Re: Vakkentas en postbuidel

191
Ik vraag me af waarom er niet overal dezelfde regels gelden.
Als ik zo lees heeft elke area zijn eigen regels.
Hier worden de wijken kleiner (opgesplitst) en gelijk de GEO ingevoerd zodat je uren dan niet zouden stijgen.
Daar is weer het vreemde aan dat ze er toch bezorgers bij moeten vinden die toch ook betaald moeten worden.
Zo kom ik tot de conclusie, zolang er geen bezorgers bij komen moeten ze die uren wel vergoeden.
Komen er wel genoeg bezorgers bij dan is het slikken of opzouten want we hebben voor jou 10 anderen.

Dus hoe meer mensen jij benaderd om Postbezorger te worden hoe meer je jezelf naait.

192
jan272 schreef: Voor netto dertig euro in de week kunnen ze moeilijk veel eisen stellen.

Hoe kom je aan zo weinig uren? Zijn er zoveel bezorgers bij jullie? Of zo weinig werk?
Voor de VBG gesloten werd is met man en macht geprobeerd om aan postbezorgers te komen. Die zijn er niet. Dus zijn alle wijken (ik meen 15 stuks) in het middelste deel van de gemeente uitbesteed aan het Utrechts Werkbedrijf (vroegere sociale werkplaats). Daaronder vielen ook de 2 wijken die ik liep. Ik moest verkassen naar een andere wijk en een ander depot, waar de wijken op vrijdag al verdeeld waren en er dus op die dag voor mij geen werk was. Dus werd mijn contract naar beneden bijgesteld van 8 naar 6.20 uur. En ik ben niet de enige, bij meerdere collega's zijn de contracten naar beneden bijgesteld, ook omdat ze ervan uitgaan, dat je op de piekdagen geen 2 Geowijken kunt lopen. Dat is hier in de praktijk ook wel gebleken: zaterdagwerkers kunnen (zeker zoals de situatie nu is) echt geen twee wijken meer lopen.
Om alle tekorten verder op te lossen wordt er met 22 (!) uitzendkrachten gewerkt voor de overige wijken.
Werk zat dus, alleen verkeerd verdeeld. De jongens van het service centrum maken de planning en ze zijn al lang blij als ze het weer voor een dag op de rit hebben. Wellicht, dat er een betere verdeling komt, als de storm hier is gaan liggen, maar de eerste maanden zie ik dat nog niet gebeuren. Ik hou mijn hart vast als volgende maand in de regio hier weer VBG's gesloten gaan worden, waarvan de post ook weer naar Nieuwegein gaat.

193
In de 5011 en 5012 hebben we allerhande formaten geo wijken maar in de 5056 alleen extreem grote. Dat is binnen dezelfde geo-slag berekend.
Het lijkt erop dat binnen dit bedrijf iedereen maar wat aanrommelt. Iedereen denkt nog steeds ambtenaar te zijn en dus hoeft ook niemand verantwoording aan wie dan ook af te leggen. Als ik lees over de regionale verschillen... Het valt nog mee dat we maar 1 ontwerp postzegel hebben.

Ik denk dat het bedrijf gewoon te groot is voor de soort leidinggevenden die wij hebben.

194
88CE schreef:Als ik zo lees heeft elke area zijn eigen regels.
Ik kom tot de conclusie dat we elkaar hier gek maken omdat geen twee VBG's dezelfde regels en normen hebben. Wat in de ene regio normaal is is ongehoord in de andere. Hier enorme tekorten en daar overschotten. Hier alles soepel en vloeiend, daar alles hortend en stotend.
Ik denk dat iedere regio zijn eigen problemen op zijn eigen manier moet oplossen omdat iedereen met een unieke situatie en unieke mensen te maken heeft. Hoe vreemd dat ook is, binnen 1 bedrijf.
We kunnen globaal leren van elkaars ervaringen maar meer niet. Onze TC's zijn best wel toffe peren. Maare voor hetzelfde geld blijk je een etterbak te treffen waar je niet mee door 1 deur kunt.

