Van 2 wijken naar 1 wijk !

1
Hallo iedereen,

Dit wordt mijn eerste bericht hier op het forum.
Ik ben 10 jaar in dienst bij Sandd (met 2 wijken en via o.v.o.)... nooit ziek geweest... nooit op vakantie geweest... kwartaalbezorgster geweest... en ze zijn kei tevreden over mij.

Nu kreeg ik afgelopen week een telefoontje van mijn coördinator.. en die deelde mij mede dat ik (per 1 oktober) nog maar 1 wijk mag gaan lopen, want dit was het nieuwe beleid van Sandd.
Ik was stomverbaasd hierover want in augustus hebben we nog een bericht gekregen dat de CAO Postverspreiders rond was en dat de postbezorgers de keuze hadden tussen de zekerheid van een arbeidsovereenkomst of de flexibiliteit van de opdrachtovereenkomst. Ik heb voor 1,5 jaar terug (was dat volgens mij) gekozen voor de flexibiliteit van de opdrachtovereenkomst omdat je bij deze vorm... 2 wijken mocht hebben en de post is een van mijn bronnen van inkomsten (ik ben alleenstaand). Ik was helemaal blij toen ik dit bericht gekregen had en er viel een last van mijn schouders want de *zorgen* over het inleveren van 1 wijk waren voorbij (dacht ik).

Ik was daarom dus ook helemaal niet voorbereid op dit nieuws en ik weet het nu nog steeds niet. Een van de redenen volgens mijn coördinator was dat er mensen waren die de 2 wijken niet meer aankonden en dat de aantallen steeds meer werden. Ik heb daarop geantwoord dat als mensen die 2 wijken niet meer aankunnen dat ze er dan gewoon 1 nieuwe bezorger op kunnen zetten en het groeien van de aantallen valt voor mijn wijken nog steeds reuze mee. Je moest 1 wijk voor de middag kunnen rondbrengen en de andere wijk na de middag en ik kan ze allebei nog steeds voor de middag bezorgen (tenzij er agenda's bij zitten of ikea boeken).

Ik heb vreselijk geprotesteerd hiertegen maar de coördinator zei dat als er iemand ziek was of met vakantie .... dat ik dan eventueel 1 wijk erbij kon krijgen (dan kan het ineens wel... 2 wijken.. dat is toch kei en kei krom! ... als het Sandd uitkomt dan mag het ineens wel).
Al met al.. ik kon hoog of laag springen.... dit was het nieuwe beleid van Sandd.

Ik ben heel benieuwd of er meer mensen benaderd zijn dat ze 1 wijk in moeten leveren en ik weet niet of de nieuwe CAO Postverspreiders ergens te vinden is.

Veel dank voor het lezen en eventueel reageren.

Groetjes Ria.

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

2
Sterkte met deze wijziging - bij mij is het ook gebeurd ( ik heb een CAO-contract )
OR = Ondernemingsraad is ook bekend hiermee en gaat klakkeloos hiermee akkoord
helaas :evil: niks aan te doen zo is gebleken ........



Volgens mij verwarren veel van de postbezorgers 1 ding

de CAO Postverspreiders is alleen bedoeld voor afspraken CAO contracten bezorgers

de OVO contracten vallen niet onder de CAO !
OVO betekend : Overeenkomst van Opdracht.

althans zo was het , wat LBV-Sandd nu afgesproken
hebben weet ik ook niet.
De CAO 2014 is nog niet openbaar , beetje raar dat bezorgers niks kunnen zien moeten
eerst lid worden van LBV en dat weiger ik !

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

3
Je kunt niet in dienst zijn met een OVO, dat is een contradictio in terminis. Verder terechte klacht. Als het werk een belangrijke bron van inkomsten voor je is, en dus niet gewoon een (slecht) betaalde hobby, dan kun je het ook eens bij PostNL proberen. Het is zelfs mogelijk, zo las ik op dit forum, om voor beide bedrijven te werken. Dan kan je bijv 1 wijk voor Sandd lopen en 1 voor PostNL, heb je er toch weer 2. Je moet de werkzaamheden wel gescheiden houden, dus niet de post van Sandd bezorgen met PostNL-tassen, of de post van beide partijen(als de wijken deels overlappen) door elkaar heen sorteren.

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

4
Wat Newman zegt. Dat zou je kunnen doen.

Ik was destijds tot mei 2013 een bezorger die twee wijken deed. Zonder klachten van beide kanten. Een supergrote wijk en een iets compactere flatwijk met wel bijna evenveel adressen. (De kleinere wijk heeft 752 adressen en mijn vroegere wijk had er bijna 800)

Maar ik kon het goed aan. Ovo voor een onderaannemer.

