Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

2
Haha. Ik dacht toen ik het kopje las, dat de nieuwe machine per ongeluk de post opvrat. Gevalletje "foutje, bedankt!"

Rot dat het voorbereiders hun baan zou kunnen gaan kosten.
Misschien dat bezorgers de post eerder kunnen krijgen. Maar wel zuur als sorteerders de dupe worden.

@Carla41, mocht jij ook een van de gedupeerden zijn, zou je dan eventueel bij Postnl bij jullie in de regio bezorger kunnen en willen worden?

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

5
@slagvaardige

Op je vraag zou je kunnen en willen: Ja. als het zover mocht komen en ik niet meer in de voorbereiding werkzaam kan zijn.

In het artikel van het AD wordt er nogal een misverstand geschapen.
Vóór de Post bij jou op het depot komt zijn er nog TWEE stappen te gaan.
1: Op het sorteercentrum werken POSTSORTEERDERS (snachts) aan de lopende band en deze worden langzaam maar zeker verdrongen door de supersnelle machine.. al zullen er als die 11 optimaal werken altijd mensen nodig zijn om te assisteren.
2: Op de VBG/VBL's werken VOORBEREIDERS ( overdag) om de zwarte en rode kratten samen te voegen en in de tassen te doen.

Het AD wekt de suggestie dat de post rechtstreeks van de sorteercentra naar jouw depot gaat.
Natuurlijk loopt het werk terug. Dus zullen er eerst SORTEERDERS uit moeten.
In de voorbereiding heb je POSTBODES EN VOORBEREIDERS. (POSTBODES WERKEN BINNEN EN BUITEN)
( postbode7 je bent niet goed geinformeerd)

Postbodes zullen uiteindelijk allen moeten vertrekken, vrijwillig ( met een zak geld) of wegens overcompleet.
zodat uiteindelijk alleen in deeltijd voorbereiders en postbezorgers overblijven.

Newman en Pietertje.. Correct me if I'm wrong (Y)

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

6
Carla41 schreef:@slagvaardige

Op je vraag zou je kunnen en willen: Ja. als het zover mocht komen en ik niet meer in de voorbereiding werkzaam kan zijn.

In het artikel van het AD wordt er nogal een misverstand geschapen.
Vóór de Post bij jou op het depot komt zijn er nog TWEE stappen te gaan.
1: Op het sorteercentrum werken POSTSORTEERDERS (snachts) aan de lopende band en deze worden langzaam maar zeker verdrongen door de supersnelle machine.. al zullen er als die 11 optimaal werken altijd mensen nodig zijn om te assisteren.
2: Op de VBG/VBL's werken VOORBEREIDERS ( overdag) om de zwarte en rode kratten samen te voegen en in de tassen te doen.

Het AD wekt de suggestie dat de post rechtstreeks van de sorteercentra naar jouw depot gaat.
Natuurlijk loopt het werk terug. Dus zullen er eerst SORTEERDERS uit moeten.
In de voorbereiding heb je POSTBODES EN VOORBEREIDERS. (POSTBODES WERKEN BINNEN EN BUITEN)
( postbode7 je bent niet goed geinformeerd)

Postbodes zullen uiteindelijk allen moeten vertrekken, vrijwillig ( met een zak geld) of wegens overcompleet.
zodat uiteindelijk alleen in deeltijd voorbereiders en postbezorgers overblijven.

Newman en Pietertje.. Correct me if I'm wrong (Y)
Je hebt het redelijk bij het rechte eind, ware het niet dat deze machine ook onder de voorbereiders heel veel banen gaat kosten. Op de VBL's wordt immers de grote post nog handmatig op loopvolgorde gesorteerd, en dat is niet meer nodig, want de SMX sorteert ALLES al op loopvolgorde. Wat ik er van begrepen heb hoeft er alleen nog een elastiekje om en kan het zo de oranje tas in. Ik geloof dat brievenbuspakjes zo'n beetje het enige is wat de machine niet kan sorteren.

Doordat de SMX-en maar op 11 locaties staan en er straks per team (waar je nu nog op piekdagen met 12 voorbereiders zit) straks misschien nog maar 1 of 2 mensen nodig zijn zullen naar ik verwacht ook alle CVL's worden gesloten.

De paar mensen die nog mogen blijven in de voorbereiding (10%, misschien?) worden ook nog eens geconfronteerd met extra reistijd. Ik sluit zelf niet uit dat er weer nachtdiensten gedraaid moeten worden. Sta je straks ingeroosterd voor een dienst van 5 tot 9 in de ochtend op een of ander niet met het OV bereikbaar godvergeten industrieterrein.

Ik weet dit niet zeker, want PostNL doet erg weinig mededelingen hierover. Het enige wat ik weet is dat de SMX heel veel banen gaat kosten en dat onze vestiging binnen afzienbare tijd dicht gaat.

