Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

2
Sandd maakt wel hele rare spongen en de huidige CEO weet volgens mij zelf ook niet meer welke kant het bedrijf op moet.

Op de site van De Financiële Telegraaf wordt flink gereageerd op het betreffende artikel.
http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/p ... aan__.html

Deze reactie geeft volgens mij treffend de stand van zaken weer:
De heer v.d. Laar heeft , net als de voorgaande blaaskaken in de directie bij Sandd, een hele grote bek, maar het zou hem sieren eerst eens in eigen huis schoon schip te maken in plaats van zich met allerhande luchtfietserij bezig te houden. Van alle plannen en goede voornemens in de laatste vijf jaar is nooit iets terecht gekomen. In tegendeel: de hoeveelheid post, die de bezorgers te verwerken krijgen is meer dan gehalveerd, dit ondanks de overname van Selektmail. Reden: Verlies van tal van klanten ( o.a. Postcodeloterij ), een totaal gebrek aan commerciële slagvaardigheid en het respectloos omgaan met het personeel en de door het personeel op de werkvloer aangedragen signalen uit de markt. Ook in Apeldoorn blijkt een ivoren toren te staan !

Persoonlijk verwacht ik er weinig van. Als Sandd over zou gaan op 5-daagse bezorging, zou ik per direct stoppen. Dan kun je net zo goed bij PostNL gaan werken, tegen betere arbeidsvoorwaarden.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

5
Ik vraag me af waarom de CEO van Sandd beweert dat pensioenopbouw en personeel in loondienst bij PostNL "ficties" zijn. De postbodes en postbezorgers bij PostNL zijn zonder uitzondering in loondienst en bouwen pensioen op, dus wat mij betreft kletst hij uit zijn nekharen. Daarnaast vraag ik me af of hij zich realiseert dat om concessiepost te moeten bezorgen de bezorgers voortaan 5x per week hun wijk door moeten, en hij overal brievenbussen en postagentschappen moet gaan openen. En als ik om 16.55 een brief in zo'n bus doe, moet deze in principe de volgende werkdag al bezorgd worden. Ook als Sandd hiervoor met een bootje door de Biesbosch moet varen. Eerdere pogingen van Sandd om voet aan de grond te krijgen op de consumentenmarkt (Kerstkaarten bezorgen) zijn volgens mij ook geen succes geweest, en gezien de slogan van Sandd (de zakelijke postbezorger) verbaast het mij sowieso dat ze interesse hebben in post van particulieren.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

6
Newman schreef: en gezien de slogan van Sandd (de zakelijke postbezorger) verbaast het mij sowieso dat ze interesse hebben in post van particulieren.
Ik verbaas me daar ook over en denk, eerlijk gezegd, dat PostNL die particuliere tak maar wat graag zou afstaan aan Sandd. Volgens mij probeert de CEO met de 'prijs voor de postzegel' alleen in te spelen op het grote publiek. Gelukkig bedenkt een deel daarvan ook dat dat niet ten koste hoeft te gaan van een fatsoenlijke betaling van mensen die het werk ervoor doen.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

7
Ik had het eerder over de 5-daagse bezorgplicht, maar ik vergis me. Als Sandd de UPD wil gaan uitvoeren, dan moet er maar liefst ZES dagen per week worden bezorgd. Medische post (onder andere van de trombosedienst) en rouwkaarten moeten ZES dagen per week worden bezorgd, en BINNEN 24 uur! Dus dan is de tijd dat Sandd-bezorgers op maandagmiddag hun post voor dinsdag aangeleverd krijgen ook voorbij. Die post staat dan op z'n vroegst dinsdagochtend om een uur of 8 op de stoep (als de sorteerders bij Sandd bereid zijn nachtdiensten te draaien uiteraard, anders wordt het nog veel later) en zal dan DEZELFDE dag nog bezorgd moeten worden.

De reageerders op DFT die nu staan te juichen dat het monopolie van PostNL voorbij is, hebben het overigens duidelijk niet begrepen. In het (in mijn ogen) onwaarschijnlijke geval dat de UDP aan Sandd gegund gaat worden is er hooguit sprake van de verschuiving van het monopolie (voor zover je dit een monopolie kunt noemen) naar een andere partij. De oranje brievenbussen zullen blauw kleuren, en dat is het dan. Want denk maar niet dat PostNL nog braaf oranje bussen gaat lichten en 5 (of 6) dagen per week post gaat bezorgen als de postwet hun hier niet langer toe verplicht. Dan gaan die oranje bussen nog rapper verdwijnen dan nu het geval is, zullen nog meer postagentschappen worden opgedoekt, en zal er nog maar hooguit 3 dagen per week worden bezorgd.

Een van de belangrijkste redenen dat Sandd nu zoveel goedkoper kan opereren dan PostNL is immers omdat zij allerlei bepalingen uit de Postwet aan hun laars kunnen lappen, omdat zij geen concessiehouders zijn. Als ze dat wel zijn zullen hun kosten explosief toenemen terwijl de baten nog best wel eens tegen zouden kunnen vallen. Want als er 1 sector is waar de verdiensten de afgelopen jaren flink zijn afgenomen is het de briefpost van particulieren. Alleen met Kerst is het financieel nog interessant.

Re: Bezorgbedrijf Sandd aast op taken concurrent PostNL

9
Carla41 schreef:dit bericht kunnen we toch niet serieus nemen.
Ik vraag me inderdaad af welk ragfijn spel hier gespeeld wordt. Eerlijk gezegd geloof ik absoluut niet dat Sandd het aan zou kunnen om de consessiepost te gaan bezorgen, en ik betwijfel ook of ze dit echt oprecht van plan zijn. Ik vermoed dat de CEO van Sandd gewoon probeert PostNL een hak te zetten door de discussie over de steeds verder stijgende postzegelprijzen aan te zwengelen.
cron