volledig steunen.

Met vriendelijke groet,
Bart
De Vara heeft het apparaat eens getest: http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... d922f8ca7e

http://www.hoorstichting.nl/thema-s/law ... -werkvloer

Ik vroeg dus om meer ervaringen, Newman heeft zelf ervaren dat het geluid irritant is. Ik zoek naar mensen die hier ervaring in hebben niet om mijn probleem te bagatelliseren. Onze dochter van 2 jaar heeft zelfs haar oren open gekrabd toen ze dat geluid hoorde. Met waardes van 140 decibel is dat niet normaal. Ik denk dat u niet weet wat u zegt aan uw reactie te zien.

Re: Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

4
De advocaat heeft een uitspraak gedaan: De verkoop is legaal maar het gebruik illegaal. Ik wil graag mensen waarschuwen dat je hiervan oorsuizen krijgt zeker met waardes als 140 decibel.
Afbeelding
Kijk maar naar bovenstaande tabel. Ik wil juist dat hier meer meldingen over binnenkomen te meer omdat dit nu in de tweede kamer besproken gaat worden. Graag wil ik dus ook reacties van andere postbezorgers die zo een apparaat tegenkomen op de route en hoe hun ervaring is. De KNO arts zegt dat dit bij een ieder ook nog weer eens verschillend is. Postbezorgers komen door heel Nederland en kennen alles tot in detail. Onze dochter hebben we laten onderzoeken maar helaas geen oorontsteking. Zij hoorde dat geluid en toen krabde ze haar oren tot bloedens toe open. Zeer jonge kinderen horen nog scherper dan wij en daarop is te weinig onderzoek nog naar gedaan wat de invloed daarop is.

Het effect bij baby’s is echter ongekend. Langdurige blootstelling van kleine kinderen en baby’s zou dan ook moeten vermeden worden. http://www.health.fgov.be/internet2Prd/ ... 208531.pdf

+ Hoogfrequent geluid veroorzaakt twee soorten belangrijke effecten: enerzijds objectieve specifieke effecten zoals gehoorverlies en anderzijds aspecifieke klachten. Deze laatste, tijdelijke hinder, omvat hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid, die optreden na een blootstelling van enkele minuten. In tegenstelling tot deze acute effecten is gehoorverlies een cumulatief effect.

Als dit al niet genoeg is weet ik het ook niet meer. Dus ben je postbezorger en heb je hetzelfde probleem meldt het alsjeblieft. Want als niemand er wat van zegt gaat de verkoop gewoon door. Je hebt ook goede kattenverjager varianten die wel onhoorbaar zijn die op 25KHz toonhoogte zitten. Voor de mensen die niet weten waar aan je moet denken: Hier kun je de fluit toon horen: http://www.youtube.com/watch?v=tf9mGfv_bRo begint van laag naar hoog.

Dus vanaf nu: Graag alleen reacties van jouw ervaring met zo een ding, dank u.

Re: Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

5
"Het effect bij baby’s is echter ongekend. Langdurige blootstelling van kleine kinderen en baby’s zou dan ook moeten vermeden worden. "

als de gevolgen bij je dochter zo erg zijn dan rest je nog maar 1 ding.. Verhuizen, Nu!
ik zou dat debat in de tweede kamer in het najaar echt niet afwachten .

check dan wel of je nieuwe buren.. geluiden maken waar je niet tegen kan.

Re: Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

6
Wat erg voor je dochter ook zeg! Ik zou zeker onmiddellijk contact met je buren zoeken en helpt het niet, dan aangifte doen bij de politie. Als die bij je huis komen, zullen ze het zeker ook horen en er last van ondervinden. Zit die kattenverjager buiten? Dan misschien dat ding mollen. Maar daar krijg je misschien ook weer last mee. En anders echt met de politie contact zoeken.

Het is toch van den zotte?

Ik ben ze zelf (gelukkig!!!) nog niet tegengekomen die kattenverjagers.

Re: Tuin Dierenverjager/Tuinwachter kattenverjager

10
De politie handhaaft hier niet op. Ik heb een onderzoek gehouden en het landelijk onderzocht. Daar waar sprake is van een kattenverjager is meestal ook een burenruzie. Inmiddels ben ik in het gelijk gesteld dat het onhoorbaar is. Want zoals jullie kunnen zien wordt het verkocht als zodanig dat het praktisch onhoorbaar is voor de mens.

