Re: Vakkentas en postbuidel

182
Vandaag een verslag ontvangen met de resultaten van de klankbordsessies. Ketenmanager Rob van der Ham kwam tot de conclusie dat er betere instructie en begeleiding nodig is voor het werken met de vakkentas en de postbuidel, omdat die nog niet op de juiste manier gebruikt worden (een aantal mensen sorteert vooraf op de hoek van de straat). De gemaakte opmerking dat 3 bundels onderweg sorteren geen tijdswinst oplevert en in feite levensgevaarlijk is, ook met de hulpmiddelen (wie lukt het om tijdens het samenvoegen ook nog op de weg te letten), vergeet hij er gemakshalve bij te vermelden.

184
Vandaag een verslag ontvangen met de resultaten van de klankbordsessies
In dezelfde brief staat overigens ook, dat alle informatie en binnengekomen reacties gebruikt worden om verbetermogelijkheden te onderzoeken en waar mogelijk zo snel mogelijk door te voeren. Een speciaal analyse-team gaat hiermee aan de slag. Wat gaat dat kosten? D.m.v. een maandelijkse nieuwsbrief worden we op de hoogte gehouden.

Op 20-2 hebben we een werkoverleg gehad. Bij dit overleg was Rob van der Ham ook aanwezig, tevens iemand van PZ en 2 OC leden. Verder onze TL, die van Ede, hun leidinggevende en postbezorgers van 2 depots. De andere 2 depots hebben werkoverleg op woensdag gehad.

Ook nu weer zijn de vakkentas en postbuidel door ons duidelijk afgekeurd.
We kregen ter plekke wat verdere instructies m.n. over het 'aanbinden' , of zo je wil 'aansnoeren' van de buidel. Je moet het ding hoog dragen wordt beweerd.
De TL uit Ede heeft een demonstratie gegeven van de vakkentas: hij deed hem om, liep 2 x heen en weer en zei: 'dit is de demonstratie van de vakkentas' en ging over op de buidel. Hij was duidelijk in zijn verhaal: hij keurt de tas af! Ook zijn leidinggevende is niet voor de tas te porren. Dit kan natuurlijk opgevat worden als propaganda voor de buidel......

Ik ben overigens één van de mensen die op de hoek van de straat staat te sorteren. Vorige week heb ik iemand moeten inwerken en die doet het nu ook zo; handig is anders. Ik doe het zo, omdat je daarna achter elkaar door kunt lopen en niet slentert; daar word ik doodmoe van. Kijk naar het instructiefilmje, dat is inderdaad het tempo als je lopend alles bij elkaar voegt.
Wel heb ik nu de HAH in de buidel, dat scheelt gewicht op je arm. Buidel i.c.m. post werkt voor mij gewoon niet, omdat ik wiebelende post niet kan lezen. HAH hoef ik niet te lezen, alleen maar te pakken. En zo probeer je iedere keer wat anders uit. Ieder probeert voor zich een manier te vinden waar hij/zij zich het prettigst bij voelt, ik sorteer op de hoek; een ander neemt de post mee naar huis en doet het daar en weer een ander loopt met drie bundels in de hand en gebruikt helemaal geen hulpmiddel. Maar hoe je het wendt of keert, het blijft behelpen.

Intussen modderen we hier gewoon verder. Er haken mensen af: helemaal of specifiek voor de dinsdag. Er komen mondjesmaat mensen bij; hoe lang zullen ze blijven?

185
jan272 schreef:dat zullen jullie toch wel gezegd hebben dan hoop ik? Of is dat weer zo'n ja amen clubje?
Jan, je kunt ze zeggen wat je wilt, ze pakken op wat ze kunnen gebruiken om het systeem te 'verbeteren' en dus doorgang te laten vinden en ze laten weg wat hen niet aan staat. En zo worden we een ja-en-amen-clubje.....

186
dat alle informatie en binnengekomen reacties gebruikt worden om verbetermogelijkheden te onderzoeken en waar mogelijk zo snel mogelijk door te voeren.

Wat denk je zelf van deze quote in de brief ?

Er staat daar letterlijk, we drijven onze zin door en alles wat daar aan mee kan helpen zullen we ge(mis)bruiken.
Vooreerst geen inspraak en dan deze kul ?
"want de bezorger(s) vertellen ons dat dit de oplossing zou zijn."
Dikke *piep* en 3 bier.

