Re: Uurloon bij Sandd

11
@fredselekt

per 1 -01 -2013 hoeft er nog maar 40 % in vaste dienst te zijn fred..
tegen de tijd dat de 80% moet worden gehaald.. wordt het vast weer opgeschoven.. :P

en wat elisa en haar 600 betreft.. ik geloof echt niet ,dat dit ooit aan haar keukentafel is voorgekomen.
elisa vind het leuk om in de overdrive te gaan.. en dat mag ik wel :lol:

de berekeningen (sandd) van 420 per uur zijn al behoorlijk aan de hoge kant.
ja mischien het 1e uurtje.. maar als je ziet hoe het wordt aangeleverd dat kost echt meer tijd.

waarom zijn bezorgers dan vaak uren bezig met sorteren als ze 1000 of meer poststukken hebben?

Re: Uurloon bij Sandd

12
Maart 2011 bracht SEO (universiteit Amsterdam) uit ""Uitwerking arbeidsovereenkomst op de postmarkt" in opdracht van Werkgeversvereniging Postverspreiders NL (O.a Sandd).
Daar staat op bladzijde 21""poststukken per uur 112 tot 122"".
Wie er nou gekker is Sweder van Wijnbergen en Barbara Haarsma (hoogleraren,m opstellers van het rapport) of Sandd weet ik niet.

Re: Uurloon bij Sandd

13
@willy wall
even voor de duidelijkheid je bedoelt dit stukje:
"
"Op basis van de arbeidsproductiviteitprognoses – het aantal poststukken per adres (de overlapfactor)
en het aantal huishoudens per uur – bezorgen de postverspreiders van de nieuwe postbedrijven
112 tot 122 poststukken per uur "

wat is hier mis mee willy wal? dit gaat over bezorgen en de stukjes hierboven gaan over sorteren.. (Y)
Laatst gewijzigd door Carla41 op 24 mar 2013, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Uurloon bij Sandd

17
wellicht ben ik niet duidelijk geweest, als je het hebt over 120 poststukken per uur dan praat je bij een minimumloon van 8.50 (inclusief vakantie) over 7 eurocent per poststuk, ik denk niet dat veel mensen dat krijgen.
Dus bij 1.000 poststukken moet je 70 euro krijgen.

Re: Uurloon bij Sandd

19
@willy wal

nee dat denk ik niet.
maar ik kan er natuurlijk naast zitten!

ik dacht dat was berekend hoeveel sec.. je nodig had voor zoveel stops..
ook rekening houdend met overlap per adres..
en dat ze dan uitkomen op 112/122 poststukken per uur.

Re: Uurloon bij Sandd

20
Ik had een vervangwijk in mijn dorp, die ik al eens 1 keer eerder had gedaan (scheelt zoektijd naar moeilijke brievenbussen en adressen zonder huisnummer) en daar stonden 2.33 normuren voor. Ik had de kratten in m'n auto ingeladen die ik dan op verschillende plekken zet en ga dan met m'n vouwfietsje en schoudertas de post brengen. Als je alles met de gewone fiets brengt en de vervangwijk wat verder van je woonadres ligt en je moet herladen ben je flink wat extra reistijd kwijt, die totaal niet wordt door berekend in de normuren. Alleen over het brengen deed ik al 2 uur en 43 minuten.
Voor het sorteren was ik al 1,5 a 2 uur bezig. Ongeveer 2 uren minimumloon worden niet uitbetaald of eigenlijk werk je structureel onder het minimumloon.
Soms heb je heel veel kratten en ben je nog veel langer aan het sorteren en past een straat niet eens op je sorteerplankje.
Voor een andere grote invalbuitenwijk, die al eerder eens had gedaan, stonden 3 normuren. Ik had 2 uur voor sorteren nodig en brengen met auto en vouwfiets deed ik 4 uur over 2+4=6 uur Eigenlijk heb ik dus voor de helft van het minimunloon gewerkt, waarbij de benzinekosten voor eigen rekening zijn. Het gaat dan een beetje op een krantenwijk lijken, waar je ook onder het minimumloon werkt, maar dat is zwart en daar krijg je geen jaaropgave van.
Het is eigenlijk iets voor de arbeidsinspectie. Laat 1) iemand van de arbeidsinspectie, 2) diegene die de normuren opstelt en 3) een gemiddelde postbode alle 3 dezelfde wijk sorteren en brengen en ga de tijden klokken. Ik wil wedden dat ze alle 3 hoger uitkomen dan de absurd strakke normuren. Een topsorteerder en topmarathonloper zou die wijk ook nooit in de uitbetaalde normuren halen, dus de normuren moeten structureel omhoog als je het wettelijk minimumloon serieus neemt.
Ik ga nu geen vervangwijken voor Sandd meer doen tenzij ze dubbel uurtarief uitbetalen. Niet eens zo'n gekke eis van mij, gezien m'n benzinekosten en het gezoek bij onbekende wijken en om eindelijk eens een normale normurenbelong te krijgen voor een wijk, die ook vaak niet eens om de hoek ligt. Ik heb me te lang laten gebruiken om de gaten in de organisatie dicht te lopen voor een salaris structureel onder het minimumloon. En ook als je 1 maand 2 extra wijken erbij doet kan je van 3 wijken totaal niet rondkomen, want je krijgt dan na ingehouden belasting (benieuwd of ik dat ooit nog terug krijg), 550-600 euro netto uitbetaald en dan ben je ma en do hard aan het sorteren met soms 16 kratten en moet je je ook haasten om voor 18 uur 3 wijken op de bus te krijgen zonder polsblessures op te lopen, waarvoor ik al eens naar de fysio ben geweest (nu sorteer en breng ik met skeelerpolsbeschermers)

Ik heb ook wel eens voor Postnl gewerkt en daar was de tijd die voor een wijk stond ook niet reeel, zeker niet omdat ik steeds verrassingswijken moest doen als vervanger met het bekende gezoek naar straten en brievenbussen die geen routine waren. Voordeel is wel dat je niet zelf hoeft te sorteren. Wel had ik met een oranje zak post en een grijze zak reclame zoveel post dat m'n gewone fiets achterover viel. Ook brak eens m'n achteras en waren de kosten uiteraard voor eigen rekening. Wel was het toen zo dat ik via een uitzendburo voor Post.nl werkte en ik op za. 150 procent verdiende = 12,50 per uur. Een vrouw die daar vast werkte kreeg maar 9 euro per uur op zaterdag. Kort daarna verbrak postnl het contract met dat uitzendburo, want ""bezuiniging"" en betaalde dus maar 9 euro per uur op zaterdag via een ander uitzendburo.
Kijk als de normuren niet helemaal kloppen en je krijgt 12,50 per uur, ga ik niet zitten jammeren. Wel als je voor Sandd 4,20 per uur krijgt voor een buitenwijk en de arbeidsinspectie dat allemaal wel best vindt.
http://www.youtube.com/watch?v=oNuX7bs2qAM
cron