Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

1
Ik werk nu 3 jaar,naar volle tevredenheid bij Sandd. Het eerste half jaar met o.v.o (overeenkomst voor opdracht).
Na een half jaar werd ik gebeld of dat ik niet met arbeidsovereenkomst wilde werken want Sandd moest 80 % van de bezorgers een arbeidsovereenkomst aanbieden.
Nu werd ik vorige week gebeld door mijn contact persoon dat ik alleen nog bij Sandd in dienst kon blijven als ik weer ging werken onder O.V.O,nadat mijn contract 4 keer tijdelijk was verlengd moest men nu mij een nieuw contract aanbieden.
Omdat ik te oud zou zijn ,68 jaar, kon men mij geen vast contract aanbieden. Ik snap er niks meer van.
Dus weer Sandd mee bezig is weet ik ook niet maar iets klopt er niet.

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

2
fransje2enzo schreef:Ik werk nu 3 jaar,naar volle tevredenheid bij Sandd. Het eerste half jaar met o.v.o (overeenkomst voor opdracht).
Na een half jaar werd ik gebeld of dat ik niet met arbeidsovereenkomst wilde werken want Sandd moest 80 % van de bezorgers een arbeidsovereenkomst aanbieden.
Nu werd ik vorige week gebeld door mijn contact persoon dat ik alleen nog bij Sandd in dienst kon blijven als ik weer ging werken onder O.V.O,nadat mijn contract 4 keer tijdelijk was verlengd moest men nu mij een nieuw contract aanbieden.
Omdat ik te oud zou zijn ,68 jaar, kon men mij geen vast contract aanbieden. Ik snap er niks meer van.
Dus weer Sandd mee bezig is weet ik ook niet maar iets klopt er niet.
Het is volkomen duidelijk waar Sandd mee bezig is: ze willen van al die "dure" arbeidsovereenkomsten af, en weer terug naar de OVO. Die zogenaamde keuzevrijheid voor de bezorgers is een wassen neus. Zie ook:http://www.fnv.nl/oud/nieuws-oud/acties ... spreiders/

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

5
@Newman
Enige nuance is ook bij dit bericht wel op zijn plaats.

Het betreft hier niet de gemiddelde postverspreider maar enkel GEPENSIONEERDEN :D
mbt het laatste.. sandd mocht zelfs tot 8 contracten gaan in een periode van 3 jaar.

In de arbeidsovereenkomst voor postverspreiders Sandd staat duidelijk vermeld:
zowel de arbeidsovereenkomst voor bepaalde als voor onbepaalde tijd eindigt bovendien van rechtswege op de laatste dag van de maand waarin de werknemer de AOW- GERECHTIGDE leeftijd bereikt.
Dit heeft de postverspreider zelf ondertekent bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst. "kleine lettertjes niet gelezen ?"

de keuze is waarschijnlijk: Stoppen of doorgaan onder ovo.
Sinds wanneer krijgen gepensioneerden bij Postnl een contract voor onbepaalde tijd NA hun pensionering?

Wat Sandd beter zou kunnen doen is banen te scheppen voor mensen die Niet gepensioneerd zijn.
En de mogelijkheid onder Ovo werken niet meer aanbieden.

Maar er zijn genoeg uitkeringstrekkers die graag een beetje bijverdienen onder ovo.
want als ze een arbeidscontract hebben wordt dat gekort op hun uitkering en dat willen ze niet.

Enige zelfreflectie van de bezorger is ook op zijn plaats. Waarom bezet je een arbeidsplaats voor anderen
die nog niet gepensioenrechtgid zijn? Die ontvangen nog geen Aow/Pensioen

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

6
Ik kan het me wel indenken dat je vindt dat gepensioneerden arbeidsplaatsen bezetten van mensen die nog niet gepensioneerd zijn. Maar ook gepensioneerden willen zich nuttig voelen en ze willen hun sociale contacten (die ze zo hebben) niet kwijtraken. Een oudere collega van mij moest ook weer naar de OVO. Ze baalde er flink van. Maar ze blijft (denk ik) nog wel voor Sandd werken. Anders zit ze ook maar thuis en komt ze alleen buiten om de hond uit te laten of naar de winkel te lopen. Daarvoor heeft ze geen hele dag nodig. Zo heeft ze toch meer sociale contacten.

