Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

31
postbode21 schreef:@jette

als je tot 18.000 euro verdient val je in schijf 1 en is de belasting 33%.
je legt het dus elke maand gewoon opzij..
het is heel normaal dat we belasting betalen...

Newman het verschil in inkomen tussen een postbezorger Post Nl of Sandd wordt steeds kleiner ... ;)
we krijgen na de overname van dhl meer post, de vergoedingen gaan omhoog...

nog even en we lopen beiden voor het minimumloon met voor mij het belangrijke voordeel:
ik kan tussen 8 - 18 uur precies dan gaan lopen wanneer ik het wil...
hoef niet naar een loods te wachten op de post.... zonder koffie/zonder toilet..../zonder verwarming...

gewoon vanuit mijn eigen huis... , het is nu droog lopen dus.. ;)
Ik wil je bericht wel even nuanceren. In principe krijgen postbezorgers bij TNT een wijk vlakbij hun eigen huis, dus die kunnen ook net als jij thuis hun eigen toilet en koffiezetapparaat gebruiken. Die "loods" waar jij het over hebt is geen werkplek, gewoon een afhaalpunt waar ik m'n post kan ophalen. Ik ben er over het algemeen niet langer dan 5 minuten per dag. En over het algemeen wordt de post daar op een afgesproken tijd afgeleverd, dus ik hoef daar zelden te wachten.

Het is natuurlijk fijn voor de Sandd bezorgers dat ze nu meer verdienen omdat er meer post is, maar Sandd kennende gaat dat niet lang duren. Dus binnen afzienbare tijd zal de bezorgvergoeding per poststuk wel verlaagd worden. Hoewel TNT haar postbezorgers niet echt riant beloont (minimumloon) moet je wel bedenken dat we vakantiegeld krijgen van 8%, 4 weken DOORBETAALD verlof, en doorbetaling bij ziekte. Daarnaast is het zo dat TNT net zoals iedere werkgever, de op het loon ingehouden premie ZVW voor 100% compenseert. Bij Sandd e.d. gebeurt dat niet. Ook kan ik bonnetjes voor fietsreparaties inleveren, en deze krijg ik volledig vergoed (vergoeding is belastingvrij). Dus zelfs al verdien je straks bij Sandd omgerekend het minimumloon, dan nog verdien je omgerekend 20% minder dan bij TNT. Het is waar dat je meer vrijheid hebt bij Sandd, maar de keerzijde van die vrijheid kan elke ex-DHL bezorger je vertellen. Hoe TNT z'n ex-werknemers buitenspel zet is ook verre van fraai, maar da's altijd nog beter dan die DHL'ers die als dank voor jarenlange trouwe dienst slechts een lullig zakje paaseitjes met een bedankbriefje kregen.

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

33
postbode21 schreef:@Newman

Je nuancering is prima Newman.!
Ik geef alleen weer wat ik op de forums/ kranten lees... jij spreekt van binnenuit.!
prettig dat de tnt bezorgers een wijk in eigen buurt hebben.
scheelt dus in overlast van bezorgers die eten/drinkwaren rondom de loods deponeren....
en thuis zo mogelijk naar toilet kunnen i.p.v. in de bosjes te wateren... ;)


Hoe bedoel je eigenlijk Sandd kennende Newman...?
het vakantiegeld is er nog niet , doorbetalen bij ziekte of reparatie van fiets ook nog niet en dat moet nodig gaan komen!

Ik ken mensen die werken bij Sandd, en ik lees ook van alles op de fora. Zo was in de begintijd van Sandd de stuksvergoeding nog relatief hoog, maar toen ze meer post kregen nam de vergoeding per poststuk af, door de invoering van de overlap. Ik verwacht dat ze dat kunstje nog een keer gaan herhalen.

maar al zal er een verschil blijven in betaling.... bij sandd heeft mijn voorkeur de selectieve vrijheid van wanneer
ik op de dag wil bezorgen als het maar tussen 8 - 18 uur is...

het tnt geboefte weet toch ook steeds aan dat minimumloon te tornen door:
- eerst tijd van een loopronde AF TE HALEN na vertrek van de veronica gids.... die is er niet meer bijgekomen toch ?
- bezorgers klagen behoorlijk over de h.a.h. die ze in een onmogelijke tijdsspanne moeten zien rond te brengen...
als dat zo doorgaat dan lopen de bezorgers steeds over hun vastgestelde uren heen, weg het minimumloon...
- veel dhl-ers zijn al wel aan de slag gegaan bij sandd.
maar heb jij ooit gehoord dat bij een stopzetten van een bedrijf, want dhl was hoe dan ook 1 mei ermee gestopt...
alle werknemers overgenomen kunnen worden in een ander bedrijf?
- veel postbezorgers KIEZEN bewust voor een OVO omdat ze dan heel lang op vakantie kunnen.... ( vutters)
en als dhl-ers klagen over een lullig zakje paaseitjes... dan moeten ze daarvoor zijn bij DHL die haar bezorgers in
december nog wist te vertellen dat de vergoedingen in januari omhoog zouden gaan en er onderwijl de stekker uittrok.
- de dhl-ers werden van januari t/m mei door dhl behoorlijk in het ongewisse gelaten over hoe en wat..

dat is de andere kant van het verhaal newman en dat mag ook wel is gezegd worden....

Wat ik bedoel is dat aan die vrijheid van een OVO veel nadelen kleven. Je hebt bijna geen rechtsbescherming. Dus toen DHL ophield te bestaan konden ze zo al hun bezorgers buiten smijten, zonder een cent ontslagvergoeding. En een uitkering kan je ook niet aanvragen, omdat er nooit een dienstverband is geweest.

