Re: Stand van zaken CAO Sandd

31
Carla41 schreef:@Peterlegrand

ik begrijp jouw frustratie wel, als je de helft krijgt uitbetaald als waar jij recht op denkt te hebben.
je hebt kans dat ze jouw wijk even speciale aandacht geven. mischien je basisvergoeding aanpassen..
maar of ze het hierdoor over de hele linie zullen versoepelen dat zal echt niet gebeuren. :roll:

ik kom er gemiddeld wel mee uit. Ik heb geen tijd over, maar zeker niet zoveel tekort.
444 is op de forums genoemd als nieuwe norm.. ik heb daar nooit officieel bericht van gehad
en ga dan nog uit van 400/420.

ik haal gemiddeld de 350 per uur wel peter en ik loop het weer in met bezorgen.
@Carla41: Ik heb een halfjaar ervaring bij PostNL met postverdelen en zetten. Je geeft aan dat je ca 350 stuks per uur haalt, maar je hebt wel een vakkenkast! En dat scheelt nou precies die 25% met mij die de post moet verdelen over een tafel, daarbij veel verder moet strekken en voorzichtig moet neerleggen omdat anders het poststuk over de stapel heen glijdt. 350 is ongeveer 25% meer dan 250-270. Met je vakkenkast ben je wel een uitzondering! Zou je dat in je oordeel mee willen nemen? Ook het feit dat jij een "snelle" wijk hebt en daardoor zou kunnen compenseren geldt niet voor iedereen.
Er zijn dus 2 aspecten die voor jou heel gunstig zijn en die juist niet gelden voor de meeste anderen! Feitelijk bevestig je door deze twee voordelen bij jou dat de normeringssystematiek niet klopt! :o

Een normtijd voor postverdelen en zetten en een normtijd voor bezorgen?
Op zich heb je gelijk over het verschil in wijk en daarom ben ik van mening dat het postverdelen en zetten door iedereen met een normaal tot snel tempo en na een redelijke inwerkperiode goed te doen moet zijn, uitgaande van werkomstandigheden thuis (tafel, aanrecht, vloer). Laat ze hiervoor een tijd vaststellen, want dat is voor iedereen gelijk. Een tweede normtijd voor bezorgen heeft dan nog een variabele in de vorm van het verschil per wijk, maar het is dan al een stuk overzichtelijker en gemakkelijker bij te stellen. Als ik Sandd was zou ik dit ook willen. Scheelt heel veel onduidelijkheid, het is gemakkelijker te toetsten en is een betere basis voor een eerlijke en reële vergoeding (maar kost ze wel winst... zie toelichting hier onder).

Overigens heeft de Arbeidsinspectie in 2008 vastgesteld dat er sprake is van onderbetaling, wat is bevestigd door de rechtbank op 14 december 2011:
"5.7.De rechtbank is van oordeel dat de Staat gegeven de hierboven genoemde aan hem toekomende beoordelingsmarge, op grond van de hem beschikbare onderzoeksgegevens, in redelijkheid heeft kunnen menen dat in de postmarkt arbeid wordt verricht tegen sociaal onaanvaardbare arbeidsvoorwaarden".
Ik ben benieuwd wat de arbeidsinspectie (en de OR) heeft gedaan met deze uitspraak gezien onze ervaringen.

Trouwens, als 25% tot 50% wordt onderbetaald (en daar zit je al snel aan, een half uur extra per bezorgingsdag is al 25%) levert Sandd dat al snel een winst op van 20 tot 40 miljoen euro per jaar aan uitgespaarde loonkosten, maar ook worden over dit bedrag dan geen sociale premies en belastingen afgedragen!
Dus behalve dat wij geen loon naar werken krijgen, dat er concurrentievervalsing is, dat daardoor medewerkers van PostNL met een vast contract massaal ontslagen worden (met voor deze medewerkers rampzalige gevolgen) ontduikt Sandd dan ook wettelijke verplichtingen.
Ik hoop dat de arbeidsinspectie snel weer een onderzoek gaat doen en ik hoop dat de normeringsmethodiek wordt gesplitst en transparanter wordt. Ik wil loon naar werken voor iedereen en ik wil graag dat Sandd en ik elkaar recht in de ogen kunnen kijken op basis van objectieve maatstaven en vaststellingen.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met de arbeidsinspectie, de LBV en de OR van Sandd. En ik hoop dat anderen dat ook doen zodat objectief duidelijk kan worden hoe het staat met onze vergoedingen. Want daar gaat het mij om: een eerlijk en transparant beloningssysteem!
NB. Onze arbeidsomstandigheden onderzoeken is buitengewoon kostbaar en ook in 2008 deed de WPN er alles aan om aan te tonen dat het dure onderzoek van de Arbeidsinspectie niet gevalideerd (lees: onzorgvuldig) was. Wat op zich al genoeg zegt over hun mentaliteit die niet over ons belang gaat, maar over hun winst, hun aandeelhouders (en hun bonussen?).