Alleen toen ging men met Sandd maps 2.0 werken en mochten we nog maar een wijk overhouden. Bovendien ging de vergoeding achteruit.

Balen dus. In die tijd zag ik in mijn woonwijk iemand lopen die voor de onderaannemer bezorgde en ik zag dat hij een Postnl overhemd aan had. Ahm.. haha hij werkte voor allebei. Maar wist alleen toen nog niet dat hij voor de onderaannemer lopende geen Postnl shirt aan mocht doen. Ik hoorde wel dat beide bedrijven akkoord gingen.mm

Hij loopy nog steeda bij ons en voor Postnl. Top vent die twee wijken voor postnl in de middag wegbrengt en een wijk voor Postservice op dinsdag- en vrijdagochtend. Nu verdiendvhij nog iets.

De combi gaat goed. Tot nu toe en hier is nog "Opdedeurmat" die ook voor beide werkt.

Misschien kun jij ook informeren naar een Postnl-wijk.

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

5
Tot nu toe kei bedankt voor de reacties.

Bij Post.nl gaat helaas niet om persoonlijke reden maar op zich was dit een kei goed idee.

Kei lief dat jullie meedenken hierover maar ik begrijp niet zo goed dat een bedrijf (Sandd) zomaar het recht heeft om een wijk af te nemen als er verder geen klachten zijn. Daarom zou ik een blik willen werpen in deze CAO en misschien is hier wel iemand op het forum die wel lid is van deze vakbond.

In deze brief (van augustus) staat verder .. Sandd is blij met de nieuwe cao!

Ze vergeten daar een zin bij te zetten....

Misschien komen er nog meer reacties.

Groetjes Ria.

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

6
Ik heb de afspraak met mijn coordinator gemaakt dat ze mij altijd belt als eerste als er een wijk open ligt tot 5 km afstand in de omtrek. Tot nu toe gaat dat redelijk goed. Nu ligt er een wijk open totdat er een nieuwe bezorger is. Vorig jaar heb ik ook een paar maanden een invalwijk gedaan voor een zieke collega. Maar ja ideaal is het niet want je loopt steeds een andere invalwijk.

Misschien kun je toch proberen je twee wijken te houden maken ze voor jou een uitzondering en andera zoveel mogelijk en zolang mogelijk invalwijken lopen.

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

7
singeltje schreef:Tot nu toe kei bedankt voor de reacties.

Bij Post.nl gaat helaas niet om persoonlijke reden maar op zich was dit een kei goed idee.

Kei lief dat jullie meedenken hierover maar ik begrijp niet zo goed dat een bedrijf (Sandd) zomaar het recht heeft om een wijk af te nemen als er verder geen klachten zijn. Daarom zou ik een blik willen werpen in deze CAO en misschien is hier wel iemand op het forum die wel lid is van deze vakbond.

In deze brief (van augustus) staat verder .. Sandd is blij met de nieuwe cao!

Ze vergeten daar een zin bij te zetten....

Misschien komen er nog meer reacties.

Groetjes Ria.
Wijken afpakken mogen ze wel helaas. Nog even afgezien van het feit dat jij je als OVO'er niet kunt beroepen op enige CAO (fijn hè, die flexibiliteit) ben ik bang dat zelfs als wanneer je wel een contract zou hebben, je alleen maar recht hebt op een bepaald aantal contracturen, maar niet op een bepaalde wijk. Bij PostNL kun je ook geen wijk claimen: hoewel het niet vaak gebeurt komt het wel eens voor dat mensen om organisatorische redenen een andere wijk krijgen, en tenzij deze ineens veel verder weg ligt, kun je daar niet veel aan doen.

Sandd is blij met deze CAO..................maar de bezorgers iets minder, maar die hebben ook geen enkele inspraak gehad!

Re: Van 2 wijken naar 1 wijk !

8
Dat is bij mij in 2012 ook gebeurd. Ik had eerst ook 2 wijken en moest er een inleveren omdat dat het beleid was. Natuurlijk heb ik ook geprotesteerd want ze waren heel tevreden over me. En ik kon die 2 wijken goed aan. Daar lag het niet aan. Maar men was ook bang dat als ik op vakantie zou gaan of ziek zou worden, ze dan ineens 2 wijken open hadden. Nou ja, als een of 2 collega's tegelijk op vakantie gaan mag ik ineens wel 3 wijken lopen. Komende week doe ik ook 2 wijken. Je mag als vervanger wel eens meer wijken lopen.
cron