Bij ons in Waalwijk is de Geo-Route vorige week dinsdag, 13 september ingegaan, tegelijk met het werken vanuit depots(in plaats van uit het VBG, wat we tot de vrijdag ervoor nog deden...) en ik moet zeggen dat het best zwaar is.
Alle looproutes zijn aangepast, de ene wat meer dan de andere, ik ben een deel van mijn oude route kwijt, heb er nog een deel van over en er een ander deel voor terug gekregen.
Tja, wat zal ik ervan zeggen, de eerste paar dagen was het complete chaos, nog niet eens de looproutes, als je je een beetje voorbereidt, dan weet je binnen een paar dagen wel welke kant je op moet, maar die eerste dag kwam de post al later op het depot, iedereen moest wennen, we hadden h.a.h. niet veel, maar je moet alle adressen langs en dan was de sortering zodanig dat je soms binnen een straat ineens van oneven moest oversteken naar even nummers, terwijl het logischer is op dat punt oneven af te maken, dan over te steken naar even en terug naar het beginpunt waar de fiets staat, zeg maar. Uitzoeken waar je je fiets neer kunt zetten, ook zo iets, heeft een paar dagen nodig.
Verder in mijn "oude" gedeelte kom ik in sommige straten wel 3x voorbij, 3 huizen oneven, hele rij even, door naar de volgende straat, 5 huizen en dan aan het eind van de rit mag ik in diezelfde straten nog 1 of 2 huizen van post voorzien.
Een week ervoor liep ik de bijv. Puccinistraat in een keer, is een rij huizen, oneven nummers, niets ingewikkelds aan. En nu kom je voor een rijtje van 13 huizen 2x terug.... ik kan er geen logica aan ontdekken. En zo zijn er nog wat van die geintjes. Vooral met oneven/even sta ik vaak gewoon de logische volgorde zelf te sorteren, maar ja, kost allemaal tijd.... Maar om dat op de hele route te doen, daar begin ik niet aan. Ik heb collega's die zelf de route thuis opnieuw zetten.... dat is niet de bedoeling volgens mij.
Maar voor veel collega's gold vorige week als een chaosweek, laat aangeleverde post, allemaal wennen en heel laat nog met de post rondlopen, sommigen pas om 20.00 's avonds klaar.... denk niet dat de hoge omes het zo bedoeld hebben.
Volgens mij is het deze week al beter gegaan, al blijven die raar gesorteerde routes een probleem. Maar aan de gestelde tijd van 2.10 kom ik niet, lukt gewoon niet. Heb veel grote tuinen, met veel losse bussen, maar vaak wel in de tuin. Hier en daar staan ze aan de straat, maar is niet overal zo. De route is ongeveer 250 adressen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Re: Geo-Route.
22wow,,... ben ik blij dat ik niet bij dat bureaucratische TNT werk!
Het was toch al lang bekend dat dat Geo-route geen reet van klopt? Ik dacht bv. dat het in Belgie al aardig geflopt was?
Het was toch al lang bekend dat dat Geo-route geen reet van klopt? Ik dacht bv. dat het in Belgie al aardig geflopt was?

23Ja en toch word je ermee geconfronteerd. Ben bang dat het niet anders is, en mocht het nou echt floppen, wie weet wat er dan gebeurt. Maar.... in Canada schijnt het al lang gebruikt te worden, maar of de postbezorgers daar op de fiets rondrijden, weet ik niet zeker, hoorbucky666 schreef:wow,,... ben ik blij dat ik niet bij dat bureaucratische TNT werk!