Voorbeeld van een gemeente (heb aantal in bestand staan om dit als voorbeeld te illustreren)
Geachte heer/mevrouw ,
In reactie op uw informatieverzoek kan ik u het volgende mededelen. Er is bij ons één casus bekent met betrekking tot geluidsoverlast van een apparaat bedoeld om katten te verjagen. Er was een klacht binnengekomen van een familie met twee kinderen. De jonge kinderen hadden hun ouders verteld dat ze niet meer in de speeltuin wilde spelen (direct gelegen achter de woning waar, naar later bleek, een katten verjager hing). Tevens wilde de kinderen niet meer langs het pad lopen wat aan de vrije zijde van een hoekhuis was gelegen. De kinderen klaagden over een misselijkmakende hoge pieptoon waar ze last van hadden. Handhaving heeft toen ter plaatse onderzoek gedaan en heeft toen een katten verjager gezien en gehoord. Het apparaat (de katten verjager) hing aan de vrije zijde van een hoekhuis op de eerste etage.
Het feit dat het apparaat hoorbaar was door mensen deed ons vermoedden dat het apparaat defect zou zijn. De frequentiebereik waarmee een verjager werkt zou buiten de gehoordrempel moeten liggen van een mens (jong en oud).
De bezitters van het apparaat zijn toen op de hoogte gesteld van de hinder die het apparaat veroorzaakte en is hun verzocht het apparaat niet meer te gebruiken. Hier is niet direct gevolg aan gegeven maar na een herhaalde verzoeken voldeden de bewoners hier toch aan. Na een tijd (c.a. 3 maanden) werd de gemeente opnieuw benaderd door de zelfde familie. De kinderen konden 's avonds niet slapen vanwege het geluid van de voornoemde katten verjager die om de paar minuten aan ging. Tijdens nachtelijke controle bleek dat het apparaat inderdaad in werking was. Gezien de frequentie (niet buiten het gehoor van een mens) en de geluidsterkte leek het ons aannemelijk dat, vooral kinderen, hier hinder/overlast van konden ondervinden. Dat er sprake was van slaapverstoring van de kinderen was voldoende reden om handhavend op te treden. De bewoners zijn toen nogmaals bezocht door medewerkers van Handhaving. Ze zijn op de hoogte gesteld van de overlast en dat dit een overtreding was van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zandvoort. Ze hebben toen een laatste mondelinge waarschuwing gekregen. Bij het voortduren van de overtreding overlast zou er strafrechtelijk en/of bestuursrechtelijk gehandhaafd worden op basis van artikel 4:6 van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zandvoort (zie bijgevoegd artikel).Gelukkig hebben de bewoners voldaan het de laatste waarschuwing.
Verder gemeente Het Bildt: http://www.filedump.net/dumped/correspo ... 543382.pdf

Verhuizen is voor ons geen optie. Zitten met een koopwoning die "onder water" staat.

@ Geert-Jan: Oordoppen gekocht maar die houden hoog frequente tonen niet tegen. Oordoppen houden geluiden tegen tot circa 8 kilohertz, daarboven helaas niet meer. Maar om nu onze dochter oordoppen in te doen is niet echt een optie.

Gemeente Zwolle geeft gewoon een dwangsom aan de gebruiker van het product:
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/mo ... -1.2896329

Wanneer mensen nu kattenverjagers gebruiken die zitten op 25KHz is het probleem opgelost. Mensen kunnen horen tot circa 20KHz en een kat tot 40KHz. Dit heeft overigens in 2011 gemeente Tiel ook al gezegd. Gemeente Asten vind dat katten niet los buiten mogen lopen. Dat kan ook natuurlijk maar daarmee lost het probleem nu niet op. In 2010 moest ik vaak langs adres waar zo een kattenverjager stond. Later kreeg ik last van heftige oorsuizen en geratel. Gelukkig ben ik na bestek van circa 6 maanden genezen via http://www.oorsuizen.net (deze prednison therapie passen ze in Nederland niet meer toe, zou niet wetenschappelijk bewezen zijn, maar wetenschap kan me dan niks schelen als het maar helpt!) Echter na 3 jaar na dato krijg ik het weer omdat de buren zo een apparaat hebben.

De webshop houder zegt dat ze NOOIT klachten hierover hebben ontvangen maar zij gaf wel aan dat die dingen getest worden op kantoor dat heel veel collega's het kantoor verlaten. Ze zeggen dat alleen oudere mensen die dingen kopen en het dus ook niet horen. De volgende bladen adverteren hiermee: Kampioen, Plus magazine, Privé, 100% NL, Nestor, Weekend, ANBO, Ons, Platform A, Perspectief, Max magazine, Primero. De ANWB liet me weten dat ze niet veel klachten hierover hebben ontvangen maar zeggen niets in deze zaak voor me kunnen betekenen.

Maar mochten er nog meer mensen zijn die zo een apparaat op de route hebben dan hoor ik dat graag of via PB mag ook. Immers postbezorgers komen langs alle adressen langs in Nederland.
cron