187
88CE schreef:
Er staat daar letterlijk, we drijven onze zin door en alles wat daar aan mee kan helpen zullen we ge(mis)bruiken.
Vooreerst geen inspraak en dan deze kul ?
"want de bezorger(s) vertellen ons dat dit de oplossing zou zijn."
Dikke *piep* en 3 bier.
Dat is de spijker op de kop!
Doe er maar wat aan....je wordt gemanipuleerd waar je bij staat. Het word je gewoon door de strot geduwd.
Heus, het is vechten tegen de bierkaai. Ik heb me voorgenomen vanaf nu alleen nog maar mijn werk te doen en niet meer in alle vroegte wakker te worden, niet meer te janken, niet meer te schelden, niet meer mee te denken of proberen te begrijpen, want het haalt niets uit. Daar ben ik nu na 6 weken wel achter gekomen.

Ik ben onderhand zo murw, dat ik al blij zijn met een bundel waar 2 elastieken omheen zitten en dan mag ie gerust 15 cm dik zijn, de post door elkaar, de post op z'n kop of omgekeerd, tijdschriften met de open kant naar boven....maakt niet uit, dat is het minst erge: met mijn buidel om zet ik dat op straat zo weer recht.....

Dus voor mij vanaf nu: blik op oneindig en verstand (voor zover dat erin zit) op NUL!!
En dat allemaal voor een baantje van 6 uur en 20 minuten per week......

188
fairmade schreef:En dat allemaal voor een baantje van 6 uur en 20 minuten per week......
Voor netto dertig euro in de week kunnen ze moeilijk veel eisen stellen.

Hoe kom je aan zo weinig uren? Zijn er zoveel bezorgers bij jullie? Of zo weinig werk?

Voordat Geo hier ingevoerd werd kregen 'de geo kippen' spontaan paniek aanvallen wanneer iemand ook maar een woord noemde waar die drie letters in zaten, zoals onGEOpend). Die konden dan weer drie dagen niet naar de wc, werden midden in de nacht wakker, badend in het zweet.
Dat is het niet waard. Wij leven in de onderwereld. Als de bovenwereld weer eens iets bedacht heeft: laat maar komen, maar het zal eerst over de Styx moeten. Als de meeste van je collega's denken DL3B dan zal de veerman behoorlijk moeten roeien om de volgende maatregel er toch door te drukken.
Enne: als jij zegt dat je je buidel gebruikt moet hij al naast je staan om te zien of het wel of niet is. En als ie vraagt "gebruik je je buidel" dan zeg je gewoon 'als de situatie dat vergt'.
Je doet gewoon je ding en als het te traag gaat dan zeg je "stuur maar iemand mee om het voor te doen".

Mocht je TC of TL of PL iemand met je mee gaan sturen dan kom je die dag zelf op je racefiets (zodat er ZEKER geen tas aangehangen kan worden) en zeg je tegen die pief: "Ik kijk vandaag naar jouw voorbeeld en als ik het niet snap dan mag je morgen nog een keer voor komen doen". Dat wordt dan nog een leuk dagje.

Dat is toch iets waar je veel voordeel mee kunt behalen. Als je in zo'n vergadering zit en het wordt voorgedaan dan sta je op, loopt naar voren en zegt: "Vreemd, als ik het hier zie, dan denk ik dat ik net begrijp maar als ik dan op straat sta dan weet ik niet meer hoe het gaat; komen jullie het morgen even voordoen in een ronde? Dat is veel duidelijker dan droog oefenen".
Dan staan ze voor het blok en ligt het initiatief bij jou. Veel kans dat de zaal dan bijvalt.

189
jan272 schreef:
fairmade schreef:En dat allemaal voor een baantje van 6 uur en 20 minuten per week......
Voor netto dertig euro in de week kunnen ze moeilijk veel eisen stellen.

Hoe kom je aan zo weinig uren? Zijn er zoveel bezorgers bij jullie? Of zo weinig werk?

