Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

2
Persoonlijk vind ik een contract beter, niet perse omdat het beter zal verdienen, maar je hoeft niet zelf voor vervanging te zorgen bij ziekte. Je hebt recht op ziekte- en vakantiegeld ed. Sandd betaald wel het slechtst van alle postbedrijven en de tijden staan verschrikkelijk krap.
postbezorger schreef:Ik kom van PostNL maar binnenkort kan ik hoogst waarschijnlijk bij Sandd beginnen.
Wat is beter bij Sandd? een vast contract of betaald per opdracht?

Wat denken jullie erover? Geef me aub alle ins en outs wat de voor- en nadelen zijn.

Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

3
@risje

met alle respect hoor maar het klopt niet helemaal wat je beweert.
Sandd betaalt het slechts van ALLE postbedrijven? ALS dat waar zou zijn (?) met wie vergelijk je Sandd dan?
want

1: de onderaannemers zoals postservice betalen echt minder volgens forumleden die er werken. dus dan is sandd al niet de slechtste..
2: de tijden staan verschrikkelijk krap.. wel krap maar verschrikkelijk , dat ervaar ik niet zo. :) en durf je stellig te beweren dat de tijden bij bijvoorbeeld
Postnl niet krap staan? helaas is dat ook daar aan de orde. bij alle postbedrijven wordt op het scherpst van de snede gewerkt.

3:bij een contract bij sandd heb je doorbetaling ( na 2 slagen) bij ziekte en doorbetaling bij je 20 vakantie dagen.
dat is sowieso beter als dat je als ovo-er werkt. 0,0 bij ziekte of vakantie.

en risje,, ik werk bij beide grote postbedrijven .. werk jij ook bij sandd of werk je alleen bij postnl?

Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

4
Met de OVO constructie zoals ik die ken bij Postservice Arnhem:
- Verdien je ongeveer €2,50 tot €3,50 per uur. Daar moet je vervolgens ook alle onkosten uithalen zoals het dataverbruik van de App en je fiets / onderhoud daarvan (overigens is de App niet verplicht en een fiets ook niet). Je bent in feite zelfstandig ondernemer in een schijn constructie, het jaar er na kom je in aanmerking voor zvw premie en belasting afdracht.
- Enige echte voordeel dat ik me kan bedenken is dat je geen opzegtermijn hebt en voor zover mij bekend kun je ook gewoon een week of jaar vakantie nemen, je bent niet verplicht werk aan te nemen. Bijkomend nadeel is dat ook Postservice je de bons kan geven van vandaag op morgen, maar naar mijn idee zullen ze dit niet snel doen met deze verdiensten...

Ik ken de OVO constructie van Sandd zelf niet. Ik verwacht niet dat die beter is als een loondienst constructie waarbij je naast het minimumloon ook nog recht hebt op vakantiegeld van 8% daar bovenop. Maar uiteindelijk kun je met OVO de ideale wijk treffen met maar 10 stops bij gigantische blokken met brievenbussen, als je dan hetzelfde contract krijgt als je collega's en snel kunt sorteren kan het ook best een mooi uurtarief betekenen.

Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

5
Op zich loop ik de tijden van mijn wijk wel redelijk binnen de tijd. enkel met sorteren haal ik het niet.
En de tijden staan overal krap bij alle postbedrijven. Alee wijken die ik bij postnl heb gelopen stonden te krap.
Soms wel 30 tot 40 minuten te krap.

Dat kan ik van Sandd niet zeggen,in elk geval niet voor mijn wijk.
Dat het maar 3 a 4 euro per uur is dat is echt niet waar.

Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

7
ik loop ook ovo.
voorbeeldje van betaling:
257 stuks 17,52 dat zal misschien 2 uur werk zijn geweest schat ik
665 stuks 39,15 dit zal misschien 4,5 a 5 uur werk zijn geweest schat ik.

ik haal alleen de norm niet van sorteren,dus misschien dat het daadwerkelijk iets meer werk is.
maar dan is het nog altijd heel ver boven die 4 euro waar jij het over hebt.

Ja ideaal is het niet. maar dan ga je toch je eigen door post PostNL en Van Straaten laten uitbuiten, dat kan natuurlijk ook,
kan je wel elke dag om meer tijd lopen smeken en dan hopen dat je het krijgt.

ik vind het op zich wel relax dat ik thuis kan sorteren op me eigen manier en bepaal hoe ik alles doe bij Sandd.
En als ik trek heb in een biertje bij het sorteren dan doe ik dat ook gewoon.

Re: Wat is beter vast contract of betaald per opdracht?

8
Omdat je het had over 'binnen de tijd lopen' ging ik er van uit dat je in loondienst werkt, ik begrijp dat Sandd zelf bij OVO ook normen en dergelijke communiceert of mogelijk had je het over een fictieve norm.

Ik kreeg bij het OVO van Postservice €0,04 per individueel poststuk en €0,01 cent voor overlap, plus een wijkvergoeding van €1,70. Op 300 stuks post waarvan 100 overlap is dat afgerond €12,70.

Verder had ik een wijk met alleen maar rijtjeshuizen, voor een groot deel met (lange) tuintjes en tuinhekjes. Dat haalt de bezorgsnelheid er uit. Als ik jouw berekeningen zie heb je een hoger stukloon, geen fietstijd naar je wijk, en is die wijk mogelijk aantrekkelijker qua opzet.

Betreffende Postservice las ik trouwens in een bericht van Slagvaardige van een paar jaar terug dat er toen een vergoeding was van €0,05 per poststuk en €0,02 voor het sorteren. Dan zou je met 300 stuks op €21,- uitkomen. Ben ook wel benieuwd wanneer dat zo ver naar beneden is bijgesteld, scheelt ongeveer de helft, bij veel post over de helft.

Ik werk momenteel voor Axender en Spotta. Bij Axender is de vergoeding per bezorging omgerekend ongeveer even hoog maar dan huis-aan-huis, wijken met een mooi aantal busblokken en vouwen is minder werk dan sorteren waardoor ik al ik op zo'n €5,00 per uur uitkom en als het goed is in december nog een leuke extra.

Verder kan ik jouw beweegredenen en beredeneringen goed volgen maar de omstandigheden zijn/waren dus ook op meerdere punten wat anders.
cron