Klein rekenfoutje van mijn kant. Die EUR 1290 netto voor 36 uur klopt wel, maar die EUR 870 netto voor 30 uur klopt niet. Ik had namelijk het vakantiegeld van mijn nettoloon afgetrokken, maar was even vergeten er dan ook minder loonheffing af moest. Overigens kun je niet zomaar een netto uurloon bepalen en dat vermenigvuldigen met het aantal gewerkte uren, omdat wanneer je meer gaat verdienen de belastingdruk hoger wordt. Naarmate ik minder uren ga werken valt mijn netto uurloon hoger uit, tot het punt waarop het op een gegeven moment gelijk is aan het bruto uurloon.postbode21 schreef:@Newman
Nou dat zou je wel willen newman maar als je bij 30 uur 870 verdient...
dan verdien je bij 37 uur 1073....
dan ligt er toch een behoorlijk groot gat tussen postbode en postbezorgers...
Re: van 2 wijken naar 1 wijk
32Ik bedoel.. die tijden zijn niet geschikt voor moeders met kinderen op de basisschool.
33Had ik al door...slagvaardige schreef:Ik bedoel.. die tijden zijn niet geschikt voor moeders met kinderen op de basisschool.

Of...de tijden zijn geschikt voor moeders met kinderen op het voortgezet onderwijs.
34@newman
geeft niet hoor... Newman
ik weet wel dat je het zo niet precies kan berekenen.
maar je geeft een aardige indicatie over het salaris van postbodes van toen...
en de postbezorgers van nu...
moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat de postbezorgers...
geen aangetekenden bezorgen...nauwelijks meer sorteren....
wat betekent dat het werken bij post nl echt een stuk is vergemakkelijkt,,,
wat de lagere vergoeding wel meer in verhouding doet staan tot het soort werk...
bij sandd lopen en sorteren we vanaf de beginne...
daar mag de vergoeding nog steeds wel OM
HOOG
Ps.. Newman...
je collega,s mogen dankbaar zijn dat JIJ je met de georoute bemoeit!
wordt deze methode niet tot standaard verheven in theoretische zin..
maar echt getoetst aan de praktijk..
is de Niet geo route dan zo slecht geworden , Newman?
of zijn wijken die veranderd zijn... huizen verandert in flats, bedrijven erbij of bedrijven weer weg...
in de loop der tijd gewoon niet regelmatig aangepast...
geeft niet hoor... Newman

wat de lagere vergoeding wel meer in verhouding doet staan tot het soort werk...
daar mag de vergoeding nog steeds wel OM

Ps.. Newman...
of zijn wijken die veranderd zijn... huizen verandert in flats, bedrijven erbij of bedrijven weer weg...
35@Jette
zijn er alleen maar moeders... die post lopen bij postnl Jette/
er zijn toch ook nog .... Vaders, Alleenstaanden, Vrijgezellen...
ik voel me bijna...... gediscrimineerd

36Tja, het is inderdaad zo dat het werk eenvoudiger is geworden. Veel gecompliceerde producten van vroeger bestaan nu niet eens meer. Dus op zich snap ik wel dat PostNL stelt dat de fulltimer in schaal 3 teveel verdient. Maar als jij al vele jaren lang een bepaald inkomen hebt dan heb je je levenstandaard daarop aangepast (hypotheek e.d.), dus kun je niet zomaar dat geld inleveren. En in dat kader is het nog eens extra stuitend dat voormalig topman Peter Bakker bij zijn vrijwillige (!!) vertrek 2,6 mln aan bonus toucheerde.postbode21 schreef:@newman
geeft niet hoor... Newman![]()
daar mag de vergoeding nog steeds wel OMHOOG
Ps.. Newman...
Overigens is het werk niet voor elke postbezorger even simpel. Iemand die elke dag hetzelfde simpele wijkje loopt, da's gesneden koek. Maar je hebt ook wijken die meer kennis vereisen, en als je algemeen reserve bent zoals ik, moet je zelfs overal kunnen lopen. En dat meewerken aan GeoRoute kan natuurlijk ook niet iedere postbezorger, dat vereist zeer gedetailleerde stratenkennis. Maar aangezien ik autistisch ben neem ik dat soort informatie zeer snel in mij op.
Mijn bemoeizucht met GeoRoute was uiteraard niet geheel onbaatzuchtig. Zo kon ik de situatie toch nog een beetje naar mijn hand zetten, hoewel ik helaas niet alles mocht wijzigen. Bijna overal heb ik de loopvolgorde aangepast, soms drastisch, maar ik mocht geen straten van de ene naar de andere wijk overhevelen. Dus zo kon het gebeuren dat een mooi compact wijkje van 5 torenflats geheel versnipperd raakte, en verdeeld werd over 3 wijken. Dus moeten er straks 3 bestellers naar dat blok toe fietsen.
De huidige routes zijn over het algemeen beter dan de nieuwe Georoutes, maar PostNL wilde nieuwe wijken die allemaal evenveel afgiftepunten hadden. En uiteraard willen ze per dag de benodigde looptijd kunnen berekenen met een computerprogramma, want daar zijn ze gek op. Als ik zeg: "Het is druk, er zijn 4 soorten hah, dus ik heb 2,5 uur gelopen over mijn wijk", dan nemen ze dat niet van mij aan. De computer geeft aan hoe druk het is en hoelang ik geacht word te lopen. Typisch PostNL. Als zij willen weten of het regent komen ze met een ingewikkeld meteorologisch programma, terwijl ik gewoon uit het raam kijk.