Re: Stand van zaken CAO Sandd

33
Mijn mail aan LBV:
Dag Marco,

Fijn dat je voor ons op wilt komen richting WPN en Sandd.
Op het forum postbezorgers.org zijn al jaren een discussies gaande over onze beloning. Als je dit forum nog niet kent, het is zeker interessant voor je.

Je bent er mee op de hoogte, ondersteund door mijn werktijdoverzichten, dat ik vind dat wij als postverspreiders niet het wettelijk minimumloon betaald krijgen.
Mijns inziens is de situatie ten opzichte van 2008 niet verbeterd (in theorie misschien wel, in de praktijk niet). In dat jaar heeft de arbeidsinspectie onderzoek gedaan naar de beloning en heeft vastgesteld dat bewezen is dat er onderbetaling was (onderzoek Heliview: 22%, eigen onderzoek Arbeidsinspectie 11%). De rechtbank van Den Haag heeft dit vastgesteld en bevestigd in een uitspraak van 11 december 2011 (http://bit.ly/1vQIYkQ)

Naar mijn inschatting is de situatie sindsdien zelfs verslechterd, wat af te leiden valt uit de tijd die ik met mijn ervaring nodig heb voor het sorteren van mijn post (de sorteertijdnorm is voor elke postbezorger gelijk). De resttijd, na sorteren, kan in mijn situatie nimmer voldoende zijn voor het bezorgen. Ten aanzien van de verdeelsnelheid is het van belang om je te realiseren dat thuisomstandigheden (tafel, aanrecht, vloer) minder ideaal zijn dan met een sorteer/verdeelkast zoals bij PostNL en bij de verdeelstations van de postverdelers zelf (ergonomisch en vanwege voorzichtiger neer moeten leggen om wegglijden van poststukken te voorkomen). Is het zo dat onze norm mede wordt vastgesteld bij gebruik van een sorteerkast????

Als Sandd een eerlijke beloning belangrijk vindt, laat ze dan twee normtijden vaststellen: een vergoeding voor het postverdelen en -zetten (relatief gemakkelijk te toetsen op realiteit) en een vergoeding naar wijk (met een variabele naar aantal woningen in de wijk per soort: flats, vrijstaande woningen, buitengebied en uiteraard de mix van deze woningen). De bezorgtijd is uiteraard lastiger objectief te toetsen.

Ik heb je in een eerdere mail aangegeven dat naar mijn inschatting Sandd een extra winst behaald van tussen 20 en 40 miljoen euro met een enorme maatschappelijke schade als gevolg. Ik heb daarbij nog niet genoemd dat als Sandd onderbetaald, over niet betaald loon ook geen premies en belastingen af worden gedragen!

Mijn verzoek aan jou: zou je (veel) aandacht willen geven aan onze vergoeding en zou je willen overwegen om mijn voorstel tot twee normtijden in te brengen of nog liever: willen meenemen als VOORWAARDE voor meer garanties voor een eerlijke beloning die voldoet aan de wettelijke normen?

Ik ga ook contact opnemen met de arbeidsinspectie (met een verzoek voor toetsing) en met de OR van Sandd. Ik vind dat iedereen recht heeft op loon naar werken en dit moet objectief toetsbaar zijn.

