Kaartje na 90 jaar toch nog bezorgd

1
AALST - Postbode Franky Bontinck zat gisterochtend met de handen in het haar toen hij in Aalst een kaartje moest bezorgen dat werd gepost op 22 mei... 1922. Het zal niemand verbazen dat hij de bestemmeling niet heeft gevonden. Waar de kaart bleef haperen om negentig jaar later toch weer op te duiken in het postcircuit, blijft ook voor bpost een raadsel.
‘Ik heb nog nooit een stuk met zoveel vertraging moeten bezorgen', zegt postbode Franky Bontinck. Gisterochtend vond hij in zijn bak een postkaartje met een fraaie retrofoto van een militair gebouw in een Duitse straat. ‘Het kaartje zag er uit alsof nog nooit iemand het door zijn handen had laten glijden, maar het was wel bijna een eeuw geleden afgestempeld. Het adres van de bestemmeling, de Driesleutelstraat8 in Aalst, ken ik heel goed maar de mensen die er nu wonen hebben er geen flauw idee van wie de persoon was naar wie het kaartje bijna een eeuw geleden werd gestuurd. Wellicht zijn afzender en bestemmeling al vele jaren overleden.'

Afgaande op de vaag leesbare handgeschreven tekst is het kaartje geschreven door ene Leon De Winter en gericht aan zijn ‘beste vriend' Jozef Mombaert(s?). Het is afgestempeld in 1922 in Moers, een Duitse stad net over de Belgische grens. Wellicht was De Winter een soldaat uit het Belgische leger, dat na WOI het Rijnland een tijdlang bezette in het kader van achterstallige herstelbetalingen van het overwonnen Duitse Rijk aan de geallieerde staten.

‘U zult misschien al gaan denken dat ik U vergeten heb, doch neen jongen', begint de tekst, die in het licht van een eeuw vertraging een onmiskenbaar ironische bijklank heeft gekregen.

‘Wanneer denkt gij eens te komen', gaat het onverstoorbaar verder. ‘Ik zal u dan wat nieuws vertellen.' Misschien had de auteur het over de onbekende persoon uit de tekst met wie hij 's avonds spatzieren gaat.'

Hoelang heeft Jozef ongeduldig moeten wachten voor hij vernam wie het liefje van zijn vriend was? Of zorgde het hortende postverkeer voor een definitieve verstoring van de vriendschap? We zullen het wellicht nooit weten.

Plichtsgetrouw

Ook bpost heeft geen verklaring voor het plotse opduiken van het kaartje. ‘De stempel toont aan dat het kaartje in 1922 wel in Duitsland is gepost', zegt woordvoerder Fred Lens. ‘Dat het stuk in het postkantoor van Aalst in de juiste werkbak terechtkwam, bewijst dan weer dat het heel recent door de machines van het postsorteercentrum van Gent is behandeld. Die machines kunnen het adres van de bestemmeling lezen en deponeren de stukken automatisch in de juiste bak. Maar waar het al die jaren heeft gelegen, kunnen we niet achterhalen.'

Bpost vermoedt dat iemand bij een recente verhuizing of opruiming het kaartje moet hebben aangetroffen en onder het motto ‘beter laat dan nooit' het plichtsgetrouw heeft gepost.
Afbeelding
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 2_00208598
cron