@Carla41: Ik heb een halfjaar ervaring bij PostNL met postverdelen en zetten. Je geeft aan dat je ca 350 stuks per uur haalt, maar je hebt wel een vakkenkast! En dat scheelt nou precies die 25% met mij die de post moet verdelen over een tafel, daarbij veel verder moet strekken en voorzichtig moet neerleggen omdat anders het poststuk over de stapel heen glijdt. 350 is ongeveer 25% meer dan 250-270. Met je vakkenkast ben je wel een uitzondering! Zou je dat in je oordeel mee willen nemen? Ook het feit dat jij een "snelle" wijk hebt en daardoor zou kunnen compenseren geldt niet voor iedereen.Carla41 schreef:@Peterlegrand
ik begrijp jouw frustratie wel, als je de helft krijgt uitbetaald als waar jij recht op denkt te hebben.
je hebt kans dat ze jouw wijk even speciale aandacht geven. mischien je basisvergoeding aanpassen..
maar of ze het hierdoor over de hele linie zullen versoepelen dat zal echt niet gebeuren.
ik kom er gemiddeld wel mee uit. Ik heb geen tijd over, maar zeker niet zoveel tekort.
444 is op de forums genoemd als nieuwe norm.. ik heb daar nooit officieel bericht van gehad
en ga dan nog uit van 400/420.
ik haal gemiddeld de 350 per uur wel peter en ik loop het weer in met bezorgen.
Er zijn dus 2 aspecten die voor jou heel gunstig zijn en die juist niet gelden voor de meeste anderen! Feitelijk bevestig je door deze twee voordelen bij jou dat de normeringssystematiek niet klopt!
Een normtijd voor postverdelen en zetten en een normtijd voor bezorgen?
Op zich heb je gelijk over het verschil in wijk en daarom ben ik van mening dat het postverdelen en zetten door iedereen met een normaal tot snel tempo en na een redelijke inwerkperiode goed te doen moet zijn, uitgaande van werkomstandigheden thuis (tafel, aanrecht, vloer). Laat ze hiervoor een tijd vaststellen, want dat is voor iedereen gelijk. Een tweede normtijd voor bezorgen heeft dan nog een variabele in de vorm van het verschil per wijk, maar het is dan al een stuk overzichtelijker en gemakkelijker bij te stellen. Als ik Sandd was zou ik dit ook willen. Scheelt heel veel onduidelijkheid, het is gemakkelijker te toetsten en is een betere basis voor een eerlijke en reële vergoeding (maar kost ze wel winst... zie toelichting hier onder).
Overigens heeft de Arbeidsinspectie in 2008 vastgesteld dat er sprake is van onderbetaling, wat is bevestigd door de rechtbank op 14 december 2011:
"5.7.De rechtbank is van oordeel dat de Staat gegeven de hierboven genoemde aan hem toekomende beoordelingsmarge, op grond van de hem beschikbare onderzoeksgegevens, in redelijkheid heeft kunnen menen dat in de postmarkt arbeid wordt verricht tegen sociaal onaanvaardbare arbeidsvoorwaarden".
Ik ben benieuwd wat de arbeidsinspectie (en de OR) heeft gedaan met deze uitspraak gezien onze ervaringen.
Trouwens, als 25% tot 50% wordt onderbetaald (en daar zit je al snel aan, een half uur extra per bezorgingsdag is al 25%) levert Sandd dat al snel een winst op van 20 tot 40 miljoen euro per jaar aan uitgespaarde loonkosten, maar ook worden over dit bedrag dan geen sociale premies en belastingen afgedragen!
Dus behalve dat wij geen loon naar werken krijgen, dat er concurrentievervalsing is, dat daardoor medewerkers van PostNL met een vast contract massaal ontslagen worden (met voor deze medewerkers rampzalige gevolgen) ontduikt Sandd dan ook wettelijke verplichtingen.
Ik hoop dat de arbeidsinspectie snel weer een onderzoek gaat doen en ik hoop dat de normeringsmethodiek wordt gesplitst en transparanter wordt. Ik wil loon naar werken voor iedereen en ik wil graag dat Sandd en ik elkaar recht in de ogen kunnen kijken op basis van objectieve maatstaven en vaststellingen.
Ik ga in ieder geval contact opnemen met de arbeidsinspectie, de LBV en de OR van Sandd. En ik hoop dat anderen dat ook doen zodat objectief duidelijk kan worden hoe het staat met onze vergoedingen. Want daar gaat het mij om: een eerlijk en transparant beloningssysteem!
NB. Onze arbeidsomstandigheden onderzoeken is buitengewoon kostbaar en ook in 2008 deed de WPN er alles aan om aan te tonen dat het dure onderzoek van de Arbeidsinspectie niet gevalideerd (lees: onzorgvuldig) was. Wat op zich al genoeg zegt over hun mentaliteit die niet over ons belang gaat, maar over hun winst, hun aandeelhouders (en hun bonussen?).