Re: Vakkentas en postbuidel

61
Alleen maar de positieve kant belichten is natuurlijk niet realistisch, maar je moet ook niet doorschieten in het negatieve.

Het is ook maar vanaf welke kant je het bekijkt. Als je de situatie bij postnl nu gaat vergelijken met de arbeidsomstandigheden en voorwaarden van de postbode van vroeger, dan is het er inderdaad een heel stuk slechter op geworden.
Maar dat is helaas iets dat niet alleen maar bij de post speelt, dat zie je door de hele maatschappij heen bij zo ongeveer iedere brache, in elk geval bij het "grondpersoneel", degenen die het echte uitvoerende werk doen. Of het nu de schoonmaakbrache is, de zorg, het winkelpersoneel of de bouw, overal zie je steeds meer flex- en part-time kontrakten, steeds meer werkdruk, steeds minder zekerheid, het moet allemaal zo goedkoop en zo snel mogelijk.

Ik werk zelf pas sinds twee maanden als postbezorger, daarvoor had ik twee part-time baantjes. Een in de thuiszorg, en een bij een schoonmaakbedrijf.
- In de thuiszorg had ik eigenlijk helemaal geen kontrakt, als er werk was (wat meestal wel het geval was, maar geen zekerheid..) kon ik werken, zo niet had ik pech gehad. Ziek? Jammer dan, geen geld... Sociale lasten? Zelf afdragen. Doorbetaalde vakantie? Echt niet...
- In de schoonmaak: wel kontrakt met vast aantal uren, maar dat werden er meestal wel wat meer... En die kreeg ik dan wel netjes als tijd voor tijd bijgeschreven, maar helaas was er door chronisch personeelsgebrek nooit tijd om die uren op te nemen...
En die vaste uren heb je in de schoonmaak standaard op de onmogelijkste tijden. Gebroken diensten, 's ochtends van 6 tot 8 en dan weer 's middags van 4 tot 7 zijn heel normaal. En daar zit geen toeslag op, valt binnen de normale werktijden.
Ziek? Jammer dan, eerste twee dagen voor eigen rekening... Bedrijfskleding? Niet dus.
En over de werkdruk in zowel de schoonmaak als de thuiszorg is al zoveel gezegd en geschreven, dat is iedereen genoegzaam bekend denk ik.

Samengevat: Het is niet perfect bij de post, dat besef ik heel goed. Maar het kan ook echt nog veel beroerder. En ik weet ook wel er veel betere tijden zijn geweest, maar jammer genoeg zouden heel veel mensen in de zorg, het openbaar vervoer, winkels en fabrieken je hetzelfde verhaal kunnen vertellen.

62
@ kaatje.

Met je verhaal ben ik het eens. Alleen zie ik dat niet als iets wat we maar te accepteren hebben.

De schoonmakers proberen nu met hulp van de vakbond hun situatie te verbeteren. Zoiets zou naar mijn idee ook voor de postbezorgers moeten gebeuren. En dat begint ermee dat je bekijkt wat je graag anders zou zien. Ongetwijfeld zijn er altijd mensen te vinden die het nóg slechter hebben, desnoods kijk je daarvoor naar een land waar de mensen van de honger sterven. Maar daar los je hier de problemen niet mee op. Zolang de postbezorgers alles pikken en nauwelijks georganiseerd zijn, kunnen ze ook geen verbeteringen afdwingen. Ook de politiek heeft bij de liberalisering van de postmarkt grote steken laten vallen waardoor er een moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden is ontstaan. De politieke strijd hoe het met de postmarkt verder moet loopt nog steeds. Zie onderstaande berichtje:

Tweede Termijn Debat Postmarkt: 15 februari 2012

Op verzoek van de SP vond op 20 december 2011 een debat plaats over de vele problemen in de postsector. Door het gebrek aan tijd kon dit debat niet afgerond worden. Daarom vindt op 15 februari van 14.00 tot 15.00 uur de tweede termijn van dit debat plaats in de Tweede Kamer.

U bent van harte welkom om tijdens dit debat plaats te nemen op de publieke tribune. Neem bij een bezoek aan de Tweede Kamer uw legitimatiebewijs mee.

Wellicht tot ziens.

65
Bart,

Je vertoont de kenmerken van iemand die bij een bedrijf weg gegaan is waar ie het naar de zin had. Het is heel normaal dat je nu zo reageert. Alleen voor ons speelt dit wat minder. Je doet het nog steeds zelf, die kangoeroeriem aan. Ook dat postvest aandoen doe je zelf. Of niet. Dat zien we tegen die tijd wel.
Hoe 'arbo' is het om ZONDER buidel of riem te werken? Op dolle dinsdag (over 12 uur is het weer zo wijd) mogen we zelf bepalen hoe we de boel rondsleuren. Misschien is de buidel wel een verbetering. Niet in de huidige vorm misschien maar dan het Skippy-III model. Iets waarvan de eerste versie niet goed is kan verbeterd worden.
Dat is een beetje de makke van de internet generatie: die zien op de E-media alleen het uiteindelijke product. Alle voorgaande versies lijken nooit bestaan te hebben.

