Interessant rapport over de Nederlandse postmarkt

1
Onder de titel 'beter laat dan nooit' schreef onderzoekbureau SEO een rapport over de Nederlandse postmarkt. Het stamt weliswaar uit eind 2012, maar is vorig jaar bijgewerkt. De opdrachtgever is Sandd, dus je kunt je vraagtekens zetten bij de objectiviteit van het rapport.

Het is een enorme lap tekst en het taalgebruik is vrij ambtelijk, maar ik vond de beschrijving van de strijd tussen Sandd en PostNL - en de rol van andere belanghebbenden in deze kwestie - erg boeiend.

Onderstaand de link naar het intro van het rapport, als je naar beneden scrollt kun je het hele rapport downloaden als pdf-bestand.

http://www.seo.nl/pagina/article/beter-laat-dan-nooit/

Re: Interessant rapport over de Nederlandse postmarkt

2
uf, ik heb dat hele rapport net gelezen. Heel wat ambtelijk geblabla, oudere informatie en lege pagina's. Iemand heeft het over over minimum loon en 12 uur per week. Nou, we hebben nu 13 uur per maand. Daar zit wat de postbodes betreft dan nog een mogelijkheid ter verbetering in. Voor de klant. Die kan dan kiezen tussen 48 of 72 uurs post. Dan komen we al qua concurrentie dichter in de buurt van PostNL. Sandd is inmiddels al bezig met een pilot om pakjes en losse post te gaan bezorgen. Als er genoeg winst gemaakt kan worden en de kosten niet te hoog zijn gaat Sandd pas naar 3 bezorgdagen per week (48 uurs post). Nu hebben we volgens mij alleen 72 uurs post. Die kosten zijn (voor 3 dagen bezorging) best hoog en het vergt ook de nodige logistiek. Maar we zien wel wat er komt. Eerst moet men succes boeken op de losse post en pakjes.

Re: Interessant rapport over de Nederlandse postmarkt

7
Hallo,

Wie heeft voor Sandd al folders (hah) bezorgd? Hoe ging dat? Waar moet je die folders laten als de hele posttas al mudjevol zit? Wie heeft tips? Ja, misschien een mandje aan je stuur of een zak aan de posttrolley. Zou kunnen. Maar er stond ook in de brief dat het incidenteel ook kranten en brochures konden zijn. Die passen niet in een tas of mandje. Bovendien gaat de fiets of trolley dan kapseizen (door het gewicht) . Laat die kranten maar bij Axender. Dan moet je vaker bijladen want dan kun je niet de hele wijk ineens doen. Het zou prettiger zijn als je die folders de volgende dag zou mogen bezorgen. Ik vind wel dat ze dan een specificatie erbij moeten doen hoeveel je met die folders verdient. Mijn wijk telt volgens Sandd 405 afgiftepunten. Dan komen er in de toekomst nog een stelletje bij want ze zijn flink aan het bouwen. Er komen nog huizen en een appartementencomplex bij. Ik zou dan voor 405 stops betaald krijgen.
Gunstig is dat je ook betaald krijgt voor de stops waar je geen folders in de bus hoeft te doen. Maar ze zijn in die brief vergeten dat je zowel nee/ja als nee/nee stickers hebt. Dat is toch belangrijk want bij de nee/ja stickers mogen geen folders maar wel kranten bezorgd worden en bij de nee/nee mag hoogstens geaddresseerde post in de brievenbus gedaan worden en echt geen kranten of folders. Dan zit je toch met andere aantallen. Je hebt dan meer kranten dan folders om mee te nemen. Handig dat ik zowel postbode als folderbezorger (bij Spotta) ben. Weet aardig goed waar zoal een sticker op de deur zit.
cron