Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

31
@Carla
Niet PostNL, maar Sandd stuurt aan op een bodemprijs voor de zakelijke post (zie het 'roofprijzendossier').

Overname is een gepasseerd station en politiek gezien onwenselijk. Om beide postbedrijven te laten overleven, moet toch enige vorm van samenwerking worden bedacht. Concurrentie op deze krimpende markt blijft anders een "race to the bottom" en dat wil niemand.

Op de Facebookpagina van Sandd-medewerkers (een besloten groep) is vandaag namens de directie een bericht geplaatst. Het is niet aan mij om dat hier te plaatsen, maar er wordt een reactie gegeven op al het nieuws van de afgelopen tijd: de postzegelprijs, de UPD, de 80% eis en de FNV. Het aan het volgende kabinet om het post-dossier weer op te pakken en daarin keuzes te maken; dat laat dus nog wel even op zich wachten.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

34
Newman schreef: Meneer van Laar ziet zichzelf waarschijnlijk al met een enorme gouden handdruk het pand verlaten.
Van de Laar is mede-eigenaar van Sandd. De overname van Sandd door Post.nl zal er de eerste jaren niet komen. Afgelopen december(2016) was het bijna zover, of Post.nl had Sandd overgenomen. Alles was op een haar na gevild. Maar de Nederlandse politiek stak er een stokje voor, waarna het plan van de overname werd afgeblazen. En dat was jammer voor de eigenaren en schuldeisers van Sandd. Met name schuldeisers die al voor 2009 hebben geïnvesteerd moeten gaan afwachten of ze nu of ooit nog (een deel) van de investeringen terug krijgen.
De laatste paar jaar maakt Sandd jaarlijks weliswaar leuke winsten. Maar die lijken door teruglopende postvolumes ook terug te gaan lopen. Sandd probeert de terugloop te compenseren met vernieuwing. Maar of Sandd voldoende tijd krijgt om de teruglopende postvolumes te compenseren valt te betwijfelen. Die kans acht ik gering, want er moet (te) veel veranderen. En het ontbreekt Sandd aan voldoende middelen om alle investeringen te financieren.
Nu lijkt het erop dat geprobeerd is om het vermogen in Sandd van o.m Van de Laar veilig te stellen d.m.v. onderonsjes en een onverwachte overname door Post.nl. In overweging nemende de snel teruglopende postmarkt was de overnameprijs voor Sandd zonder meer fors. Dat de overname niet is doorgegaan is vette pech voor de mensen die erbij betrokken waren. In dat licht gezien kan je stellen dat de laastste uitspraken door Van de Laar zijn gedaan in een periode van lichte, maar aanhoudende spanning. Hij heeft zichzelf hiermee geen dienst gedaan, omdat zijn uitspraken niet serieus genomen worden. Hij heeft zichzelf net niet belachelijk gemaakt, maar raar waren zijn uitspraken wel. Sandd lijkt op een stervende zwaan. En dat is dramatisch voor de mens die er veel vermogen in heeft zitten.
Misschien dat Post.nl op een later moment nog een poging zal doen om Sandd over te nemen. Wellicht tegen een lager bedrag, met als doel om een overname door een buitenlands postbedrijf tegen te houden. Maar de Nederlandse mededingingsautoriteit zal daar waarschijnlijk weer bezwaar tegen maken. Belgische Post is ook een kandidaat, maar die voldoen ook niet aan een goed profiel omdat de postmarkt in Belgie onvoldoende is geprivatiseerd. Ook dat zal worden tegengehouden, (tenzij Belgie alsnog de postmarkt hervormd) omdat het tot oneerlijke concurrentie zal leiden.

Intern zal het bij Sandd ook rommelen. ik denk niet dat de andere bestuurders blij verrast waren met het eigengereide gedrag van Van de Laar. Of geloof je dat hij zijn afspraken heeft geformuleerd in overleg met anderen?

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

38
Stan- Boét schreef:Ja Newman, goed opgelet. Vandaar mijn vraag": Hoe zullen de reacties luiden?" En er staat nog iets wat moet opvallen in het voorgaande bericht.
Over dat ze hebben samengewerkt? Ik weet dat Sandd in het verre verleden is opgericht door ex-werknemers van PostNL. Maar die werken al lang niet meer bij Sandd. Iets met verduistering van investeringsgelden. Verder is Harry Koorstra in 2012 van PostNL naar Sandd gegaan, omdat hij ruzie had met de RvC. Vervolgens is hij bij Sandd lid van de RvC geworden, maar ook daar boterde het niet, en is hij na een paar maanden weer weggegaan. Koorstra werd bij PostNLopgevolgd door Herna Verhagen.

Maar voor zover ik weet Hebben mevr. Verhagen en dhr. van Laar nooit samengewerkt.....

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

39
Newman schreef:
Stan- Boét schreef:Ja Newman, goed opgelet. Vandaar mijn vraag": Hoe zullen de reacties luiden?" En er staat nog iets wat moet opvallen in het voorgaande bericht.
Over dat ze hebben samengewerkt? Ik weet dat Sandd in het verre verleden is opgericht door ex-werknemers van PostNL. Maar die werken al lang niet meer bij Sandd. Iets met verduistering van investeringsgelden. Verder is Harry Koorstra in 2012 van PostNL naar Sandd gegaan, omdat hij ruzie had met de RvC. Vervolgens is hij bij Sandd lid van de RvC geworden, maar ook daar boterde het niet, en is hij na een paar maanden weer weggegaan. Koorstra werd bij PostNLopgevolgd door Herna Verhagen.

Maar voor zover ik weet Hebben mevr. Verhagen en dhr. van Laar nooit samengewerkt.....
Ronald van de Laar is ook geen CEO meer bij Sandd, dat is per 1 augustus Rob Brakenhoff
cron