Fiets voor postbezorgen

1
Beste Postbezorgers,

ik ga voor zo'n 4 maanden post bezorgen en mij is door mijn werkgever aangeraden een "stevige" fiets te hebben of aan te schaffen.
Nou heb ik niet zo veel vertrouwen in de huidige commerciële fietsenmarkt en ben ik niet bereid erg veel geld neer te leggen voor een fiets voor 4 maanden bezorgen.

Zijn er bepaalde eigenschappen die een vereiste zijn of wellicht oude fietsenmodellen waarvan bekend is dat ze erg praktisch en ook betrouwbaar zijn?
Mijn budget is ongeveer 100-150 euro, dus een nieuwe fiets wordt het sowieso niet.

Op het forum Bokt wordt er onder andere een Kronan aangeraden, maar of dat nou wel praktisch is weet ik niet (gezien het feit dat veel onderdelen denk ik niet beschikbaar zijn als er reparatie nodig is). https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... &t=1895037

Ik had eigenlijk wel verwacht dat een fiets een belangrijk onderdeel is van het postbezorgen en dat er daarom wel een aantal modellen zouden zijn waarvan iedere ervaren postbezorger zegt dat hij praktisch en betrouwbaar is, maar ik heb vooralsnog niets kunnen vinden.

Ook vroeg ik mij af of een karretje om achter te spannen nuttig is en of een drager aan de voorkant een vereiste is.

Met voorbaat dank.

Re: Fiets voor postbezorgen

2
Mijn ervaring is dat het niet uitmaakt wat de kwaliteit is.. uiteindelijk gaat met dit werk elke fiets vrij snel naar de klote.
De merken die het meest vertegenwoordigd zijn in de reguliere handel in Nederland maken geen super degelijke fietsen meer, schijnt dat wat zware mensen (100 kilo+) dat ook ervaren.. https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... e-fragiel/
Grofweg kun je 2 kanten op.. of je koopt een wat hogere kwaliteit fiets, betaal je soms een godsvermogen.. dan elk half jaar een onderhoudsbeurt.. en veelal is er wel wat, ketting vervangen, trapas kapot, spaakje geknapt.. met bijkomende kosten. Of je koopt gewoon een eenvoudig tweedehandsje 100/150 euro, en je rijd 'm op.. als je pech hebt moet je hem 's na een half jaar vervangen, als het meezit rij je er 5 jaar probleemloos mee, en dan koop je weer een nieuw prulletje.
Het enige wat ik nog aan eisen stel is een stevige bagagedrager en een rek voorop.

Vergeet niet dat ervaren postbodes veel minder intensief gebruik maakten van hun fiets als de postbezorger tegenwoordig..
Vanuit mijn ervaring.. met de klassieke postbodediensten fietste ik hooguit 2 uurtjes op een dag, afstanden waren meestal niet groot, vanuit het verdeelkantoortje in de wijk. Tegenwoordig fiets ik 5 dagen in de week gemiddeld 15 kilometer grofweg 4 tot 6 uur.. daar is geen fiets tegen opgewassen.

In een wat verder verleden hadden ze bij de post in Amsterdam fietsen van Burco, Amsterdams fietsenmaker (bestaat niet meer), ambachtelijk gemaakt, super degelijk.. maar ik weet wel dat die erg duur waren en nogmaals, de belasting voor fietsen was destijds een stuk minder als tegenwoordig.

Ik heb vele duuuure fietsen voorbij zien komen, maar tegenwoordig heb ik liever 2/3 goedkope fietsjes die ik af en toe eens vervang dan 1 dikke dure, ben je voordeliger uit is mijn ervaring.

Of je een karretje of drager wilt hangt vooral af van je wijk.. ik bezorg in een industriegebied waar ik vanuit een voorkrat bezorg.. ik bezorg dan vaak zonder van de fiets te stappen.. in woonwijken met tuintjes etc.. zul je veelal gewoon je post uit de tas halen en gaan lopen.
Verder hangt het ook af van de vraag of je alle post meekrijgt in 2 tassen, in mijn geval dus niet en kan ik mijn krat vullen met de rest, pakjes bv..
cron