25hmm.. misschien is georoute wel niet eens zo slecht, maar wordt het gewoon verkeerd gebruikt:
http://www.giro.ca/docs/public/pdf/geor ... 110204.pdf
Daarin staat nl. dat de routes mbv. het programma ook handmatig kunnen worden aangepast. Maar in de praktijk gebeurt dat dan zeker niet, omdat men te lui daarvoor is om zich echt in zo'n route te verdiepen en te kijken of alles wel klopt. Dus geo-route is meer bedoeld als hulpmiddel om routes samen te stellen, en dus niet alleen om volledig automatisch routes te genereren.
Daarin staat nl. dat de routes mbv. het programma ook handmatig kunnen worden aangepast. Maar in de praktijk gebeurt dat dan zeker niet, omdat men te lui daarvoor is om zich echt in zo'n route te verdiepen en te kijken of alles wel klopt. Dus geo-route is meer bedoeld als hulpmiddel om routes samen te stellen, en dus niet alleen om volledig automatisch routes te genereren.
26We moesten die eerste 2 weken allemaal een log invullen, bijgevoegd bij ons bezorgrapport, en daar gaat men dan mee aan de slag.(hopen wij...) Je kunt invullen hoeveel h.a.h. je bij je hebt, hoeveel zakken post, hoe vaak terug naar depot, of je de nieuwe stuurtas gebruikt en dan kun je aan de achterzijde invullen hoe de route nu is en hoe die het meest logisch zou moeten zijn (nee, en niet de manier die wij het leukst vinden........) Dat kan dan pas half oktober in de computer worden verwerkt..... hoezo handmatig aanpassen.
Wij eerst een maand lang met stoom uit de oren post bezorgen en dan hoop je maar dat ze onze adviezen/wensen respecteren. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik er erg benieuwd naar ben en ook dat ik er een hard hoofd in heb. Het mooie is dat de managers die die routes maken, zelf niet met zwaarbepakte fietsen die routes uitproberen.... heb ik naar gevraagd. Volgens mij en mijn collega's zou dat misschien wel wat uitmaken.
Wij eerst een maand lang met stoom uit de oren post bezorgen en dan hoop je maar dat ze onze adviezen/wensen respecteren. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik er erg benieuwd naar ben en ook dat ik er een hard hoofd in heb. Het mooie is dat de managers die die routes maken, zelf niet met zwaarbepakte fietsen die routes uitproberen.... heb ik naar gevraagd. Volgens mij en mijn collega's zou dat misschien wel wat uitmaken.
27Nou, zelfs als hulpmiddel heb je er weinig aan, tenminste niet voor het samenstellen van wijken. Het programma maakt gebruik van hetzelfde plattegrondensysteem als TomTom (Tele-Atlas), en dat zit helaas vol met fouten. Huisnummers staan in de praktijk vaak op hele andere plekken in een straat, het programma toont doorgaande wegen die niet doorgaand zijn, en laat je afsnijden via voetpaden van amper een meter breed.bucky666 schreef:hmm.. misschien is georoute wel niet eens zo slecht, maar wordt het gewoon verkeerd gebruikt:
Het programma biedt inderdaad de mogelijkheid om handmatig aanpassingen te maken, dat heb ik de afgelopen weken ook zitten doen voor mijn DVG samen met de Georouteplanners. Maar in de praktijk kwam dat er op neer dat we bijna alle wijken geheel of gedeeltelijk opnieuw konden doen, omdat er echt geen reet van klopte. En als de nummers al wel op de goede plek stonden, maakte het programma vaak hele rare onlogische rondjes. Bijv. bij een lange straat met rijtjeshuizen, die liep van 2-90 en van 89-1, liet hij je lopen in twee rondjes. Het eerste rondje was van 2-84 en 85-1, het tweede rondje van 86-90 + 89-87. Dus eerst een enorm rondje wat qua post bijna niet te tillen was, en vervolgens een heel klein rondje. Ook laten ze je wel heel vaak je fiets verplaatsen. In het voorbeeld van de straat in twee rondjes kun je natuurlijk beter je fiets gelijk in het midden zetten, en van daaruit twee rondjes lopen, ipv je fiets eerst aan het begin van de straat te zetten voor rondje 1 en dan pas halverwege voor nr 2.
Per wijk waren we soms uren bezig met het doorvoeren van de aanpassingen en de routes herberekenen, waardoor het op en geven moment niet alleen mij maar ook de Georouteplanners niet meer duidelijk was wat nu de toegevoegde waarde van het programma was.
28Die geo-route geeft alleen maar narigheid als ik het zo lees. Als bezorger wil je zo efficient mogelijk lopen.
Als ik een nieuwe wijk krijg dan ga ik op pad met potlood en papier en maak aantekeningen van de straten.
Die dure programma's heb je helemaal niet nodig.
Tom Tom is toch voor auto's? Tom Tom is afhankelijk van een Amerikaanse sateliet en die geeft niet alles door omdat het leger die gegevens voor zichzelf wil houden. Een Europese sateliet is nog niet in gebruik.
Al die techniek is slechts een hulpmiddel. Ook google maps heeft fouten.
Het lijkt wel of ze de bezorgers minachten.
Ze denken zeker dat alles vanuit een bureau stoel is te regelen maar dan gaat het juist mis.
Zo log bijhouden kost ook weer extra tijd. Die managers schuiven alle verantwoordelijkheid af op de werknemers.
Zij horen te zorgen dat alles goed geregeld is. Daar worden ze rijkelijk voor betaald.
Als ik een nieuwe wijk krijg dan ga ik op pad met potlood en papier en maak aantekeningen van de straten.
Die dure programma's heb je helemaal niet nodig.
Tom Tom is toch voor auto's? Tom Tom is afhankelijk van een Amerikaanse sateliet en die geeft niet alles door omdat het leger die gegevens voor zichzelf wil houden. Een Europese sateliet is nog niet in gebruik.
Al die techniek is slechts een hulpmiddel. Ook google maps heeft fouten.
Het lijkt wel of ze de bezorgers minachten.

Ze denken zeker dat alles vanuit een bureau stoel is te regelen maar dan gaat het juist mis.
Zo log bijhouden kost ook weer extra tijd. Die managers schuiven alle verantwoordelijkheid af op de werknemers.

Zij horen te zorgen dat alles goed geregeld is. Daar worden ze rijkelijk voor betaald.
29Tsja.. in de eerste plaats moet zo'n programma natuurlijk wel ge-updated blijven worden met nieuwe data, zoals plattegronden en huisnummers. Vooral de precieze locaties van alle huisnummers is belangrijk. Maar zo te horen is het programma geo-route ook niet al te slim, als het van die grote ronden maakt. Dus ik zou zeggen weg ermee en zelf zo'n programma maken, Post NL! Dat is echt niet zo moeilijk. Het enige probleem is, waar haal je de juiste data vandaan? Want als ik naar google maps kijk, dan kloppen de huisnummers meestal ook niet. Wat wel handig is, om even in te zoomen naar straatniveau. Op die panorama foto's kan je vaak de huisnummers wel zien. En dan google maps op satelliet-mode zetten, dan zie je de rijen met huizen gewoon liggen. Zo maak ik altijd mijn routes. (Heb er al heel wat gemaakt.)
30Ik heb nog een veel handiger idee.. De bezorgers zelf de handigste en kortste route samen laten stellen. Zij kennen de wijk het aller, allerbeste. Is nog het goedkoopst ook. Kost zelfs geen cent.