Re: Verhaal van een postbode (27 september 2016 AD)

5
Loeki schreef:Ik heb z'n blog even doorgenomen:

Het is dat ik in een andere stad woon/werk en tegenwoordig ook weer in mijn eigen vakgebied:
Geweldig relativeringsvermogen en ethos. Ik zou hem direct willen inwisselen voor mijn huidige werknemer.

Dat boek ga ik in ieder geval eens goed bekijken.
Nou, geweldig ethos..........hij vertelt ook dat hij wel eens een tijdschrift inpikte voor hemzelf of zijn vriendin (de Story, de Le Monde), en hoe hij een keer 20 euro uit een envelop gejat heeft. Weliswaar was die envelop geadresseerd aan een oplichter (soort Nigeriaanse bende) dus was de afzender sowieso zijn geld kwijt geweest, maar ik vind het toch echt niet kunnen.

Wel is het boek (ik heb het vandaag binnen gekregen) erg leuk geschreven, en is veel van wat hij schrijft over het reilen en zeilen bij PostNL erg herkenbaar. Ik ben vanmiddag begonnen met lezen, en ben al over de helft (het boek telt 348 blz). Hoewel hij het een dagboek noemt is het niet echt een dagboek met datumaanduidingen, het leest meer als een verzameling columns.

Re: Verhaal van een postbode (27 september 2016 AD)

8
@Newman:
Ik heb de algemene term van ethos gebruikt, niet arbeids-ethos.

Het is een schrijver/filosoof dus alles wat in zijn boek/blog staat hoeft m.i. dus niet getrouw de waarheid te zijn.
Het lijkt me waarschijnlijker dat hij de alledaagse situaties en frustraties beschrijft en daar een twist op maakt om zijn passieve agressie kwijt te kunnen.

@allen:
Persoonlijk voorbeeld van toen ik nog bij Sandd werkte:
Ik kreeg de vraag of ik tijdelijk een wijk wilde waarnemen waar de vorige bezorger was ontslagen vanwege meerdere klachten over een niet bezorgde betaald abboneeblad:
De wijk liep destijds grofweg: Scheveningseweg vanaf de 2e haven tot aan de kruising met de Johan de Wittlaan en dan terug richting haven via de van Oldebarneveldlaan.

Het adres waar de klachten over waren was even verder op de Scheveningseweg.* Dat is 1 adres en dat kost in totaal 20 minuten om daar vanaf de kruising heen en terug te lopen.
Met de fiets bezorgen was geen optie omdat je er bijna nergens elders in de wijk een plek heb om je fiets neer te zetten dus moest ik met een wagentje lopen.
Ik kende toevallig de geadresseerde dus ik wist wat hij met het bulk van de post deed die hij van mij kreeg.
Maar ja dat betekende wel dat ik vaak genoeg op de die kruising met de de Wittlaan heb gestaan met het idee: "Ga ik nou echt 20 minuten besteden om een reclamepoststuk te bezorgen die hij direct in de vuilnisbak kiept." "Of zal ik hem en mezelf de moeite besparen en het hier direct in de vuilnisbak bij de tramhalte gooien?"

Als je een boek over dit soort situaties zou schrijven en je schrijft eerlijk: "Ik heb het altijd maar trouw bezorgd." dan trek je daar niet echt lezers/publiciteit mee.

Zijn nieuwste blog schrijft dat hij nu op staande voet is ontslagen:
De reden zou niet "hoeven" te zijn dat hij zijn werk slecht deed, maar dat PostNL te duidelijk herkenbaar is in het boek en daardoor zijn werkgever reputatieschade toebrengt.**

*
Voor de uitdaging:
-Ga zonder Google Maps te checken waar het ligt: Met Google Streetview op de scheveningseweg 42 gaan staan. Je volgende adres is Scheveningseweg 24. Je mag alleen Steetview gebruiken en niet de routeplanner/zoekfunctie.

**
Tot voor de opening van dit topic kende ik die Victor Frolke niet. Ik verdedig niemand hier. Dit zijn gewoon mijn gedachten dat wat er in het boek/blog ik met een korreltje zout neem.

Re: Verhaal van een postbode (27 september 2016 AD)

9
Loeki schreef:@Newman:
Ik heb de algemene term van ethos gebruikt, niet arbeids-ethos.

Het is een schrijver/filosoof dus alles wat in zijn boek/blog staat hoeft m.i. dus niet getrouw de waarheid te zijn.
Het lijkt me waarschijnlijker dat hij de alledaagse situaties en frustraties beschrijft en daar een twist op maakt om zijn passieve agressie kwijt te kunnen.

Zijn nieuwste blog schrijft dat hij nu op staande voet is ontslagen:
De reden zou niet "hoeven" te zijn dat hij zijn werk slecht deed, maar dat PostNL te duidelijk herkenbaar is in het boek en daardoor zijn werkgever reputatieschade toebrengt
Hij geeft echter zelf aan dat het echt waargebeurd is, omdat het anders geen dagboek zou zijn. Dat is ook wat hij aan PostNL verklaard heeft. Hij is ontslagen vanwege het weggooien en achterover drukken van post en masturberen op het depot. Zo heeft het ook in een aantal kranten gestaan. Als het deels fictief zou zijn, waarom heeft hij dat dan niet desgevraagd medegedeeld aan PostNL?

Re: Verhaal van een postbode (27 september 2016 AD)

10
@Newman

Leuk als je me quote:
Zonder rancune, maar doe het dan wel goed.
Het antwoord op je vraag staat er al:
-Het is een schrijver/filosoof dus alles wat in zijn boek/blog staat hoeft m.i. dus niet getrouw de waarheid te zijn.
-Als je een boek over dit soort situaties zou schrijven en je schrijft eerlijk: "Ik heb het altijd maar trouw bezorgd." dan trek je daar niet echt lezers/publiciteit mee.

Wat hij tegen PostNL gezegd heeft toen hij op het matje geroepen werd over deze publicatie weten alleen degenen die bij dat gesprek waren.

Jij lijkt je nu volledig te baseren op het feit, en enige informatiebron Viktor Frolkes, dat hij de volledige waarheid verteld. Prbbeer objectief te blijven.
Ik heb vanuit mijn eigen persoonlijke voorbeeld proberen aan te geven dat de situaties als postbode zeer herkenbaar zijn en had ik ook kunnen doen.
Hij heeft een eigenbelang om zijn boekverkopen en dus inkomsten te stimuleren. Dat is niet erg erg.
Maar noem mij maar een Lul of een argwanende klootzak: Zodra eigenbelangen spelen is gaat er bij mij ook een bullshit alarm af die vraagt: klopt het wel wat er gezegt word?
Als Amsterdammer is het recht voor zijn raap. En geloof me daar wordt je niet altijd vrolijk van, maar over het algemeen is het wel eerlijk bedoeld.

Wij weten nu Viktors verhaal:
Ik ben benieuwd naar de inhoud van de officiele ontslagbrief, niet alleen de inhoud die Viktor publiceert, maar de ontslagbrief zelf. Integraal zoals verstuurd aan Viktor.
Verder vermoed ik nog wel een persbericht vanuit PostNL als reactie op dit boek.

Vanaf dan ga ik pas beginnen met oordelen.

M.v.Gr.
Gerard
heb het boek nog niet gelezen of besteld.
cron