Ik wil graag dat Sandd en ik elkaar recht in de ogen kunnen kijken en dat we vertrouwen kunnen hebben in elkaar.

Ik wens je heel veel succes met je onderhandelingen met de WPN en Sandd over jullie Principeakkoord CAO voor Postverspreiders). Waarom zijn eigenlijk de andere bonden niet tot een overeenkomst gekomen?

Hopend op een reactie,

Met vriendelijke groet,

Re: Stand van zaken CAO Sandd

34
@Peterlegrand

Ik heb thuis GEEN VAKKENKAST peter en ik heb GEEN SNELLE WIJK :(
maar ik kan wel in een normaal tempo sorteren en bezorgen.
Zou je dat in je oordeel mee willen nemen?

Je moet een goede fysieke conditie hebben voor het postbezorgen en je goed kunnen concentreren bij het
sorteren.

Als zou kunnen worden aangetoond, dat de norm is vastgesteld die op een sorteercentrum moet worden gehaald.
dan zal niet alleen de sorteerkast maar ook de werkomgeving mee spelen in de snelheid.
je bent toch met me eens, dat thuis, voor veel bezorgers de afleiding groter is kinderen/telefoon/voordeurbel...
dan in een werkomgeving .. maar dat gaat een werkgever natuurlijk niet betalen.

we denken trouwens niet echt zo verschillend Peter en ik heb sympathie voor je werk om de nieuwe vakbond
aan te schrijven.. maar daar verwacht ik weinig van.

We hebben als hulpmiddel nu een zetblok en de vergoedingen zijn sinds mei positief aangepast Dit zal toch vanuit de GOR zijn aangedragen? De GOR is degene die voor ons als bezorgers verbeteringen kunnen voorstellen.

als gevolg van de behoorlijke toename van poststukken is mijn maandvergoeding de laatste anderhalf jaar steeds
omhoog gegaan.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

35
@Carla41:
Sorry m.b.t. de vakkenkast, ik meende dat ik dat had gelezen, maar het betrof een reactie aan jou en niet van jou.. :roll:
Ik kan natuurlijk alleen maar over mijzelf oordelen. Ik vind dat ik geconcentreerd werk zonder afleiding. Ik gebruik een tijdregistratieprogramma, rapporteer mijn gegevens en vind dat ik daar ook verantwoordelijkheid voor moet nemen. Serieus werken dus.
Ik zie mezelf als minimaal als gemiddeld. Ik ben er van overtuigd dat er zijn die sneller werken, maar zeker ook die minder snel werken. Bij PostNL was dat ook zo. Verder heb ik ook een goede conditie, dat is absoluut geen beperking.
Ik neem uiteraard van je aan dat het jou wel lukt, maar ook dat het de meerderheid niet KAN lukken om binnen de gestelde tijd het werk af te krijgen. En dat ervaar ik als onrecht en daar kan ik niet tegen.
Het verweer van WPN bij de rapportage van de Arbeidsinspectie in 2008 geeft mij geen vertrouwen (ze bewijzen niet het tegendeel, maar stellen dat het onderzoek niet gevalideerd is ondanks de 95% statistische betrouwbaarheid). Een beter controleerbare en toetsbare methodiek lijkt mij een veel betere oplossing en zal een hoop discussie en gevoel van onmacht voorkomen. En waarom zouden ze dat niet willen behalve om de norm moeilijk controleerbaar te houden??

T.a.v. PostNL (is trouwens wel off topic): Helaas werden bij PostNL helemaal geen tijdelijke contracten verlengd met als motivatie dat ze geen tijdelijke contracten willen verlengen als ook zoveel vaste contracten worden opgezegd. (Ondertussen kwamen trouwens wel weer nieuwe onervaren tijdelijke krachten binnen. Vervelend voor ons, maar ook voor de vaste medewerkers die weer moesten inwerken en te maken kregen met een grotere foutmarge...). Uiteraard was is daar liever blijven werken vanwege meer uren, werkelijke uren betaald en meer inkomen.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

36
Peter, ik wens je veel succes met je missie. Ik raad je aan om alleen contact op te nemen met de arbeidsinspectie.Van de andere partijen hoef je volgens mij niet al teveel te verwachten.

