Re: Meer betalen voor gesloten enveloppe dan open

2
verzendenenontvangen schreef:Weet iemand die tijd nog? Dat was volgens mij nog in de PTT tijd. Daarbij moest je meer betalen voor een gesloten enveloppe! En voor een open betaalde je dacht ik 10 cent minder? Wie weet dit nog? Welke redenatie zat hier achter? Dat was toch iets met drukwerk?
Ik weet niet meer of het verschil 10 cent was, maar het was goedkoper omdat het drukwerk was. De enveloppe moest open blijven zodat dit gecontroleerd kon worden.
Mijn oom, die toen nog postbode bij de PTT was, vond het helemaal niks: er kon andere post in zo'n open enveloppe gaan zitten, vooral bij grote formaten.

Re: Meer betalen voor gesloten enveloppe dan open

6
Dat was drukwerk je kon je post dan open envelop versturen was goedkoper. Jaren 90 was dat nog zo!

Wij deden ook supermarkt zegeltjes ipv postzegels erop, dat werkte goed.
Of speciale lijm, rubbercement, op de post zegel zodat je de stempel er zo af kon vegen en m weer kon gebruiken.
Je kon ook port betaals erop zetten dan betaalde de ontvanger je zegel.

Re: Meer betalen voor gesloten enveloppe dan open

8
Ik heb een keer gehad dat ik een enveloppe in plastic zak van PostNL kreeg. Het bleek dat de enveloppe was stukgegaan en de inhoud was verdwenen. Daarbij ook excuses.

Ik heb toen foto gemaakt van de enveloppe, mijn adres weggewerkt en toen op Facebook gezet: Wie heeft deze gestuurd?

Een vriendin van me zei ja van mij! Ik heb de kaart hier, ook in plastic zak van PostNL plus excuses.

Het bleek dat mijn vriendin haar (nieuw) adres had geschreven op de kaart. Daardoor kwam de kaart bij haar terug en de enveloppe bij mij.

In principe kun je hier ook mee sjoemelen. Zet adres van de ontvanger op de kaart en stop hem gewoon in de oranje brievenbus(zonder enveloppe!). Eens kijken of die aankomt.. ;)
PostNL adviseert tegenwoordig in december enveloppe altijd dicht te plakken. Dan is er minder kans dat de enveloppe stuk gaat in de sorteermachine tussen al dat duizenden kerstpost..
Zoals je weet bestaat er decemberzegels. Die kun je ook gebruiken om gewone post te versturen in december. Dat is dan goedkoper. Gewoon postzegel kost € 0,64 en decemberzegel kost € 0,55.
ex Sandd Postbezorgster
cron