195
@ fairmade "Dat is de spijker op de kop!
Doe er maar wat aan....je wordt gemanipuleerd waar je bij staat. Het word je gewoon door de strot geduwd.
Heus, het is vechten tegen de bierkaai. Ik heb me voorgenomen vanaf nu alleen nog maar mijn werk te doen en niet meer in alle vroegte wakker te worden, niet meer te janken, niet meer te schelden, niet meer mee te denken of proberen te begrijpen, want het haalt niets uit. Daar ben ik nu na 6 weken wel achter gekomen...."

Helemaal mee eens en daar verandert ook een goede TC niets aan!

197
Vreemd dat er aan contracten wordt gerommeld. Ze kunnen je niet zomaar een kleiner contract geven. Zelfs al hebben ze onvoldoende werk voor je, dan moeten ze alsnog je contracturen uitbetalen. Bovendien, als er overal uitzendkrachten rondlopen is het moeilijk vol te houden dat er onvoldoende werk is. En ik kan makkelijk twee Geowijken op een piekdag lopen. Hoe groot zijn die wijken op piekdagen? Tweeënhalf uur? Omdat een wijk bij Geo niet meer dan ik geloof 380 afgiftepunten mag hebben worden alle wijken met flats juist heel klein! Dus je hebt straks nog steeds wijken van hooguit een uurtje loopwerk.

Mijn huidige wijk telt al tegen de 800 adressen, en ik doe er tussen de 2,5 en de 3,5 uur over. Dus in feite doe ik nu al 2 Geowijken op 1 dag.

198
jan272 schreef:
Anna^ schreef:Helemaal mee eens en daar verandert ook een goede TC niets aan!
Dat weet ik niet. Wij hebben er hier twee bij die gewoon hun eigen plan trekken en zich minimaal van 'boven' aantrekken.
Let maar op totdat ook bij jullie het VBG gesloten is. Vanaf dat moment verandert alles en wordt alles centraal geregeld. Dan moet ook jullie TC precies uitvoeren wat de leiding voorschrijft, hoe graag hij misschien ook anders zou willen.

199
Newman schreef: En ik kan makkelijk twee Geowijken op een piekdag lopen. Hoe groot zijn die wijken op piekdagen? Tweeënhalf uur? Omdat een wijk bij Geo niet meer dan ik geloof 380 afgiftepunten mag hebben worden alle wijken met flats juist heel klein! Dus je hebt straks nog steeds wijken van hooguit een uurtje loopwerk.

Mijn huidige wijk telt al tegen de 800 adressen, en ik doe er tussen de 2,5 en de 3,5 uur over. Dus in feite doe ik nu al 2 Geowijken op 1 dag.
De eerste wijk waar ik 16 jan. ging lopen telt 415 afgiftepunten. Tijd op piekdag + HAH 2 uur en 40 minuten. Dit klopt sowieso al niet omdat een nieuw appartementgebouw met 40 brievenbussen niet in de loopwijzer is opgenomen. Maar: bij bezorgen uit drie bundels doe je daar dus ongeveer 5 uur over! Dus niks twee wijken op één dag!
Hele wijken met flats kennen we hier helemaal niet, behalve de flatjes boven de winkels in het winkelcentrum en hier en daar een appartementgebouw tussen de laagbouw.
De wijk waar ik nu loop telt 329 afgiftepunten, dat is één van de kleinste wijken op mijn depot. Hier staat op een piekdag met HAH 2 uur 20 minuten voor en daar heb ik 3.5 uur over gedaan.

Dat de Geotijden niet gehaald worden op de piekdagen met 3 bundels is niet zo gek: je hebt zo'n 10 seconden om de post uit 2 bundels én de HAH voor 1 adres samen te voegen en in de bus te deponeren. Die tijd is inclusief laden van je fiets en verplaatsen naar/in de wijk ! Hoe snel moet je zijn??

200
Is er overigens iemand die mij uit kan uitleggen, waarom het verslag van de klankbordsessies is opgesteld en verstuurd door Rob van der Ham? De klankbordsessies worden toch georganiseerd en geleid door de (C)OR? In mijn tijd, lang geleden, was de (C)OR een onafhankelijk orgaan, waarbij het management zich niet mocht bemoeien met de inhoud van de verslagen. Nu kreeg ik de indruk dat het verslag een samenraapsel was van alle informatie die op verschillende manieren is binnengehaald. Komt er dan nog een officieel verslag van de COR, of blijft het hierbij?