Je schrijft over twee normtijden. Maar er zijn al twee normtijden.

De straat/zetvergoeding bedraagt 2.1 cent per poststuk
De adresvergoeding bedraagt 4.4 cent per stop.
Laatste aanpassing hiervan was in mei 2014.

Deel het minimumuurloon door de vergoeding en je weet de aantallen per uur.

Op de keper beschouwd ontvangen we nog steeds een stuksloon...

Re: Stand van zaken CAO Sandd

37
@Slagman
Dank je voor je informatie. Ik had deze informatie nergens gevonden en blijkbaar is die ook redelijk onbekend. Ik ga mijn eigen metingen hier eens mee vergelijken.
Maar er wordt ook gesproken over aanpassingen naar soort wijk of buitengebied. Hoe is dat dan geregeld :?:
Dat zou ook vast moeten liggen in een protocol.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

38
@Peter, Voor zover ik weet is de straat/zetvergoeding en de adresvergoeding voor elke wijk hetzelfde. Helemaal eerlijk is dat niet want in een flat met 100 brievenbussen in de hal werk je uiteraard sneller dan in een lange straat waar je tuintje in-en-uit-gaat.

De basisvergoeding ( heette eerst wijkvergoeding ) wordt oa bepaald aan de hand van het aantal kilometers dat je per fiets in je wijk aflegt. Ik weet niet hoeveel de kilometervergoeding is. Voor mijn wijk is de basisvergoeding 2,88 euro en de wijk is van gemiddelde grootte met 590 afgiftepunten.
Het aantal stops heeft geen invloed op de basisvergoeding, die is altijd gelijk.
In een wijk met veel flats zal de basisvergoeding dus lager zijn dan in een buitengebied.

En dan is er nog de herlaadvergoeding. Die is momenteel 2,77 euro per 30 kg.

Re: Stand van zaken CAO Sandd

39
De basisvergoeding bestaat uit : wijkvergoeding , opslag en afmelden
de wijkvergoeding is hoger naarmate je een groter gebied hebt/ langer moet lopen..(villa wijken)
veel flats of centrum stad hebben een lagere wijkvergoeding.

dat de straatzetvergoeding (sorteren) voor iedereen 2,1 cent per stuk is (mei 2014), is toch logisch.. je krijgt per stuk betaald.
dat is bij iedere bezorger weer een ander aantal.
Net als de stopvergoeding. heb je veel stops, ontvang je meer stopvergoeding dan iemand die minder stops heeft.

De 5% verhoging van de sorteer en de 10% verhoging van de stops en de 10% van de herlaadvergoeding per 1 -05-2014
is een begin van een verbetering van de arbeidsvoorwaarden.

Dus Peter legrand, de informatie die jij gebruikt uit 2008 is niet geheel meer up to date

Re: Stand van zaken CAO Sandd

40
Carla41 schreef:De basisvergoeding bestaat uit : wijkvergoeding , opslag en afmelden
de wijkvergoeding is hoger naarmate je een groter gebied hebt/ langer moet lopen..(villa wijken)
veel flats of centrum stad hebben een lagere wijkvergoeding.

dat de straatzetvergoeding (sorteren) voor iedereen 2,1 cent per stuk is (mei 2014), is toch logisch.. je krijgt per stuk betaald.
dat is bij iedere bezorger weer een ander aantal.
Net als de stopvergoeding. heb je veel stops, ontvang je meer stopvergoeding dan iemand die minder stops heeft.

De 5% verhoging van de sorteer en de 10% verhoging van de stops en de 10% van de herlaadvergoeding per 1 -05-2014
is een begin van een verbetering van de arbeidsvoorwaarden.

Dus Peter legrand, de informatie die jij gebruikt uit 2008 is niet geheel meer up to date
Vraagje jullie hebben het over 2,1 cent per mei 2014 en verhogingen per 1-5-2014 ?
Deze gegevens ken ik niet , hoe komen jullie aan deze info???? of maken jullie een geintje want 10% verrhoging lijkt me toch de moeite om te melden .

Ik werk op CAO basis en heb gewoon verlening gekregen zonder melding bovenstaande bedragen !
cron