Re: CAO is online !

2
Heb 'm net even doorgelezen, wat een armoe! De CAO van PostNL is ook geen vetpot, maar dit is wel heel erg karig. Om te beginnen is het percentage van 80% een contract niet meer van toepassing. De doelstelling is 50%, waar 50% van mag worden afgeweken. Dat betekent dat dus dat tenminste 25 en ten hoogste 75% een contract kan krijgen. In dat licht is het hele verhaal van maximale keuzevrijheid voor de bezorgers nogal vreemd, want als hooguit 75% een contract kan krijgen betekent dit dat er altijd minstens 25% een ovo heeft, of ze dit nu willen of niet. Vervolgens gaan ze over 1 jaar ook nog eens dit contractenpercentage evalueren, en het kan dan tussentijds worden bijgesteld, ook naar beneden.

Vervolgens staat er een heel verhaal over postverspreiders categorie A, B, en C met elk verschillende uren. Dit lijkt mij een wassen neus, want volgens mij heeft geen enkele bezorger bij Sandd een contract voor 25 tot 40 uur, en zelfs van 16 tot 25 komt bij mijn weten niet voor. Ergo: postverspreiders A en B bestaan helemaal niet.

Wat ik ook een fraaie stunt vind is de volgende passage, uit artikel 18 lid 1:
Werknemers van 23 jaar en ouder worden verloond conform het wettelijk minimum bruto loon , op basis van de door de werkgever gehanteerde normeringssystematiek. Werknemer heeft enkel aanspraak op vergoeding van de door werkgever via de normeringssystematiek vastgestelde norm-uren.
Met andere woorden: Als je vindt dat je te weinig tijd krijgt voor je wijk, of dat de norm te hoog ligt, dan kun je hier NIKS tegen beginnen, omdat je dankzij deze CAO afstand hebt gedaan van je recht om hiertegen te protesteren.

Wat een waardeloze bond om hiermee akkoord te gaan, en wat een matennaaiers de figuren die voor deze CAO hebben gestemd. Ik ben blij dat ik niet voor Sandd werk!

Re: CAO is online !

4
ingek82 schreef:maar begrijp ik uit de cao dat de mensen die voor onderaannemers werken ovo dat die ook per uur betaald moeten krijgen en niet per stuk
Nee, dat is helaas niet zo. Weliswaar lijkt dat wel zo als je artikel 40.1 leest, maar als je dan even naar boven scrollt naar artikel 2 lid 2, dan kun je lezen dat er diverse partijen niet aan deze CAO gebonden zijn, waaronder kleine postbedrijven (minder dan 2 miljoen jaaromzet), of bedrijven die minder dan 80% van hun omzet uit postverspreiding halen.

Aangezien onderaannemers meestal wat kleinere bedrijven zijn, hoeven die zich niet aan deze CAO te houden.

Re: CAO is online !

7
Tot nu toe heb ik gewacht met een reactie , benieuwd naar die van andere forumleden.
maar het verbaast me dat het stil blijft.

Wel uitgebreide reacties/commentaren van Postnl forum leden zoals Newman en Geertjan.
betekent dat dat het voor de sanddbezorgers niet uitmaakt wat er in de cao is opgenomen?

Re: CAO is online !

8
Geertjan schreef:@Newman, Vreemd hoor, en dat terwijl postservice ook lid is van dezelfde werkgeversvereniging .
Het is sowieso een hele vreemde CAO. Zo staat er oa in dat hij niet geldt voor bedrijven waar postverspreiding niet de hoofdactiviteit is. En postverspreiding is alleen de hoofdactiviteit als je minstens 80% van je omzet er mee verdient. Een beetje vreemde redenering, want ik zou zeggen dat wanneer je meer dan 50% van je omzet (dus het hoofdbestanddeel) uit postbezorging haalt, dit wel degelijk je hoofdactiviteit is. In de verklarende woordenlijst staat vervolgens ook nog eens dat met postverspreiding uitsluitend geadresseerde post bedoeld wordt. Dus stel dat een heel groot postbedrijf 75% van de omzet uit geadresseerde post haalt, en 25% uit ongeadresseerde post, dan is de hoofdactiviteit van dit bedrijf volgens de CAO van Postverspreiders, NIET het bezorgen van post. Wat dan wel, vraag ik me af. Ramen lappen? Deur aan deur garen en band verkopen? :?

Re: CAO is online !

10
Nog zo'n rare bepaling in de CAO: Artikel 3: Hier staat in dat je schriftelijk ontheffing aan kunt vragen van bepalingen uit deze CAO bij de CAO-partijen (dat zijn dus in feite enkel Sandd en de LBV). Je hoeft enkel aan te tonen dat je geprobeerd hebt de CAO na te komen, maar dat dit niet gelukt is. Dus de CAO is boterzacht. Je hoeft 'm niet na te leven, je hoeft het alleen maar te proberen. Lukt het niet? Geeft niets!
cron