Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

1
In dit artikel stond o.a. dat er een verband zou zijn vanwege het lage loon en dat mensen soms dan de post maar gaan dumpen maar dat zou daardoor niet komen aldus Sandd. Verder stond er in dat je niet alle gewerkte uren krijgt uitbetaald en soms circa 5 euro netto per uur aan overhoudt.

Bericht is van 18 oktober 2013 met "wat is er aan de hand met de postbode?"

Voor het volledige bericht zie http://socialewerkvoorziening.startpagi ... 0,16817626 (helaas mag ik het bericht hier niet in dit forum posten).

Re: Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

3
Carla41 schreef:@vzo
er wordt Niet gezegd dat er een verband is tussen het lage loon en het dumpen van post.
"Een woordvoerder van Sandd ziet geen verband tussen het dumpen van post en de verslechterde arbeidsomstandigheden van postbodes. 'De arbeidsvoorwaarden zijn fatsoenlijk en conform wettelijke verplichtingen en afspraken met sociale partners."
Dat een woordvoerder van Sandd zegt dat die geen verband ziet wil niet zeggen dat er geen verband is.
Je kunt je afvragen of die woordvoerder van Sandd bijvoorbeeld voor het 'fatsoenlijke' loon van een postbezorger het woord zou willen voeren.

Re: Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

4
dat zou betekenen dat bevolkingsgroepen die in de lagere inkomensklassen verkeren
eerder geneigd zijn tot crimineel gedrag zoals het dumpen van post? onzin.

in de hogere klassen, bankiers of degenen die een bestuursfunctie vervullen in goede doelen organisaties
kunnen ook naast eerlijk / oneerlijk handelen.

mijn conclusie: in alle lagen van de bevolking is dit mogelijk, ongeacht hoogte van het salaris.

@ike
Echt verschil in loon tussen postbezorgers van sandd of postnl in loondienst is er niet meer.

Re: Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

5
Een laag loon mag geen reden zijn om fraude te gaan plegen of post te dumpen, te openen, op zolder te bewaren. Ook met een laag salaris moet je je werk naar beste geweten zo goed mogelijk doen. Hoe je je werk doet ligt in je karakter en motivatie. En de een heeft een sterker karakter en een sterkere motivatie om het zo goed mogelijk te doen dan de ander. Wie noch gemotiveerd is noch verantwoordelijkheidsgevoel heeft moet maar een andere baan gaan zoeken maar wel buiten de post graag. Wij willen goede collega's die hun best doen. Over salaris gesproken. In de hoge salarisschalen komt fraude niet minder vaak voor dan in de lage schalen. Aan de top wordt heel wat gesjoemeld. Meer dan wij (Jan met de pet) vermoeden. :lol: Verjaardagskaarten en brieven van familie bezorgt Sandd helemaal niet. Dat ligt op het bord van PostNL.

Re: Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

6
Had ik het laatst met een klant over, wiens buurman post (van de concurrent) in de struiken had gevonden. Hij zei: 'ik snap dat niet, je riskeert toch je baan'. En misschien wringt hem daar de schoen wel een beetje. Je riskeert niet de baan waar je leven van afhangt, maar 'slechts' een (vaak tijdelijk) bijbaantje met inkomsten waarvan je nog niet eens je huur kunt betalen. Wellicht, als je toch al niet zo verantwoordelijk in elkaar steekt, dat dat de drempel om de fout in te gaan wel wat lager maakt.

Re: Volkskrant Wat is er aan de hand met de postbode?

7
Nou, ik denk wel dat er een verband is. En volgens mij komt dat omdat mensen met een uitkering zo ongeveer gedwongen worden om dit werk te doen met behoud van uitkering. Terwijl je er natuurlijk nooit mee uit de uitkering komt.
Dus ik geloof best dat er mensen tussen lopen die denken: stik de moord.
En eerlijk gezegd kan ik ze nog niet eens ongelijk geven ook.
Let wel: ik ben vrijwillig postbezorger en doe het graag. Daarnaast ben ik schoonmaker. Wanneer ik in de laatste sector meer werk vind, dan is de postbezorging over. En dat is echt puur vanwege de lage inkomsten.
In de schoonmaak verdien ik € 10,70 per uur bruto.
cron