Solliciteer gewoon een keer bij een andere wijk.

66
@Jette

Geheel met je eens ... dit moet geen Scheld of Klaagforum worden zoals Redt de postbode.
maar Jette... een forum is om gedachten te wisselen, meningen te uiten...

en zoals jij en ik regelmatig... de degens kruisen..met respect voor elkaar :!:
Over vakkentas/postbuidel / georoute / postbedrijf postnl/sandd .

de ontwikkelingen bij postnl stemmen je toch niet opeens alle vrolijk?

ik bemerk bij jou wel voortschrijdend inzicht. eerst is het t.a.v. geo route/vakkentas an me nooit niet..
en langzamerhand wordt het alle nieuwe dingen moeten wennen tot kritische geluiden mogen niet
meer , ga maar naar het klachten forum. :roll:

dat laatste vat ik niet helemaal Jette...
het wordt tijd voor de zomerbarbecue ...., heffen we gezamenlijk het glas, mag jij je postbuidel/vakkentas meenemen...
wie weet haal je me over om deze voor sandd te gaan gebruiken :?:

nu denk ik daar nog over.... an me nooit niet... :lol: maar... zo lang we hier blijven sparren...
ben ik altijd geneigd om andere meningen ter harte te nemen.... dus laten we gewoon doorgaan

met Informeren, adviseren, of gewoon leuke zaken delen ;)
Nu op de valreep terug naar het Onderwerp:
laat je het ons weten.... hoe de vakkentas/postbuidel je bevalt ?

67
jan272 schreef:Bart,

Je vertoont de kenmerken van iemand die bij een bedrijf weg gegaan is waar ie het naar de zin had. Het is heel normaal dat je nu zo reageert. Alleen voor ons speelt dit wat minder. Je doet het nog steeds zelf, die kangoeroeriem aan. Ook dat postvest aandoen doe je zelf. Of niet. Dat zien we tegen die tijd wel.
Hoe 'arbo' is het om ZONDER buidel of riem te werken? Op dolle dinsdag (over 12 uur is het weer zo wijd) mogen we zelf bepalen hoe we de boel rondsleuren. Misschien is de buidel wel een verbetering. Niet in de huidige vorm misschien maar dan het Skippy-III model. Iets waarvan de eerste versie niet goed is kan verbeterd worden.
Dat is een beetje de makke van de internet generatie: die zien op de E-media alleen het uiteindelijke product. Alle voorgaande versies lijken nooit bestaan te hebben.

Solliciteer gewoon een keer bij een andere wijk.
De "grap" is dat die drie bundels niet meer op de gebruikelijke manier bezorgd kunnen worden, en dus zullen de postbezorgers voor het blok gezet worden. De fout zit hem dus eigenlijk in het drie-bundel-model dat kennelijk hoe dan ook doorgevoerd zal worden. Daarbij heb ik bij TNT/PostNL te veel meegemaakt en ook van anderen vernomen om op een goede afloop te vertrouwen.

Wat het vak van postbode of postbezorger betreft: ik vond dat op zich mooi werk. Soms best zwaar, maar dat had ook wel wat. Maar financieel en wat bedrijfscultuur betreft was het bij TNT/PostNL waardeloos. Uitbuiting, leugens, onbetaalde uren, intimidatie, etc. Terugkeer is geen optie.

68
@bart

de grap is dat ... de postbezorgers die de verslechtering wel onder ogen zien... of weggaan..
maar daar moet je moed voor hebben hoor.. en heb je dan ergens anders kans op werk?

of ze gaan ten strijde met het optimisme van nieuwe tijden liggen voor ons ;)
want hoe moet je anders je werk doen, als je onder ogen ziet dat het niet goed is wat er gebeurd/
in de tegenaanval.... dus... weg met kritische geluiden :lol:

vergeet niet bart dat de vakkentas/postbuidel voor alle nieuwe postbezorgers straks gewoon een
gegeven is. die weten niet beter.

die weten helemaal niet dat... vroeger... post gesorteerd werd op het depot/de vestiging.
in plaats van al wandelend/fietsende... ;)

70
Bart van Donselaar schreef:@ postbode21.

Ik heb een aantal tips gegeven waarmee men nu aan de slag kan om het naderend onheil te keren. Maar wat dat betreft lijkt het hier weer wel op Red de Postbode, van concrete acties wil men niets horen. ;)
Het is nog moeilijker om pbz te activeren dan pb.
Bij pbz gaat het tenslotte om een bijbaan en is het geen baan voor gezinsinkomen.
Maar ook sluiting vbg-en in fases zal de actiebereidheid niet ten goede komen.
Degenen die aan de beurt zijn met tas/buidel stoppen of gaan door en degenen die
nog aan de beurt moeten komen geloven dat het wel meevalt.
Zo gaat het tenslotte ook met geo en zo krijg je dus nooit grote actie bereidheid.