Re: Met warme dag vuurtje stoken?

13
Wanneer je hier hinder van hebt en met de buren geen oplossing komt, dan kun je melding doen bij je gemeente. Indien het gezondheidsklachten geeft: dan kun je dat melden op www.ggd.nl

Schrijven van het Longfonds:
Betreft: Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en
gezondheidsschade
Geachte heer, mevrouw,
In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het
stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues.
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van
luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open
haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan
gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende
(PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem.
Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van
hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed
stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer,
temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te
bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met
name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter,
ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig
voor zijn, klachten krijgen.
Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen.
De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op
dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de
mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van
houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en
te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.
Te vinden op https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Site met veel info over de gezondheidseffecten van brandhout: http://www.houtrookvrij.nl

Re: Met warme dag vuurtje stoken?

15
jandegraaf schreef:mag toch nog wel een stevige scheet in mijn eigen tuin laten.
het moet niet gekker worden als het zo doorgaat worden we straks geleefd in plaatst van zelf te leven .
Alvorens dat luchtje te laten ontsnappen zou ik u willen verzoeken even de lijst met voor de buren verboden voedingsmiddelen na te lopen, die ik voor het gemak maar even vergeet te knippen en plakken.

Re: Met warme dag vuurtje stoken?

17
jandegraaf schreef:mag toch nog wel een stevige scheet in mijn eigen tuin laten.
het moet niet gekker worden als het zo doorgaat worden we straks geleefd in plaatst van zelf te leven .
Tenzij jouw scheten zwaar kankerverwekkende stoffen bevatten en uren achtereen kunnen duren lijkt me dat deze vergelijking enigszins mank gaat.

Re: Met warme dag vuurtje stoken?

19
Newman schreef:
jandegraaf schreef:mag toch nog wel een stevige scheet in mijn eigen tuin laten.
het moet niet gekker worden als het zo doorgaat worden we straks geleefd in plaatst van zelf te leven .
Tenzij jouw scheten zwaar kankerverwekkende stoffen bevatten en uren achtereen kunnen duren lijkt me dat deze vergelijking enigszins mank gaat.
Daar moet vast wetenschappelijk onderzoek naar zijn...
Zolang ze geen hoogfrequent geluid voortbrengen is het toegestaan :)

Re: Met warme dag vuurtje stoken?

20
Tja, de buren moeten dan ook iets gaan zoeken waarvan de stoker last heeft. En als het toegestaan is, zo kun je elkaar het leven helaas zuurmaken of te bewegen naar verandering?

Fijnstof zie je niet maar wordt wel door de stoker verspreidt. Dokter Semmelweis maakten ze belachelijk toen hij zei je moet je handen wassen. Van bacterien wisten ze niets.

De Rijksuniversiteit Groningen heeft hier onderzoek naar gedaan. Zijn zeer schrijnende situaties.

http://irs.ub.rug.nl/dbi/4667cbbd24b38

Bijvoorbeeld dat iemand de gehele dag de vuurkorf in werking heeft. Als anderen er hinder van hebben, moet je afspraken kunnen maken toch? Anders denk je alleen aan je zelf, egoïstisch? Bereik van zo'n rooklucht van een vuurkorft kan wel 700 meter zijn.

Medische klachten die bekend zijn van de rooklucht zijn fors: Branderige ogen, last van benauwdheid en zelfs kanker.

Als het verspreiden van roetdeeltjes mag, stank en rook? Dan mag je zeker ook water verspreiden? Doe waar je zin in hebt en geen regels... van een bepaalde religie die dit verkondigd.
cron