Re: Geo-Route.

811
jan272 schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht. Een aantal hele dure mannen en vrouwen hebben de database van een heel duur programma gemaakt, waarbij ze de duurste van de duurste informatie gebruikten. Die hebben daarbij een loop gemaakt voor mijn wijk.
Precies. Als iets zoveel geld gekost heeft, moet het wel goed zijn. Net als de Noord-Zuid Lijn. Die wordt ook ieder jaar beter :lol:

812
jan272 schreef:(..)Waarom moet ik daar dan gratis de fouten eruit halen? Ik heb ze er niet in gestopt. Door die zogenaamde fouten maak ik meer uren en dus meer geld. Nog een reden om niet teveel aan de geo routes te sleutelen.
Je hebt 'm door... (Y)
jan272 schreef:De wereld is zo mooi.
Helaas zien sommigen dat niet en maken zich zo druk.....zó druk.... :roll:

NB: overigens een goed verhaal Jan...en met je 'verstandelijke vermogens' valt het echt wel mee. ;)

813
Zelf heb ik nog geen ervaring met georoute, is hier nog niet ingevoerd, maar wat ik me nu afvraag...

Als ik nu op het depot kom om mijn post te halen, ben ik altijd een minuut of 5 aan het graven in de postzakken, ik haal hier een bundel naar boven, gooi er daar eentje naar achter... en ook onder het lopen ben ik regelmatig met stukjes straat aan het schuiven omdat dat simpelweg sneller en makkelijker loopt. En dat doet eigenlijk iedereen hier. In grote lijnen de vastgestelde route volgen, en waar het handiger kan passen we hem gewoon aan.

Kan dat met die georoute niet? Of is het echt zo door elkaar gegooid dat er geen beginnen meer aan is?

815
kaatje schreef:Als ik nu op het depot kom om mijn post te halen, ben ik altijd een minuut of 5 aan het graven in de postzakken, ik haal hier een bundel naar boven, gooi er daar eentje naar achter... en ook onder het lopen ben ik regelmatig met stukjes straat aan het schuiven omdat dat simpelweg sneller en makkelijker loopt.
Kijk, nog iemand net als ik. Je herstelt dingen 'on the fly'. Ofschoon mij destijds verteld is "Je kunt dingen in je loop gewoon melden en dan wordt dat meteen aangepast" is er nooit iets met de meldingen gedaan. Dus los ik het onder het lopen op.
In grote lijnen de vastgestelde route volgen, en waar het handiger kan passen we hem gewoon aan.
Kan dat met die georoute niet? Of is het echt zo door elkaar gegooid dat er geen beginnen meer aan is?
Dat hangt af van de manier waarop de database gevuld is en de zaken zijn voorbereid. En ik denk dat er ook routing algorithms inzitten. Ik zelf loop meestal in een box-model, een rechthoek of een rondje dus. Geo maakt verdacht veel zandloper modellen. Dat kan geen toeval zijn. Maar ja, als je ziet wie de voorbereiding deden hier, dan werd je daar al niet vrolijk van.

Hou het in de gaten, probeer wat aan te passen. En daarna ga je toepassen.

Je denkt: iets waar zoveel tijd en geld aan gespendeerd is zal toch wel goed zijn? Een Dell Latitude is duurder en veelzijdiger dan een kladblok van de Hema. Maar dat is hier minder evident. Fouten uit de vorige generatie veelal handmatig ontworpen lopen zijn vervangen door andere fouten, waar je gewoon weer opnieuw aan moet wennen. Ik had anders verwacht.
En voor het post bestellen maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit. Op die brief staat toch al waar ie naartoe moet. Voor HaH is het veel moeilijker. Op gegeven moment weet je niet meer of je ergens al HaH besteld hebt omdat je vaak twee of dre keer op 1 punt komt. Je moet dus ook qua HaH aan de nieuwe loop wennen.
Eigenlijk moet je erop STAAN dat je een andere wijk krijgt dan je nu hebt. Want als je het terrein kent ga je vooruit denken. Maar, ofschoon het discrete terrein identiek is gebleven is het abstracte terrein compleet anders. Bij Geo bestel je in een abstract terrein. Dan mag je niet concreet (engels 'concrete'...) denken.

De fout zit in ons. Wij kennen het terrein dus we denken 'ik weet de weg'. Maar we lopen niet meer over de stoep maar over een weg uit Star Wars. We bestellen in speeder bikes, hover bikes, die zich niets aantrekken van die ouderwetse betontegels. De betontegel is het niveau van onze voeten; we bezorgen op een veel hoger niveau. De echte snellen onder ons zijn net als Anakin Skywalker. Die bestellen op 'The Force' door jezelf te laten leiden door een universele kracht. En als je veel dinges in je bloed hebt, stap je over op de Dark Side. Net als SlagVaardige....

Don't worry, be happy.
Trust your mechanic to mend your car.
Too drunk to fu.... Oh nee, dat was weer een andere. Dan moet ik aan scully of postgirl denken... ;) (JA dit was een smiley. JA dit is uitzonderlijk. JA lijst hem maar in!)

