Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

1
Pakketbezorger PostNL eist vaste baan (Bron: De Volkskrant, donderdag 2 april 2015)

Pakketbezorgers van PostNL voelen zich uitgebuit. Ze moeten veel in hun werk investeren maar verdienen weinig omdat ze niet in vaste dienst zijn. Een van hen stapt naar de rechter.

De eerste pakketbezorger heeft zich bij de rechter gemeld om een gewone baan op te eisen bij PostNL. Volgens zijn advocate staat hij voor een grote groep zzp'ers die af willen van de omstreden constructie waarbij ze als ondernemers worden ingehuurd, maar aan zoveel voorwaarden moeten voldoen dat ze eigenlijk gewone werknemers zijn. Behalve een gewone baan wil de man ook geld zien: bijna 38 duizend euro, het loon dat hij als werknemer in bijna twee jaar is misgelopen.

PostNL maakt de dienst uit, zegt advocate Jola Boot, bladerend door een vuistdik dossier met lijsten aan voorschriften en regels waaraan pakketbezorgers zich moeten houden. 'De zzp'er hoeft zelfs geen factuur te sturen. Die rolt bij PostNL uit de scanner die de zzp'er in bruikleen heeft en waarmee PostNL controleert of de zzp'er volgens de regels werkt. Dit heeft niets meer met ondernemer zijn te maken. Deze constructie levert PostNL enorme kostenbesparingen op. Ondertussen zijn alle risico's voor de pakketbezorgers. Zij moeten investeren terwijl ze niet kunnen onderhandelen over hun tarieven of op zoek kunnen naar andere opdrachtgevers.'

De rechter beslist, maar gevoelsmatig maakt de pakketbezorger een goede kans, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de universiteit van Amsterdam. 'De wereld van zzp'ers bevindt zich tussen de kapper die duizend klanten knipt en duidelijk ondernemer is en de pakketbezorger met één opdrachtgever. Dan kom je zo dicht in de buurt van een arbeidsovereenkomst dat ik me kan voorstellen dat een pakketbezorger die ook opeist.'

De relatie tussen de pakketbezorgers en PostNL staat al langer ter discussie. Maandag reden tientallen pakketbezorgers in colonne naar Den Haag uit protest tegen onder meer hun lage tarieven. Toenmalig staatssecretaris van Economische Zaken Henk Bleeker zei in 2012 al dat niet alleen PostNL, maar ook de zzp'er de vrijheid heeft het contract te beëindigen als hij ontevreden is over de voorwaarden.

Maar als een zzp'er eenmaal met PostNL in zee is gegaan is hij met handen en voeten aan het bedrijf gebonden, stelt Boot. 'Mijn cliënt heeft voor ruim 20 duizend euro een tweedehandsbus gekocht. Een pakketbezorger is 55 uur per week voor PostNL onderweg. Hij mag al geen pakketten voor andere opdrachtgevers meenemen, en hoe moet hij andere opdrachtgevers vinden als iemand zoveel voor één bedrijf moet werken? Zo'n investering moet worden terugverdiend.'

De 58-jarige pakketbezorger stapt naar de rechter omdat hij niet meer bij PostNL werkt en daardoor niet meer afhankelijk is van het bedrijf. Hij raakte vorig jaar zijn contract kwijt, officieel omdat er te veel klachten waren. Daarbij draait het volgens Boot om een paar campings op zijn route, waar kampeerders permanent woonden. Dat leidde tot gedoe met campingbazen die geen zin hadden als postkantoor te fungeren. Volgens Boot gaf iets anders de doorslag. De pakketbezorger wilde als BV verder met PostNL. Dan kon hij als werknemer in dienst van zijn eigen bedrijf aanspraak maken op werknemersverzekeringen als loondoorbetaling bij ziekte. 'Mijn cliënt was te lastig, kreeg hij op het depot te horen. Want van de zestigduizend pakketten die mijn cliënt in nog geen twee jaar heeft bezorgd is er nooit één zoekgeraakt.'

PostNL wil inhoudelijk niet reageren op zaken die onder de rechter zijn. 'We zien deze procedure met vertrouwen tegemoet', stelt de voorlichter per mail.

