Volgens mij betalen Sandd en andere postbedrijven helemaal niets mee aan de universele postdienst. En dat PostNL een vergoeding van de Opta zou krijgen klinkt mij ook onbekend in de oren. Volgens mij was het juist zo dat PostNL een vergoeding wilde krijgen, maar hebben ze uiteindelijk de eis ingetrokken op voorwaarde dat ze de postzegeltarieven mochten verhogen.Sanddyman schreef:Die 6-daagse bezorgplicht van Postnl valt onder het begrip "Universele postdienst". Hieronder valt bijv. ook het in stand houden en legen van de rode brievenbussen. Voor die Universele postdient krijgt Postnl een aparte vergoeding via de Opta waaraan de andere postdiensten (en dus Sandd) aan mee betalen. Die bezorgplicht lijkt dus niet de oorzaak van die "oneerlijke" concurrentie.sunbow schreef:Maar het topic was SANDD groeit nog steeds en dat SANDD kan groeien komt deels door de oneerlijke concurrentie (SANDD heeft geen 6-daagse bezorgplicht en geen verplichting om 10% van de bezorgers minimaal het minimum loon te betalen) om en deels misschien ook omdat postNL door de grootte van de organisatie iets minder flexibel is nar de klant toe.
M.i. is er dus nog steeds helaas geen sprake van eerlijke concurrentie. De concurrent mag net zo vaak of zo weinig bezorgen als ze willen, en hoeven niet te bezorgen op plekken waar ze niet willen of kunnen komen. Bijv. in de Biesbosch of op postbusnummers. Ook hoeven ze geen brievenbussen en postagentschappen in stand te houden, en evenmin hoeven ze iedereen een CAO aan te bieden.