Voordat Geo hier ingevoerd werd kregen 'de geo kippen' spontaan paniek aanvallen wanneer iemand ook maar een woord noemde waar die drie letters in zaten, zoals onGEOpend). Die konden dan weer drie dagen niet naar de wc, werden midden in de nacht wakker, badend in het zweet.
Dat is het niet waard. Wij leven in de onderwereld. Als de bovenwereld weer eens iets bedacht heeft: laat maar komen, maar het zal eerst over de Styx moeten. Als de meeste van je collega's denken DL3B dan zal de veerman behoorlijk moeten roeien om de volgende maatregel er toch door te drukken.
Enne: als jij zegt dat je je buidel gebruikt moet hij al naast je staan om te zien of het wel of niet is. En als ie vraagt "gebruik je je buidel" dan zeg je gewoon 'als de situatie dat vergt'.
Je doet gewoon je ding en als het te traag gaat dan zeg je "stuur maar iemand mee om het voor te doen".

Mocht je TC of TL of PL iemand met je mee gaan sturen dan kom je die dag zelf op je racefiets (zodat er ZEKER geen tas aangehangen kan worden) en zeg je tegen die pief: "Ik kijk vandaag naar jouw voorbeeld en als ik het niet snap dan mag je morgen nog een keer voor komen doen". Dat wordt dan nog een leuk dagje.

Dat is toch iets waar je veel voordeel mee kunt behalen. Als je in zo'n vergadering zit en het wordt voorgedaan dan sta je op, loopt naar voren en zegt: "Vreemd, als ik het hier zie, dan denk ik dat ik net begrijp maar als ik dan op straat sta dan weet ik niet meer hoe het gaat; komen jullie het morgen even voordoen in een ronde? Dat is veel duidelijker dan droog oefenen".
Dan staan ze voor het blok en ligt het initiatief bij jou. Veel kans dat de zaal dan bijvalt.
Ach Jan,

Daar zijn ze echt niet van onder de indruk. Ze zouden mij ook uitleggen hoe mijn wijk binnen de normtijden gelopen kon worden, maar toen de dag was aangebroken waarop dat zou gebeuren was er zogenaamd niemand beschikbaar (te druk). Ook maakt het niet uit of je op een vergadering iedereen achter je krijgt, er werd ons door de leidinggevenden eenvoudig gezegd dat men ons graag alle gewerkte uren zou betalen maar dat ze daar van hogerhand het geld niet voor kregen. Toen ik nog naar voren bracht dat dit volgens een zeker artikel uit de CAO wel moest, zeiden ze dat dat artikel hun onbekend was. Een man van de vakbond die zou proberen op de vergadering aanwezig te zijn, was niet gekomen. Er zat wel een andere oude vent (ongeveer mijn leeftijd :mrgreen: ) die het voor de leidinggevenden opnam en mij van leugens beschuldigde. Notulen van die vergadering zijn er ook niet gemaakt. Kortom: het enige effect was dat het iedereen weer eens duidelijk was dat je bij TNT/PostNL enkel lege briefjes hebt in te brengen.

Bij een fatsoenlijk bedrijf kan je het een trapje hogerop proberen als je onfatsoenlijk behandeld wordt. Bij TNT/PostNL werkt dat niet, omdat de rottigheid daar van hogerhand aan de leidinggevenden op de werkvloer wordt opgelegd. Die moeten met allerlei kunst en vliegwerk onmogelijke werkwijzen invoeren en onhaalbare normtijden en targets halen. De leidinggevenden met enig fatsoen haken daarbij geleidelijk aan af, en het gajes dat over lijken gaat blijft over.

Ik weet dat hier en daar nog vestigingen zijn waar de leidinggevenden er het beste van proberen te maken, misschien dat je zelf op zo'n vestiging werkt? Maar ik zie geen andere weg dan die van de schoonmakers: het bedrijf moet er flink last van krijgen dat het personeel zo slecht wordt behandeld, anders zal het van kwaad tot erger worden.

190
ik hoop dat je ongelijk krijgt bart, maar de eerste tekenen van je verhaal lijken zich al voor te doen. momenteel roept iedereen (ook de leiding) dat gewerkte uren betaalde uren zijn. En dat wordt ook nog gedaan. Blijkbaar is ons VBG nog van de goede soort. Maar ja, wij kennen elkaar binnen het depot. Contact tussen depots is zeldzaam en contact tussen VBG's, laat staan tussen areas is bijna ondenkbaar.
Ik hou het in ieder geval wel goed in de gaten. Er komen teveel signalen van elders.