Re: Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

2
Lijkt een voorbeeld proces te worden.Benieuwd naar uitspraak.Die pakketbezorgers werken zich het apezuur ( is mij hier al langer opgevallen). Geen tijd meer voor praatje a/d deur ; het pakket wordt je in de handen geduwd , en wegwezen.....Ook steeds vaker pakketjes afgeleverd bij mensen in jouw buurt waar je in principse nauwelijks of geen contact mee hebt.Alles gericht op het zo snel mogelijk kwijt zien te raken van een pakket.Service loopt achteruit.Postnl slaat m.i.plank mis.
Postbezorger Sandd

Re: Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

4
RedSquirrel schreef:Ja een duidelijk geval van moderne slavernij. Meer dan bij postbezorgers.
Mee eens. Postbezorgers worden ook vaak uitgebuit, maar slavernij kun je het niet noemen, want je kunt er vrij makkelijk (relatief) weer mee stoppen als de verdiensten tegenvallen.

Bij pakketbezorgers is dat een stuk lastiger, want je moet eerst flink wat geld investeren voordat je aan het werk mag. Een witte bestelbus die aan de eisen van PostNL voldoet (volgens mij mag een opdrachtgever ook helemaal niet zulke specifieke werkinstructies geven, dit itt een werkgever) kost zelfs tweedehands al snel 20.000 euro. Dat hebben de meeste mensen niet zomaar klaar liggen, dus daar wordt dan een lening voor afgesloten, of ze gaan een 5-jarige leaseovereenkomst aan via PostNL. Dus zomaar stoppen kan niet, want dan kun je de aflossingen niet meer betalen. En hoe meer pakjes er komen hoe minder je verdient per pakje (lijkt een beetje op de overlap bij Sandd).

Ik hoop echt dat deze chauffeur wint, want zelfs met mijn bescheiden kennis van het arbeidsrecht lijkt deze overeenkomst van opdracht toch wel verdomd veel op een arbeidsovereenkomst.

Want:
1) De chauffeur mag alleen voor PostNL werken, en niet gelijktijdig ook pakjes voor een andere opdrachtgever bezorgen (alsof hij daar tijd voor zou hebben naast die 50-urige werkweek bij PostNL)
2) PostNL verstrekt zeer specifieke instructies over hoe het werk uitgevoerd moet worden en met welke middelen. Het heeft er dus alle schijn van dat er een gezagsverhouding bestaat tussen PostNL en de chauffeur.

Re: Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

6
jandegraaf schreef:Newman

Slavernij is slavernij dat geld zowel voor de pakketbezorgers en de postbezorgers.
ze worden beiden uitgemolken de een wat meer dan de ander.
Slavernij impliceert dat je niet de vrijheid hebt om weg te gaan bij je "baas". Dat speelt vooral bij de pakketbezorgers, want die hebben zich eerst flink in de schulden moeten steken, en als ze nu zomaar opzeggen kunnen ze die niet terugbetalen. Dus worden ze feitelijk gedwongen voor PostNL te blijven werken totdat de schuld is afbetaald.

Bij postbezorgers is dat niet echt aan de orde, veel meer dan 100 euro voor een redelijke tweedehands fiets zal je initiële investering niet bedragen.

Re: Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

7
Newman schreef:
jandegraaf schreef:Newman

(...)

Bij postbezorgers is dat niet echt aan de orde, veel meer dan 100 euro voor een redelijke tweedehands fiets zal je initiële investering niet bedragen.
Ik ga mee met de rest van je betoog, maar mijn postfiets moet toppie zijn. Met die 100 euro was ik er lang niet.
Misschien eens een topic maken waaraan aan postfiets moet voldoen, maar nu eerst Pasen.

Re: Pakketbezorger PostNL eist vaste baan

9
Rikhardur schreef:Een gemiddelde postbezorger kan aan de slag voor een 2de hands fiets van ca. 50-70 euro, fietstassen, evt. bagagerek voorop regelt Postnl, dat is het probleem niet, een pakketbezorger moet een eigen busje meebrengen en met vervolgens een Postnl bestikkering erop dat is wel een probleem.
O, zijn die stickers verplicht? Ik zie best veel totaal onherkenbare witte busjes rijden vanwaaruit pakjes worden besteld.
Zeker tijdelijke huur dan.
cron