37@Newman
ja, t.a.v. de "oude " postbodes..
het lijkt me vreselijk om ermee geconfronteerd te worden... hun salaris wordt nu met een derde (vierde)
geminderd... doe het er maar mee!
en dat niet alleen.... hoe kan je nou tegen iemand zeggen die 37/40 uur moet werken om zijn hypotheek e.d.
af te lossen...
voortaan hebben we nog maar voor 25 uur werk.. maar dan wel midden op de dag , dus de mogelijkheid om
smorgens of smiddags een tweede baan te vinden wordt praktisch onmogelijk gemaakt!
dat ze nou voor die 1500 -2000 fulltimers.?.. het niet via natuurlijk afvloeien konden laten gaan...
onmenselijk en oneerlijk voor mensen die al 30 jaar of meer voor het bedrijf in zomer en winter
hun "poten" uit het lijf hebben gelopen... de aandeelhouders zijn belangrijker....
wijken die meer kennis vereisen....? je hebt post die loop je weg... elke route is te leren lijkt me...
t.a.v. die georoute... mooi dat je voor je mede postbezorgers de Looproutes zo optimaal mogelijk maakt..
maar het is natuurlijk de efficienty ( economisch belang) wat voorop staat en niet de postbezorger...
het is makkelijker te berekenen straks...
zoveel adressen (iedereen gelijk) x zoveel minuten.... alsof mensen robots zijn....
de ene route met flats.... de andere heuvel op .... villawijken of arbeiderswoningen...
dat kan je toch niet gelijk stellen aan elkaar.....
je kan ook niet zeggen.... laat de bedenker van die georoute de post zelf zo maar eens lopen...
ze zouden nog niet eens zien wat er fout aan is... omdat er geen ervaring is in wijken lopen..
de machine bepaalt...
ja, t.a.v. de "oude " postbodes..
het lijkt me vreselijk om ermee geconfronteerd te worden... hun salaris wordt nu met een derde (vierde)
geminderd... doe het er maar mee!
en dat niet alleen.... hoe kan je nou tegen iemand zeggen die 37/40 uur moet werken om zijn hypotheek e.d.
af te lossen...
voortaan hebben we nog maar voor 25 uur werk.. maar dan wel midden op de dag , dus de mogelijkheid om
smorgens of smiddags een tweede baan te vinden wordt praktisch onmogelijk gemaakt!
dat ze nou voor die 1500 -2000 fulltimers.?.. het niet via natuurlijk afvloeien konden laten gaan...
onmenselijk en oneerlijk voor mensen die al 30 jaar of meer voor het bedrijf in zomer en winter
hun "poten" uit het lijf hebben gelopen... de aandeelhouders zijn belangrijker....
wijken die meer kennis vereisen....? je hebt post die loop je weg... elke route is te leren lijkt me...
t.a.v. die georoute... mooi dat je voor je mede postbezorgers de Looproutes zo optimaal mogelijk maakt..
maar het is natuurlijk de efficienty ( economisch belang) wat voorop staat en niet de postbezorger...
het is makkelijker te berekenen straks...
zoveel adressen (iedereen gelijk) x zoveel minuten.... alsof mensen robots zijn....
de ene route met flats.... de andere heuvel op .... villawijken of arbeiderswoningen...
dat kan je toch niet gelijk stellen aan elkaar.....
je kan ook niet zeggen.... laat de bedenker van die georoute de post zelf zo maar eens lopen...
ze zouden nog niet eens zien wat er fout aan is... omdat er geen ervaring is in wijken lopen..
de machine bepaalt...

38Ja, alles is te leren, maar de ene wijk is makkelijker te leren dan de andere. Zo heb je wijken met een hele onlogische nummering waar ook nog vaak onvolledig geadresseerde post voor is, of wijken waar meerdere mensen hetzelfde huisnummer hebben maar wel verschillende bussen (moet je alles op naam doen), etc. Weliswaar krijg je de post voorgesorteerd aangeleverd, maar de voorbereider kent de wijk niet, en de sorteermachine kan ook niet overweg met onvolledige nummering, en kan uiteraard ook geen namen lezen.postbode21 schreef:@Newman
39@newman
sorry dat ik het zeg
maar dat is nou een voordeel bij sandd..
je sorteert en loopt je wijk zelf en kent snel genoeg alle aparte adressen...
zo was het natuurlijk vroeger ook bij tnt... voor de automatisering...van het merendeel van de post....
de onvolledig geadresseerde post wordt dan toch nog tussengevoegd , handmatig neem ik aan?
de machines instellen op de ideale route ... daar zijn toch nog steeds mensen voor nodig!
sorry dat ik het zeg

je sorteert en loopt je wijk zelf en kent snel genoeg alle aparte adressen...
zo was het natuurlijk vroeger ook bij tnt... voor de automatisering...van het merendeel van de post....
de onvolledig geadresseerde post wordt dan toch nog tussengevoegd , handmatig neem ik aan?
de machines instellen op de ideale route ... daar zijn toch nog steeds mensen voor nodig!

40postbode21 schreef:@Jette
Was ik oa alle vaders vergeten....foei, Jette...hoe kon ik hen nou over het hoofd zien!