Re: Zwarte Piet discussie

2
Cray schreef:Ik was beneuwd naar jullie mening over de grote discussie:
Mijn mening is: Onzin, Sinterklaas en Zwarte Piet moeten niet veranderen.

Wat vinden jullie?

(Kijk even dit filmpje voor meer info over de AH boycot: https://www.youtube.com/watch?v=U11xZtjgEVc )
Helemaal mee eens. Het is nu eenmaal een oude traditie, en in dat licht moet je het ook zien. Het woord "knecht" moet nu ook al uit de Sinterklaasliedjes geschrapt worden, straks gaat de Kinderbescherming bezwaar maken tegen de roe, ageert het Diabetesfonds tegen de zak met suikergoed, gaat Greenpeace tegen de stoomboot protesteren (onnodig veel uitstoot van fijnstof) en komen er kamervragen van de PvdD over het over daken rijden met paarden.

Al dat politiek correcte geleuter, het lijkt hier verdomme de VS wel...

Re: Zwarte Piet discussie

9
Degenen die denken dat Zwarte Piet een arm misbruikt negertje uit Afrika is, weet helemaal niets van de geschiedenis.
Het gaat juist om Moren die door de bisschop zijn vrijgekocht en die zijn helpers werden.

Een andere misvatting is dat Sint Nicolaas "uit Turkije komt". Hij was een Byzantijnse bisschop. Byzantium zou pas honderden jaren later door de Turken worden veroverd.

In de Alpenlanden heeft de bisschop oorspronkelijk een duiveltje bij zich als tegenhanger: Krampuss.
Wie niet braaf is geweest gaat mee met Krampuss. Die wil je niet aan je deur hebben hoor. Liever lachende pieten.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus (Engels)

Overigens heeft de Katholieke Kerk in onze contreien het feest van Wodan ingepikt, die in de winter vruchtbaarheid kwam brengen.
De rode kleur van zijn kleed stond symbool voor de eerste keer dat de meisjes vruchtbaar werden.
Hij reed op het gevleugelde paard Schleipnir dat echt de daken niet raakte.


En ja, ik vind dat Zwarte Piet gewoon moet blijven. Ten eerste is het een kinderfeest, ten tweede onze traditie.
Ten derde vind ik dat de "nakomelingen van slaven" teveel moeite doen om zich te verplaatsen in het lot van mensen die al heel lang dood zijn. Ze hebben bij wijze van spreken rugpijn van het werk dan hun over-over-overgrootvader heeft gedaan.
cron