816
De betontegel is het niveau van onze voeten; we bezorgen op een veel hoger niveau. De echte snellen onder ons zijn net als Anakin Skywalker. Die bestellen op 'The Force' door jezelf te laten leiden door een universele kracht. En als je veel dinges in je bloed hebt, stap je over op de Dark Side.
:lol: :? :roll:

You lost me there...
___
PostNL-bezorger sinds 1 november '11

818
frankvanW schreef:You lost me there...
Je moet de hele Staar wars saga kennen om dit te begrijpen. In het kort:

Anakin Skywalker heeft alles in zich om een super jedi te worden. Hij ontpopt zich tot een van de grootste jedi knights, samen met die kleine trol wiens naam ik vergeten ben.
Op gegeven moment wordt zijn hoogzwangere vrouw ziek en niemand kan haar redden. De Dark Lord weet dat uit te buiten door Anakin over te halen naar de Dark Side. De zoon van Anakin (Luke Skywalker) groeit op in een verre kolonie en wordt op gegeven moment gerecruteerd door de Jedi Knights (dus NIET de London Knights, laat staan The knights of Nee!) omdat hij de enige is die Darth Vader (Luke's vader, maar daar komt ie pas laat achter) aan kan.

Bla bla bla. De films zien was leuker. http://en.wikipedia.org/wiki/Darth_Vader

Geo-Route: algoritme

819
Vandaag was de eye opener. Ik heb ontdekt hoe je een Geo loop doet.

Vanochtend om half elf dacht ik: tijd om op te staan. Mede omdat GLS met een doos voor de buren bij mij aan stond te bellen. Om 11 uur ging de SMS af. De ochtendpost zou om 12 uur beschikbaar zijn en de middagpost om half twee. Mooi, dan heb ik nog even.
Maar om half 12 hoor ik klep klep en ik zie collega Nikki weglopen. De ochtendpost is dus blijkbaar veel vroeger beschikbaar dan 12 uur. Om kwart voor 12 belt collega Nero. Hij vreest dat hij het misschien niet gaat halen vanmiddag. Ik stel hem gerust: als ik op tijd terug ben van mijn EQ dan kom ik hem in de S opzoeken en maken we het samen af. Net als dinsdag. Ja, zegt Nero, als de ochtendpost er NOU al is dan zal de middagpost ook wel eerder op het depot zijn. Dus we spreken af om er om 1 uur te zijn, onze normale tijd.
Om 1 uur blijkt dan dat de code van de LockBox (daarin zit de sleutel van het depot) veranderd is. Wist niemand iets van. PB + helpt ons uit de brand. Achter de deur staan zes zakken. De 4 van Nero en nog twee andere. Nero kan dus vertrekken maar ik moet nog even wachten. Was ik toch maar pas om half twee begonnen.
Maar het wordt half twee, twee uur en nog steeds niks. PB+ gebeld. Ja. alles was om half 1 al klaar. Tegen half drie (het had geen 5 minuten langer moeten duren) komt daar een wit busje aan met twee TNT jasjes erin. Ze waren pas 10 minuten eerder vertrokken.
Dat uur wordt dus gewoon geschreven. We pakken alles uit, doen de papierwinkel en gaan op pad. Onder het opwinden over deze ballentent operatie, bedenk ik me ineens: wat maak ik me druk? Dat is een negatieve emotie. Daar heb je niks aan. Dus ik besluit om vanaf nu de DL3B methode te gaan toepassen. Ik pak mijn spullen, breng ze rond en kijk wel hoe lang ik erover doe.
Met DL3B gaat alles best wel lekker. Je doet gewoon je ding. Ik ga er gewoon vanuit dat ik deze loop nog nooit eerder gedaan heb. Ik praat met mensen (iedereen wil weten waarom er WEER een andere bezorger is en wat dat nou was in de Puccini etc). En om 5 uur ben ik weer terug op het depot. Best relaxed. Zeker vergeleken met de collegas die nog niet volgens DL3B werken. Maar toen ik uitlegde wat DL3B is, denk ik dat ze het morgen ook toe gaan passen.

Wat? Je weet niet wat de DL3B methode is? Oh, jullie zijn geen brabanders. Ja dat verklaart veel. Ik zal het uitleggen. DL3B is een afkorting. Dikke Lul Drie Bier. Een gezegde wat zoveel betekent als "Je zoekt het maar uit, maar mijn zeik maak je niet lauw".

Dus, de richtlijnen voor Geo zijn:

Vraag een loop in een wijk waar je nog nooit geweest bent
Vergeet alle lopen die je ooit gedaan hebt
Probeer niet TNT te redden door je loop te optimaliseren
Gedraag je als een monzjool die met een stapel papiertjes op pad gestuurd wordt
DL3B

Je zal zien dat Geo zo een feest wordt. Je krijgt een compleet nieuwe loop die je weer compleet naar je eigen hand kan zetten. Ik heb een stuk waar ik drie of vier bundels in mijn voordrager kwak, mijn aanhanger afkoppel, en heerlijk relaxed met mijn losse fiets de bundels rondbreng. Op het eind van de vierde bundel sta ik weer bij mijn aanhanger. Mooi toch?