Huilen met PostNL (3)

1
Tweede Kamer, 87e vergadering, 24 mei 2012

De heer Roemer (SP):
Ik zal niet bij alle dingetjes direct naar de interruptiemicrofoon lopen -- maakt u zich geen zorgen, voorzitter -- maar hier komt de minister-president toch echt niet mee weg. Hij denkt de postmarkt gemakkelijk weg te zetten door te zeggen: nou ja, er zijn wat vervelende dingetjes gebeurd. Het kabinet heeft de hele postmarkt om zeep geholpen! Meer dan 10.000 mensen die een volwaardige baan hadden, een normaal betaalde baan waar ze hun gezin mee konden voeden, verzorgen en opleiden, zijn ontslagen. Terwijl deze mensen aan de voordeur eruit gedonderd werden, werden er aan de achterkant mensen onder minimumloon teruggehaald. Terwijl de postmarkt slinkend was, zette het kabinet nota bene die markt ook nog eens open voor andere aanbieders. Die kunnen elkaar wegconcurreren op arbeidsvoorwaarden en creëren hier toestanden waardoor mensen niet eens meer voor een normale baan kunnen gaan. Mensen verdienen drie euro per uur in de postbezorging. Vindt de minister president dat nu echt een innovatie waar wij trots op moeten zijn?


Minister Rutte:
Ook de heer Roemer kan niet met zijn rug naar de ontwikkeling in de samenleving staan. Zo ken ik de heer Roemer zelf ook niet. Wel zijn partij, af en toe, maar de heer Roemer zelf is een moderne man en moet toch ook inzien dat in dit land dingen veranderen, ook in de manier waarop we brieven aan elkaar sturen. Dat gebeurt minder. Die hele postmarkt verandert, professionaliseert en richt zich veel meer op het verkeer tussen bedrijven. Het echte berichtenverkeer tussen mensen heeft zich veel meer verplaatst naar de elektronische media. Dat zijn enorme veranderingen. Dan kun je niet iets in stand houden omdat het steeds heel goed werk heeft gedaan. We zijn allemaal trots op Tante Pos in Nederland, die altijd heel goed gefunctioneerd heeft in de context waarin dat nodig was. We hebben nu in Nederland een andere situatie in dit soort belangrijke sectoren en daar moeten we ons op aanpassen en ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt zo functioneert dat mensen aan de slag kunnen komen.


De heer Roemer (SP):
Er zitten twee fundamentele fouten in wat de minister-president zegt. Uiteraard moeten wij ervoor zorgen dat wij de omgeving en de toekomst voor ogen hebben. Als situaties veranderen, moet je je daarop aanpassen. Als de minister-president echter stelt dat er minder post bezorgd zal worden, hoe haalt hij het dan in zijn hoofd om die slinkende markt open te gooien voor meer bedrijven, zodat er drie, vier verschillende postbodes met een halve envelop door de straat moeten lopen, en dan ook nog eens onderbetaald? Modernisering wil toch niet zeggen dat wij mensen langdurig minder dan het minimumloon betalen?


Minister Rutte:
Het is geen kwestie van modernisering. We moeten ons aanpassen aan het feit dat er een ander type maatschappelijk verkeer is ontstaan en dat de techniek is voortgeschreden. Neem het feit dat politici elkaar brieven schreven. Kijkt u daar in ons prachtige Nationaal Archief eens naar. Ik heb als historicus onderzoek gedaan en gezien dat iemand als Oud, de leider van de VVD in de jaren vijftig, per dag misschien wel tien brieven schreef en misschien ook weer tien brieven terugkreeg. Die tijd is voorbij! We zitten in een heel andere tijd. De heer Roemer moet zich realiseren dat wij in een andere tijd zitten. We hebben tegenwoordig e-mail, ook bij de SP, neem ik aan. Ik zie alle moderne apparatuur liggen. We doen het anders. Dat betekent dat de hele postmarkt is veranderd. Daar moeten we ons op aanpassen. Dat is niet omdat we willen moderniseren om te moderniseren, maar omdat je geen musea in stand kunt houden, hoe goed ze ook gefunctioneerd hebben, hoe hoog de waardering ook was voor de kwaliteit van het werk. We leven in een ander type samenleving wat betreft het berichtenverkeer.


De heer Roemer (SP):
De minister-president zegt terecht dat er minder brieven tot twintig gram bezorgd worden omdat we daar modernere middelen voor hebben. Als hij dat constateert, als het een slinkende markt is, dan moet hij toch het aantal bedrijven niet gaan uitbreiden en meer postbodes door dezelfde straat laten lopen? Dat is dus precies tegenstrijdig aan wat de minister-president zegt.

Vervolgens moet je de mensen die met zijn drieën overbodig door dezelfde straat lopen niet onder het minimumloon gaan betalen. Dat heeft niets met nieuwe moderne omstandigheden te maken. Dat is mensen uitbuiten.


Minister Rutte:
De heer Roemer haalt nu allerlei dingen door elkaar. Er is nu in het land een totaal andere manier van brieven aan elkaar sturen. Dat gaat niet meer op de klassieke manier. Daar moeten wij ons aan aanpassen. Daarnaast speelt het vraagstuk van de arbeidsvoorwaarden. Daar hebben wij gewoon wetgeving over in Nederland. Tot slot is een belangrijk vraagstuk hoe je zaken organiseert in de veranderende wereld. Ik denk dat staatsmonopolies in zo'n veranderende markt, die aan krimp onderhevig is, niet meer werken. Je moet een moderne arbeidsmarkt hebben, waarin mensen makkelijker aan de slag kunnen komen. Nederland heeft, ondanks de stijgende werkloosheid, op dit moment de op een na laagste werkloosheid van heel Europa, van het Europa van de 27 lidstaten. De werkloosheid stijgt inderdaad. Dat is niet goed. Wij hebben echter gelukkig nog steeds de op een na laagste werkloosheid van heel Europa, een lagere dan die in Duitsland. Dat is dus wat je moet doen, ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt functioneert, dat er ruimte is voor vernieuwing en dat mensen weer aan de slag komen. Je moet niet oude systemen in stand houden.


De voorzitter:
Heel kort, mijnheer Roemer.


De heer Roemer (SP):
Voorzitter, dank u wel dat u mij toestaat een slotopmerking te maken. Moderniseren is zeker niet mensen volwaardig laten werken en vet onder het minimumloon uitbetalen. Dat is echt terug naar de negentiende eeuw.


Minister Rutte:
Ik heb daar al een reactie op gegeven. Ik ga door naar het andere misverstand ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En met deze laatste woorden heeft Rutte, Nederlands 'beste vriend', GEEN antwoord(en) gegeven! 8-)

NB: het gaat mij om de inhoud van de discussie en NIET om de politieke partijen waar Roemer en Rutte voor staan.
cron