Re: Minimumloon

51
schorre kikker schreef:Stel je heb bij alle adressen 10 stuks dan zouden je normuren niet toe moeten nemen als bij alle stops 1 stuk maar wel je vergoeding.
Sorry, maar ik snap niet wat je bedoelt. De normuren gaan ook omhoog als de vergoeding stijgt, want ze zijn aan elkaar gekoppeld.

Re: Minimumloon

52
Nemrut schreef:
schorre kikker schreef:Stel je heb bij alle adressen 10 stuks dan zouden je normuren niet toe moeten nemen als bij alle stops 1 stuk maar wel je vergoeding.
Sorry, maar ik snap niet wat je bedoelt. De normuren gaan ook omhoog als de vergoeding stijgt, want ze zijn aan elkaar gekoppeld.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat dus niet zou mogen. De normuren zouden gebaseerd moeten zijn op aantal stuks en aantal stops. Dan zou er een aanvulling moeten zijn als normuren niet leiden tot minimumuurloon. De koppeling verhoging vergoeding verhoging normuren zou onjuist zijn. Zo voldoe je dus altijd aan het minimumloon.

Re: Minimumloon

53
Nou vergoeding toch aangepast. Vergoeding per stop omhoog van 4.6 naar 4.7 cent. Lichte verhoging van Basisvergoeding en herlaadvergoeding naar € 2.92.
Geen super verhoging maar toch wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Re: Minimumloon

54
Nemrut schreef:Je krijgt als OvO-er toch wel elke bezorgdag een bon per wijk?
Daarmee kun je de vergoeding (in tijd of geld) narekenen.
Het is een misschien beetje omslachtig, maar het kan wel.
Dat noem ik ondoorzichtig.
Bovendien heeft geen bezorger enig idee waar de normen op zijn gebaseerd. Dat is niet ondoorzichtig, maar volstrekt duister. Helaas nog wel.

Re: Minimumloon

55
Maar minimumloon heb je altijd recht op in Nederland
als je denkt dat je het niet krijgt neem je contact op met de Inspectie van ministerie sociale zaken
en dien je een klacht in , dan nemen ze deze in behandeling !@[/quote]

Praktijk is dat je bij Sandd de normuren (wettelijk minimumloon) nooit haalt. Als je de sorteertijd en rondbrengtijd van een wijk bij elkaar optelt kom je altijd hoger uit, ook als je de wijk perfect kent en dus sneller kan sorteren en sneller kan rondbrengen. Je zit dus structureel onder het minimumloon te werken. Voor een vervangwijk krijg je natuurlijk niet meer normuren hoewel het sorteren en rondbrengen dan altijd langer duurt dan bij een bekende wijk. Laat een inspecteur bij wijze van proef maar eens een wijk lopen en sorteren met de stopwatch erbij en hzij zal beseffen dat de normuren te laag zijn en omhoog moeten. Werken bij Sandd is niet meer dan een slecht en onderbetaalde (onder het minimumloon) bezigheidstherapie. Denk nou maar niet dat Tweede Kamerleden actie gaan ondernemen tegen dit soort wantoestanden.
Daarom is het zaak dat veel mensen op dit forum gaan klagen bij de arbeidsinspectie tegen de structurele onderbetaling van Sandd onder het minimumloon. Dat kan hier:
http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/
even naar beneden scrollen en je ziet:
CATEGORIE/ONDERWERP Telefonisch melden Digitaal melden
Arbeidsongevallen
Meldingsplichtig arbeidsongeval 0800-5151 formulier
Klachten/tips
Arbeidsomstandigheden en arbeidstijden 0800-5151 formulier
Onderbetaling wet minimumloon 0800-5151 formulier [/quote]




Ik heb 2 keer een klacht ingediend bij de SZW, maar in beide gevallen hebben ze niet eens een ontvangstbevestiging gestuurd. Die doen daar niks.

Re: Minimumloon

56
Eerlijk gezegd begrijp ik de hele discussie over het minimum-loon niet.
Als je vindt dat je weinig verdient, afgezet tegen de tijd die je ervoor kwijt bent, dan zoek je toch een baan die meer oplevert ?
Voor mij persoonlijk, als OVO-er, maakt het het me helemaal niks uit. Ik loop m'n wijk en hoe lang ik daarover doe, dat boeit mijn werkgever helemaal niet.
Ik heb tenminste nog nooit iets in die richting gehoord.
En wat die website betreft (http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/ , die is blijkbaar opgeheven, misschien door de storm aan klachten die er binnen kwam.

Re: Minimumloon

57
postbiker schreef: Voor mij persoonlijk, als OVO-er, maakt het het me helemaal niks uit.
Je geeft jouw 5 kinderen in de ijskraam allemaal een vanille ijsjes. 4 kinderen krijgen er de laatste 4 chocolaatjes bij. Tegen het vijfde kind dat het niet bevalt zeg je dat hij moet kijken bij een andere ijskraam. Dat die ijskraam daar niet in de buurt is op dat moment doet er bij jou niet toe kennelijk.
Als het jou stoort dat mensen zich niet willen neerleggen bij onderbetaling, dan ga je toch iets anders lezen dan dit forum.

Re: Minimumloon

58
Leuk, dat verhaaltje over die 5 kinderen en ijsjes, al snap ik de vergelijking niet helemaal.
En ik blijf met belangstelling de diverse onderwerpen op de postbezorgers-site volgen, omdat ik ook postbezorger ben, en dan één ben met een redelijk positieve instelling.
Die instelling mis ik bij sommige reacties, en vooral het doorzeuren over een bepaald onderwerp.

Re: Minimumloon

59
Stan- Boét schreef:
postbiker schreef: Voor mij persoonlijk, als OVO-er, maakt het het me helemaal niks uit.
Je geeft jouw 5 kinderen in de ijskraam allemaal een vanille ijsjes. 4 kinderen krijgen er de laatste 4 chocolaatjes bij. Tegen het vijfde kind dat het niet bevalt zeg je dat hij moet kijken bij een andere ijskraam. Dat die ijskraam daar niet in de buurt is op dat moment doet er bij jou niet toe kennelijk.
Als het jou stoort dat mensen zich niet willen neerleggen bij onderbetaling, dan ga je toch iets anders lezen dan dit forum.
Of: de kleinere supermarkten mogen wél alcohol aan kinderen verkopen.... anders zoek je toch een andere supermarkt?
Ik vind dat je gelijk hebt, Stan. Dan heb ik het niet over mogelijk-iets-langzamer-zijn, waardoor je de norm niet haalt, maar bedrijven die structureel nog niet de helft betalen. Er wordt aan gewerkt, maar het duurt (duurde mij) veel te lang. Heb een andere hobby gezocht.

Re: Minimumloon

60
postbiker schreef:Leuk, dat verhaaltje over die 5 kinderen en ijsjes, al snap ik de vergelijking niet helemaal.
En ik blijf met belangstelling de diverse onderwerpen op de postbezorgers-site volgen, omdat ik ook postbezorger ben, en dan één ben met een redelijk positieve instelling.
Die instelling mis ik bij sommige reacties, en vooral het doorzeuren over een bepaald onderwerp.
Als in jouw woordenboek het begrip "positieve instelling" synoniem is voor je kop in het zand steken en misstanden ontkennen, dan heb je helemaal gelijk. Overigens vind ik ook dat mensen niet zo moeten zeuren over Poetin, en dat hij een dictator zou zijn. Niemand is toch verplicht om in Rusland te wonen? Idem dito met dat gezeur over honger in Afrika. Dan ga je toch lekker ergens anders wonen als het je niet bevalt?
cron