Het artikel op "de Ondernemer" is inderdaad erg verwarrend, want de journalist weet duidelijk niet het verschil tussen postbodes, postbezorgers (die nu nog zogenaamd zelf hun post op volgorde moeten leggen?) en sorteerders. Dat de geïnterviewde woordvoerder van de vakbond blijkbaar ook niet het verschil weet, is weinig hoopgevend.

Over al dat vervangende werk wat mensen aangeboden krijgen ben ik ook sceptisch. Er is in mijn ogen ook echt niet voldoende vervangend werk. Bovendien zijn al die mooie regelingen uit het sociaal plan alleen beschikbaar voor medewerkers met 25 uur of meer en een vast contract, vallend onder de grote CAO. Voor mensen met kleinere contracten of een andere CAO (zoals zaterdagbestellers) is nagenoeg NIETS geregeld.

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

7
@Newman

Ah je doelt op dit stukje tekst in het AD artikel:
"Nu telt PostNL nog 80 locaties waar de uitgezochte post op straatvolgorde wordt gelegd. ,,Dat hoeft straks niet meer," stelt marketingdirecteur Ludo Voorn.
"
over de 11 SMX-en las ik het volgende stuk::

"11 SMX’n vervangen de SMG: Op het moment dat de SMX de SMG vervangt zal, naast een deel van de werkzaamheden op het sorteercentrum, ook een deel van de werkzaamheden bij de voorbereidingslocatiesvervallen.
Dit zal bij het onderdeel Voorbereiden & Bezorgen niet leiden tot overcomplete medewerkers, omdat de
personele gevolgen worden opgevangen.

newman: omdat vertrekkende postbodes niet meer worden vervangen en contracten van voorbereiders voor bepaalde tijd niet meer worden verlengd neem ik aan.

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

8
Ja grappig he al die mooi praat.
Komt er gewoon op neer dat voltijders nogsteeds buiten worden gekeken en dit soms (nogsteeds) erge situaties aanneemt zoals wegpesten door leidinggevenden als in oudere werknemers zoveel werk te geven in het kader 'je moet wel je uren maken' dat ze het niet meer aankunnen. Ja zelf gezien.
Ik verwacht ook 'oproepbasis/flexibele baantjes: nu opkomen dagen omdat we hulp nodig hebben, omdat er met minder personeel gewerkt kan worden.
Gewerkte tijd is betaalde tijd, maar als je er langer over doet dan de theoretische vaak niet haalbare tijd, moet je op het matje komen er wordt er besproken of postbezorger wel de baan voor je is.
Zo niet dan komt er wel een vervanger en daarna weer 1 en daarna weer 1. Vol zonder 'werklust' want als die er is, zal die bij de meesten wel vergaan.. Zal PostNL een zorg zijn, want geen postbezorger op een bepaalde wijk, zal de postbode die op moeten vangen of een postbezorger met eenklein wijkje. Wel in eigen tijd fietsen of achter je naar depot fiets-tijd gaan.
Top motivatie :)

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

9
Nu snap ik ook wel waarom ze bij ons het liefst "flexibele" bezorgers hebben, zonder vaste wijk. Die kunnen ze overal neerzetten. Hoeven ze geen krachten voor een vaste wijk aan te nemen. En de flexibele weet over het algemeen niet wat er voor basistijd er staat van weer een andere wijk. Die zal niet zoveel meertijd bijboeken. Althans dat hopen ze. Een flexibele heeft ook maar een klein contract en die wordt er na een of twee jaarcontracten weer uitgeknikkerd.
Ja, zo gaat helaas wel.

Re: Machine X vreet post én banen op (AD 18/12/15)

10
Die flexibele werknemers vullen ook vaak de werkelijke gewerkte ijd niet in, net zoals een vervanger dat niet doet.
Gevolg is dat de vaste pbz die, er van uit gaande dat deze naar alle eerlijkheid zijn/haar meertijd doorgeeft omdat het niet haalbaar is, controle krijgt waarom deze de normtijd niet haalt omdat hij/zij de enige zou zijn die de tijd niet zou halen ;)

Een voorbeeldje: over een wijk die ik heb doe je ongeveer 01:30.
Wegens uitval moest een ander mijn wijk doen. Deze kreeg daar een uur voor.
Niets mee gedaan, dus het gevolg: het is binnen een uur te doen.
Een andere collega die mijn wijk tijdelijk had overgenomen, gaf gewoon de tijd door(deed er ook 01:30 over) en kreeg deze ook uitbetaald.

Gevolg: ik word nu gecontroleerd waarom ik mijn wijk niet in een uur kan doen.
Zelfs al een tijdje terug via GPS mijn looproute/tijd doorgegeven omdat er al gezeik over was.
cron