Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

72
Carla41 schreef:@Newman

maar jij weet net zo goed als ik dat de particuliere post slechts een schijntje is van de totale hoeveelheid post.
dus daar zal sandd niet onmiddellijk van in de war raken.

met 400 huidige scooterbezorgers zullen ze dat niet gaan redden maar ze hebben straks ook een groot arsenaal
aan sanddbezorgers waarvan er 25% ( 4500) van de 18.000 heeft aangegeven meer dagen te willen werken.

en die 80% eis? ja, het verbaast mij ook dat de politiek dit nu al toe laat sinds 2013 :roll:
Waarom denk je dat UPD-post alleen post van particulieren zou zijn? Zakelijke post kan ook onder de UPD vallen, en vergeet de medische post niet.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

73
De volgende opmerking is natuurlijk ook fantastisch:

„Het is nu een rommeltje met al die verschillende bezorgers. Ik kan me niet voorstellen dat drie keer een bezorger laten langskomen voordeliger is.”

Eh ja, als we zo gaan denken. Ik snap ook niet dat er een Jumbo en AH nog geen 50 meter van elkaar zitten. Één grote supermarkt is toch voordelig met kosten? Of waarom bestaat er een Kruidvat, Etos en Trekpleister? Ze verkopen toch veel hetzelfde?

Iedereen weet dat als PostNL de enige speler op de
markt zou zijn de prijzen omhoog vliegen.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

75
Newman schreef:
You'veGotMail schreef:
Iedereen weet dat als PostNL de enige speler op de
markt zou zijn de prijzen omhoog vliegen.
Dat zal wel meevallen, want de maximale prijzen die we mogen rekenen worden jaarlijks gedicteerd door de ACM.
Daar kun je je vraagtekens bijzetten als je weet dat de prijzen van de zakelijke klanten soms meer dan 50% goedkoper bezorgd wordt dan die van particulieren.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

76
schorre kikker schreef:
Newman schreef:
You'veGotMail schreef:
Iedereen weet dat als PostNL de enige speler op de
markt zou zijn de prijzen omhoog vliegen.
Dat zal wel meevallen, want de maximale prijzen die we mogen rekenen worden jaarlijks gedicteerd door de ACM.
Daar kun je je vraagtekens bijzetten als je weet dat de prijzen van de zakelijke klanten soms meer dan 50% goedkoper bezorgd wordt dan die van particulieren.
Dat is toch niet in strijd met mijn bewering? De ACM dicteert MAXIMUMprijzen, geen minimumprijzen! Dus minder vragen mag altijd.

En zakelijke klanten verzenden ook veel meer, dus dan is het logisch dat ze enorme kortingen krijgen. Als jij in een supermarkt een zak van 5 kg aardappelen koopt is deze toch ook verhoudingsgewijs (omgerekend per kilo) veel goedkoper dan een zak van 500 gram?

Hoe meer post je verstuurt, hoe lager de prijs per brief. Dat zal bij Sandd toch niet anders zijn, lijkt mij. Of vraagt Sandd nu aan hun zakelijke klanten ook 55 cent per postuk, hetzelfde wat ze straks particulieren willen aanrekenen? Lijkt mij van niet.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

77
You'veGotMail schreef: Eh ja, als we zo gaan denken. Ik snap ook niet dat er een Jumbo en AH nog geen 50 meter van elkaar zitten. Één grote supermarkt is toch voordelig met kosten? Of waarom bestaat er een Kruidvat, Etos en Trekpleister? Ze verkopen toch veel hetzelfde?
Er is een belangrijk verschil tussen de postmarkt en de levensmiddelenbranche. De postmarkt is een krimpmarkt, omdat post wordt verdrongen door digitale alternatieven. De levensmiddelenmarkt groeit juist, want er komen elk jaar meer Nederlanders bij, die allemaal moeten eten. Omdat die markt steeds groter wordt, is er ruimte voor meerdere spelers.

