Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

1
Las afgelopen week in de Telegraaf dat TNT vaak garageboxen als postverdeelpunt gebruikt.
Omwonenden worden "gek" van de herrie van postauto's, ratelende rolcontainers, de rotzooi die de postbezorgers achterlaten en wildplassers (zijn geen wc's bij die boxen).
Zelf werken wij vanuit een Wally Box, die gevestigd is op een industrieterrein.
Graag jullie reacties!

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

3
Een Wally Box is een huurbare opslagruimte voor bedrijven en particulieren. Het is een grote garage met een roldeur (alleen te openen met een nummercode) en daarin bevinden zich een tig aantal ruimtes die allemaal afgesloten kunnen worden middels een roldeur (voorzien van een hangslotje).
http://www.wallybox.nl

De steunpuntzakken worden bij een steunpuntadres gebracht in je wijk door de postbode plus. Als er wat mis is met de zakken, kunnen we de PP bellen.

Straks als de postbodes exit zijn, worden ALLE postzakken vanuit Zwolle naar het depot gebracht en van daaruit moet je ook herladen.

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

6
Op de Oosterhoutstraat in Arnhem maken ze ook gebruik van zo'n garagebox. Ik geloof wel dat hij eerlijk gehuurd wordt, maar dat ding zit midden in de wijk "De Laar-West" Ik heb hem wel eens gezien en het is een klein, donker hok, zonder verlichting en zonder verwarming. Amper plaats voor een tafeltje waar bakken op staan voor elastiekjes, retourpost enz. En dan tegen de muur hangen de postcodes op papiertjes, en daar worden de zakken onder gedumpt. Dat depot heeft middagwijken, dus het is niet zo dat de busjes vanaf 's morgens af en aan rijden. Ik kan me voorstellen dat de omwonenden er niet zo blij van zouden worden. Eerst moesten ze de tassen ophalen bij een sportcentrum. Daarna zijn ze dus naar de garagebox verhuisd.

Het depot waar ik liep was in een andere wijk en dat was een groot depot met plaats voor een flinke tafel waar je aan kon zitten en aan kon schrijven. Er was licht en verwarming. Illegaal koffiezetapparaat... :) En om het depot waren geen huizen in ieder geval niet echt in de buurt. Niemand die dus last van je had. Ik geloof dat in Schuytgraaf (ook een wijk in Arnhem Zuid) het depot achter een woonhuis is. Ergens in de schuur achterin een tuin.
Toen ik bij TNT begon haalde ik mijn post op bij het sorteercentrum. Dat is later verplaatst naar de Johan de Wittlaan, dus toen moest ik mijn post wel bij het dichtst bijzijnde depot ophalen. Hoe is dat bij jullie geregeld? En hoe ziet jullie depot eruit?

De steunpuntadressen zijn bij ons al zo'n anderhalf jaar geleden afgeschaft. Vroeger kon je dan de zakken ophalen bij adressen midden in je wijk, maar nu moet je terug naar het depot. Maakt niet uit voor mensen die dichtbij het depot bezorgen, (o.a. in mijn geval) maar er waren ook bezorgers en postbodes die een wijk verderop bezorgden en die baalden als een stekker.

Maken jullie nog wel gebruik van zo'n steunpuntadres? Of is het landelijk afgeschaft?

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

7
@ slagvaardige

Hier in Vianen moest ik mijn post ophalen bij een garagebox middenin een woonwijk. Je kreeg de sleutel en kon dan de eerste post daar weghalen. Meestal was er meer post dan je in 1 keer op de fiets kon meenemen en daarom werd dan de overige post in een kastje onder de brievenbus in je bezorgwijk gedaan. In heel Vianen staan in de diverse wijken brievenbussen met zulke kastjes eronder en op het depot wordt al bepaald wat voor de garage en wat voor het kastje bestemd is. Vervolgens wordt dat allemaal met een busje afgeleverd. Wat ik erg vervelend vond was dat je na je bezorgronde altijd weer naar het depot moest om je af te melden.

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

8
De steunpuntadressen zijn bij ons al zo'n anderhalf jaar geleden afgeschaft. Vroeger kon je dan de zakken ophalen bij adressen midden in je wijk, maar nu moet je terug naar het depot. Maakt niet uit voor mensen die dichtbij het depot bezorgen, (o.a. in mijn geval) maar er waren ook bezorgers en postbodes die een wijk verderop bezorgden en die baalden als een stekker.

We hebben nog wel steunpuntadressen, maar straks als de meeste postbodes weg zijn, zijn we de SPA ook kwijt.
Ik heb gelukkig een wijk, vlakbij het depot, maar er zijn ook collega's die veel verder moeten fietsen.
Daar wordt nu al over geklaagd...en er zijn een aantal die dan opstappen als de SPA zijn verdwenen!
De goede seizoenen is het wel te doen, maar de wintermaanden wordt een ander verhaal. Ik denk dat er dan ook veel mensen de brui aan geven.

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

9
Er waren er bij ons bij die een kwartier naar hun wijk moesten fietsen. Dat is met drie tassen nog wel te doen, maar als je dan nog een kwartier heen en terug moet en dat weer met een aantal zakken.. Ze vertelden wel dat in dat geval, bezorgers een fietsvergoeding zouden krijgen. Maar of ze dat ook echt kregen? In de winter met sneeuw en ijzel erg vervelend. En in de zomer ook wel vervelend als je ook nog moet 'oplossen' Kun je als je klaar bent weer terug naar het depot om daar nog wat te lopen van een andere wijk die open ligt. En dan onbetaald. Want in de zomer heet het dat je minder post hebt, dus ook minder tijd kwijt bent. (wat vaak onzin is...) Wij moesten trouwens ook oplossen als we hah hadden afgelopen jaar. Daarvoor alleen als er geen hah was. Afgelopen jaar zelfs 2 wijken op moeten lossen. Onbetaald uiteraard. Je liep dan maar gemiddeld een straat per extra wijk extra. Maar je was toch wel een half uur langer bezig.

Re: Postdepots van TNT blijken vaak illegaal.

10
Met illegaal wordt niet bedoeld dat de boxen illegaal worden onderverhuurd. Maar in sommige gemeenten is het gebruik van garageboxen in woonwijken voor bedrijfsvoering in strijd met het bestemmingsplan. Ik las dat sommige mensen wakker werden van vrachtwagens van TNT, maar dat vind ik een vreemd verhaal. De depots worden bevoorraad door een bestelbusje, niet door vrachtauto's. En meestal zijn er twee depotritten, rond 10.30 en rond 13.00 uur. Dus dan zullen de meeste mensen toch wel wakker zijn. Het is vervelend als bewoners overlast ondervinden, maar wij ondervinden ook vaak overlast van bewoners. Zo is er bij ons een depot in een garagebox waar de plaatselijke Tokkiefamilie ook al hun oog op heeft laten vallen, en die proberen ons daar weg te pesten. Dus rond Oud&Nieuw gooiden ze vuurwerk de box in (ook als er mensen binnen waren) en hebben ze al meermalen het slot geforceerd.
cron