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

7
Carla41 schreef:@Newman
Enige nuance is ook bij dit bericht wel op zijn plaats.

Het betreft hier niet de gemiddelde postverspreider maar enkel GEPENSIONEERDEN :D
Hoe kom je erbij dat het enkel om gepensioneerden zou gaan? In het geval van Fransje gaat het inderdaad om een gepensioneerd iemand, maar in het verhaal van de FNV blijkt dat nergens uit. Zij geven het volgende aan:
De vakbonden krijgen momenteel vele meldingen binnen van Sandd-bezorgers die geworven worden en dit enkel op basis van ovo kunnen. Daarnaast worden bezorgers die al werkzaam zijn voor Sandd nu actief gedwongen om na hun tijdelijke arbeidsovereenkomst te werken op basis van ovo.
Ik verneem graag welk aanbod jij krijgt, Carla, als je contract voor bepaalde tijd afloopt. Ik zou er toch rekening mee houden dat ze je op enig moment weer een een ovo gaan aanbieden en dat het anders einde samenwerking is.

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

8
@Newman

onder het krantenartikel staat de werkelijke brief.
daarin wordt gesproken over een 64 jarige en 66 jarige bezorger. fransje hierboven is 68 jaar.
Noem je dat nu kort door de bocht Newman, of een reactie gebaseerd op feiten?

en wat grappig dat je geheel voorbij gaat aan mijn inhoudelijke reactie m.b.t. gepensioneerden
bij Sandd voor wie de dienstbetrekking automatisch eindigt als ze gepensioneerd zijn.

@postbode7
Persoonlijk maakt het mij niet uit, maar als het niet is om de verdienste ( aanvulling laag inkomen) dan kan je op die
leeftijd als je onder de mensen wil blijven, ook vrijwilligerswerk gaan doen. of een hobby zoeken :D

als ik gepensioneerd ben Newman, zullen ze vast en zeker als dat tegen die tijd nog mogelijk is, mijn contract willen omzetten naar een ovo contract maar of ik tegen die tijd nog voor Sandd werkzaam ben?

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

9
Carla41 schreef:@Newman

onder het krantenartikel staat de werkelijke brief.
daarin wordt gesproken over een 64 jarige en 66 jarige bezorger. fransje hierboven is 68 jaar.
Noem je dat nu kort door de bocht Newman, of een reactie gebaseerd op feiten?
Die brief heb ik gelezen, en daar komt ook mijn citaat uit. In de brief wordt gesproken van vele meldingen, van zowel mensen die al bij Sandd werken als mensen die er recent gesolliciteerd hebben, en daaronder worden 2 voorbeelden gegeven, waarvan 1 inderdaad betrekking heeft op een gepensioneerd persoon.

En op basis van dat ene voorbeeld plus het bericht van Fransje concludeer jij dat het in alle gevallen gaat om bezorgers van 65+? Grappig dat je dat een nuancering noemt.

Re: Van arbeidsovereenkomst terug naar O.V.O

10
ja Newman die brief daar citeer ik ook uit. :D

"vele meldingen".. van bezorgers waarbij het arbeidscontract dat ze al hebben bij Sandd ACTIEF wordt omgezet in een ovo..
en de voorbeelden die erbij worden gegeven zijn mensen van 64 jaar en ouder...

ik lees geen voorbeelden van iemand van 20, 30, 40, 50 jaar....
het Fnv heeft het wel over degenen die bij onderaannemers werken en al als ovo-er werkzaam zijn en zwaar onder het minimuminkomen verdienen..

Dat daar een einde aan moet komen lijkt me helder.!
Maar jij en ik bepalen Niet voor degenen die als ovo-er werkzaam zijn dat ze dat niet meer mogen doen.

De politiek zou daar op moeten toezien en handelen. van de vakbond verwacht ik niets.
cron