De postmarkt krimpt juist, dus is er simpelweg geen ruimte voor zoveel spelers. Ik zou hier een heel betoog kunnen neerschrijven, maar als je gewoon even op de website van het MInisterie van Economische Zaken kijkt vind je daar een kloek rapport met een uitgebreid onderzoek waaruit blijkt dat de nadelen van de liberalisering van de postmarkt de voordelen veruit overtreffen. Niemand is er beter van geworden: de werknemers niet en de meeste klanten ook niet.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

78
Newman schreef:
schorre kikker schreef:
Newman schreef:
Dat zal wel meevallen, want de maximale prijzen die we mogen rekenen worden jaarlijks gedicteerd door de ACM.
Daar kun je je vraagtekens bijzetten als je weet dat de prijzen van de zakelijke klanten soms meer dan 50% goedkoper bezorgd wordt dan die van particulieren.
Dat is toch niet in strijd met mijn bewering? De ACM dicteert MAXIMUMprijzen, geen minimumprijzen! Dus minder vragen mag altijd.

En zakelijke klanten verzenden ook veel meer, dus dan is het logisch dat ze enorme kortingen krijgen. Als jij in een supermarkt een zak van 5 kg aardappelen koopt is deze toch ook verhoudingsgewijs (omgerekend per kilo) veel goedkoper dan een zak van 500 gram?

Hoe meer post je verstuurt, hoe lager de prijs per brief. Dat zal bij Sandd toch niet anders zijn, lijkt mij. Of vraagt Sandd nu aan hun zakelijke klanten ook 55 cent per postuk, hetzelfde wat ze straks particulieren willen aanrekenen? Lijkt mij van niet.
Sandd vraagt zo wie zo al 60 cent aan particulieren. Maar ik snap best dat de zakelijke markt kortingen krijgt maar dat dit meer dan 50% is gaat er bij mij niet in. Je zak aardappen van jouw voorbeeld is 5 kg is toch ook niet even duur als de 2,5 kilo zak. Inderdaad Sandd doet hier ook aan mee anders zouden ze niks te bezorgen hebben.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

79
@schorre kikker

weest realistisch schorre kikker.. een ansichtkaart o.i.d. kan je toch niet vergelijken met de verspreiding van bijvoorbeeld duizend/ 10.000/100.000 of miljoenen televisiegidsen/ kampioenen/ ikea,s.
al is de postzegel voor de consument natuurlijk wel de pan uit gerezen. :roll:
kwestie van privatisering en aandeelhouders die tevreden gehouden moeten worden.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

80
Mogelijke gevolg van deze overname kan zijn dat Sandd in de toekomst nog meer regionale postbedrijven inlijft ( want de reden is toch ook omdat Van Straaten onder druk kwam te staan, en Sandd in de krimpende postmarkt best wat volume wil terugwinnen na het verlies van de Ikea en Postcodeloterij)
waardoor zij weer een sterkere positie op de postmarkt innemen tegenover de marktleider die nog steeds ruim 70 % van de markt in handen heeft.!

tot, het moment daar is dat Postnl en Sandd overgaan tot samenvoeging van beide bedrijven.
want het is nu weer een uitstel maar geen afstel concludeer ik uit het volgende:
"Van de Laar ziet een samengaan tot één groot Nederlands postbedrijf nog niet meteen gebeuren, hoewel dit de postbezorgers enorm in de juridische kosten zou schelen. „We moeten niets uitsluiten, maar dan zou het ministerie daar toestemming voor moeten geven in samenspraak met de ACM. Tot nu toe waren de geesten daar niet rijp voor. Aangezien de politiek de urgentie niet inziet van een sneller ingrijpen, moeten we onze eigen broek op houden en stomen wij vol door.”

alleen zal de prijs die Postnl daarvoor moet gaan betalen nu eerder duurder worden dan goedkoper.
cron