Leuk dat je zo lang over de bezorging van de post mag doen, maar de prijskaart die hieraan hangt is m.i. wel erg hoog. Je kan er zo uitgegooid worden, en als je ziek word zoek je het maar uit. Laat je zoontje van 12 dan maar de post bezorgen, bij wijze van spreken. En zo'n lange vakantie kan je bij TNT ook krijgen, hoor! Je krijgt 4 weken doorbetaald verlof, en als je langer wil kan dit onbetaald, of middels tijd-voor-tijd.

Dat heel veel mensen bewust voor zo'n OVO kiezen weet ik niet. Waren al die DHL'ers zich volledig bewust van de gevolgen, of dachten ze dat het wel los zou lopen? Misschien wordt Sandd ook weer verkocht, het is immers een investeringsmaatschappij, dus die mensen willen toch een keer doorverkopen en cashen.



Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

34
@Newman

bij sandd wordt je heel duidelijk uitgelegd waar je aan begint.
ik neem aan dat dhl-ers dat ook wisten.
maar je zorg over de rechtspositie van werknemers kan ik wel begrijpen..
;)
maar in goede vrede werk jij lekker bij tnt , doe ik het bij sandd zo lang het duurt. ;)
want sandd wordt vast wel een keer weer doorverkocht..
las op een ander forum dat Deutsche Post interesse heeft in Post Nl?
het blijft spannend op de postmarkt.

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

35
Kijk, voor de poen hoef je niet bij de post te werken, dat weten we allemaal. Dat ik bij de post werk, heeft te maken met het feit, dat ik het werk leuk vindt en een zakcentje is altijd welkom in deze tijd!

Als ik veel geld wil verdienen, had ik maar een vak moeten leren of een goedlopende webshop moeten beginnen.

En voor welk postbedrijf je kiest, is je eigen keus en dat dient men te respecteren.

We behandelen elkaar op dit forum tocch wel met respect?

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

36
@Jette

Ja zeker!
de discussie lijkt scherper dan hij is Jette :P
het gaat maar om nuances..
maar niet iedereen is in staat om te leren.
ik vind dat er niets minder is aan postbezorgen, stel je voor dat we er niet meer waren..

Newman geeft zijn visie en ik respecteer deze. ;)
en we willen elkaar graag aanvullen met informatie van beide postbedrijven..

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

38
Jette schreef:Kijk, voor de poen hoef je niet bij de post te werken, dat weten we allemaal. Dat ik bij de post werk, heeft te maken met het feit, dat ik het werk leuk vindt en een zakcentje is altijd welkom in deze tijd!

Als ik veel geld wil verdienen, had ik maar een vak moeten leren of een goedlopende webshop moeten beginnen.

En voor welk postbedrijf je kiest, is je eigen keus en dat dient men te respecteren.

We behandelen elkaar op dit forum tocch wel met respect?
Ik respecteer andermans keuze, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik het een goede keuze vind! Dit is toch een discussieforum? Als iedereen het constant met elkaar eens is, ben je snel uitgepraat.

Volgens mij heb ik mij absoluut niet laatdunkend uitgelaten over mijn collega's, hoor! Maar wat ik bedoel is dat ik velen hoor jubelen over de vrijheid, maar dat ik het idee heb dat ze de keerzijde hiervan onvoldoende zien. Ze weten wel dat 'ie er is, maar zijn er onvoldoende van doordrongen. Het is makkelijk om te zeggen "je weet waar je aan begint" zolang je je veilig waant, maar ik heb hier nog weinig van DHL-ers gelezen die na het ontvangen van de brief dat de samenwerking beëindigd werd berustend hun schouders ophaalden en zeiden "ach, ik wist waar ik aan begonnen was".

Dat je van post bezorgen niet rijk wordt klopt, maar er zitten wel degelijk grote verschillen in per bedrijf. Ik heb voor VSP gelopen, en daar verdiende ik gemiddeld slechts 15 euro per dag bruto, en daar had ik dan toch minstens 2 a 2,5 uur werk aan. Bij TNT is het ongeveer EUR 55 per dag (vakantiegeld, verlof en premie ZVW-vergoeding meegerekend) voor 5 uur werk.

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

39
Verschillen zullen er altijd blijven. Maar TNT wil ook alleen maar medewerkers die het als bijbaantje zien en niet om van te leven. Postbezorgen is geen fulltime baan meer zoals vroeger. Alles moet tegenwoordig zo goedkoop mogelijk ten koste van alles. Dat er mensen zijn die veel te veel wijken willen lopen en dan zielig gaan doen omdat de bakken tot aan het plafond reiken hebben dit toch zelf gewild. Bij een a.o.k. ben je toch wel verplicht een extra wijk te lopen. Nu kan ik nee zeggen en dat bevalt me prima. Voor mij is die vrijheid heel belangrijk. De keuze om voor TNT of Sandd te werken hangt van veel meer factoren af dan alleen het salaris. Het mag best wat beter betaald worden, als die bonussen nu eens in het bedrijf werden gestoken. Hoeveel mensen kan je laten werken voor die miljoenen euro's ?

Re: Wat verdien je bij Netwerk VSP

40
@Newman

blijf graag de degens met je kruisen, zonodig ;)
mischien maken postbezorgers bij sandd/dhl/vsp andere keuzes .. staat het geld niet bovenaan..
of kan je in iemands hoofd kijken ?
ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik goed wist waar ik aan begon...



@Marius
niet alle postbezorgers zijn in de riante positie dat ze
allerlei diploma,s hebben.

ik zie je nog wel doorgroeien als teamleider bezorgers/ coordinator bezorging..
je hebt de papieren.... wat zullen we het dan relaxt krijgen marius :lol:
cron