Carla41 schreef:@slagvaardige
Op je vraag zou je kunnen en willen: Ja. als het zover mocht komen en ik niet meer in de voorbereiding werkzaam kan zijn.
In het artikel van het AD wordt er nogal een misverstand geschapen.
Vóór de Post bij jou op het depot komt zijn er nog TWEE stappen te gaan.
1: Op het sorteercentrum werken POSTSORTEERDERS (snachts) aan de lopende band en deze worden langzaam maar zeker verdrongen door de supersnelle machine.. al zullen er als die 11 optimaal werken altijd mensen nodig zijn om te assisteren.
2: Op de VBG/VBL's werken VOORBEREIDERS ( overdag) om de zwarte en rode kratten samen te voegen en in de tassen te doen.
Het AD wekt de suggestie dat de post rechtstreeks van de sorteercentra naar jouw depot gaat.
Natuurlijk loopt het werk terug. Dus zullen er eerst SORTEERDERS uit moeten.
In de voorbereiding heb je POSTBODES EN VOORBEREIDERS. (POSTBODES WERKEN BINNEN EN BUITEN)
( postbode7 je bent niet goed geinformeerd)
Postbodes zullen uiteindelijk allen moeten vertrekken, vrijwillig ( met een zak geld) of wegens overcompleet.
zodat uiteindelijk alleen in deeltijd voorbereiders en postbezorgers overblijven.
Newman en Pietertje.. Correct me if I'm wrong
Je hebt het redelijk bij het rechte eind, ware het niet dat deze machine ook onder de voorbereiders heel veel banen gaat kosten. Op de VBL's wordt immers de grote post nog handmatig op loopvolgorde gesorteerd, en dat is niet meer nodig, want de SMX sorteert ALLES al op loopvolgorde. Wat ik er van begrepen heb hoeft er alleen nog een elastiekje om en kan het zo de oranje tas in. Ik geloof dat brievenbuspakjes zo'n beetje het enige is wat de machine niet kan sorteren.
Doordat de SMX-en maar op 11 locaties staan en er straks per team (waar je nu nog op piekdagen met 12 voorbereiders zit) straks misschien nog maar 1 of 2 mensen nodig zijn zullen naar ik verwacht ook alle CVL's worden gesloten.
De paar mensen die nog mogen blijven in de voorbereiding (10%, misschien?) worden ook nog eens geconfronteerd met extra reistijd. Ik sluit zelf niet uit dat er weer nachtdiensten gedraaid moeten worden. Sta je straks ingeroosterd voor een dienst van 5 tot 9 in de ochtend op een of ander niet met het OV bereikbaar godvergeten industrieterrein.
Ik weet dit niet zeker, want PostNL doet erg weinig mededelingen hierover. Het enige wat ik weet is dat de SMX heel veel banen gaat kosten en dat onze vestiging binnen afzienbare tijd dicht gaat.
Het artikel op "de Ondernemer" is inderdaad erg verwarrend, want de journalist weet duidelijk niet het verschil tussen postbodes, postbezorgers (die nu nog zogenaamd zelf hun post op volgorde moeten leggen?) en sorteerders. Dat de geïnterviewde woordvoerder van de vakbond blijkbaar ook niet het verschil weet, is weinig hoopgevend.
Over al dat vervangende werk wat mensen aangeboden krijgen ben ik ook sceptisch. Er is in mijn ogen ook echt niet voldoende vervangend werk. Bovendien zijn al die mooie regelingen uit het sociaal plan alleen beschikbaar voor medewerkers met 25 uur of meer en een vast contract, vallend onder de grote CAO. Voor mensen met kleinere contracten of een andere CAO (zoals zaterdagbestellers) is nagenoeg NIETS geregeld.