Georoute is een navigatie systeem, a la tomtom en google maps.
Het enige wat GeoRoute doet is het koppelen van een looptijd aan een looptraject.
Er zijn een aantal factoren:
- A = weg tussen depot en wijk
- B = aantal bezorgpunten
- C = totale loopafstand
- D = totale fietsafstand
Ze gaan uit van een gemiddelde loopsnelheid (L) en idem fietssnelheid (F) en een bezorgtijd per afgiftepunt (To). Daarna worden de getallen ingevuld in een formule a la
T = [ A / F + B . To + C / L + D / F ] . Wf . Fp
waarin Wf een weersfactor is en Fp een totaal post factor. Daar rolt een bepaalde tijd uit. Wf is alleen interessant in het najaar en Fp in de zomervakanties. Wf >= 1 en Fp <= 1.
De tijden voor de oude lopen waren gebaseerd op 'ervaringen van ervaren postbodes'. Als iemand al 5 jaar iedere loop een uur extra schrijft dan is dat uur normaal geworden; ook als een vervanger die wijk in een uur korter doet. GeoRoute gaat daar een einde aan maken.
Ik heb dit nooit ergens op papier gezien maar technisch gezien kan het alleen dit zijn. Maar als KPMG de formule opgesteld heeft is ie vast veel complexer met e-machten en faculteiten op de gekste plekken.
Re: Geo-Route.
673Ik ontken niet dat er besparingen zijn. Ik beweer alleen dat GeoRoute geen enkele besparing oplevert. Die tijden die jij noemt zijn tijden op papier, maar dat is niet de realiteit. Itt tot PostNL geloof ik namelijk niet in "het staat op papier, dus het is waar".ophalen schreef:
Er zit wel degelijk een besparing in de nieuwe situatie.
Voorheen had je als vb 66 wijken,welke door dure/goedkope krachten gedaan werden.
Nu heb je 34/35 wijken(door uitbreiding loop ivm geo)
De dure krachten zijn grotendeels weg, alleen goedkope pbz lopen dit nog.
Even een rekenvoorbeeld.
de gem tijd van de 66 wijken was ongeveer 1.5uur pwijk(iets grotere en kl door elkaar)=99uur totaal
nu uitgaande van 35 wijken (gem loopduur van 2.5uur)= 87,5 uur
dw besparing zit hem juist in de personeelskosten per uur en de kosten per wijk.
Het totaal aantal afgifte punten blijven natuurlijk gelijk.
Eerder deze maand gaf ik het al aan,meer voor minder ten nadele van de pbz
Verder had je voorheen nog enige persoonlijke marge ,deze is nu helemaal teniet gedaan,
door het feit dat de geotijden uiterst strak staan.
Met de kerst van 2012 wordt het een complete chaos, dan loop je zo 3,5uur per wijk.
Alle besparingen zijn ondanks ipv dankzij dat programma. Het kost alleen maar geld. Wekenlang heb ik de Georoute-plattegronden voor mijn team bestudeerd en verbeterd. Vervolgens heeft een team van peperdure KPMG-consultants zitten rekenen hoe we deze wijken volgens hun het beste kunnen lopen. Toen kreeg ik de resultaten terug, bleek dat ze mijn aanpassingen voor 99% niet hadden overgenomen (dus nog steeds adressen op de verkeerde plek, wegen waar ze niet waren, geen wegen waar ze wel waren, etc), en kon ik wederom weken lang samen met de routeplanners al die fouten eruit halen. Die door mij verbeterde plattegronden zijn opnieuw opgestuurd, en nu zullen wij er tzt als de wijken zijn aangepast er weer achter komen dat er geen kloot van klopt. Dus wederom ergernis bij voorbereiders en bezorgers, weggegooide tijd (en dus geld). Uiteindelijk komt het wel weer goed, maar dan is er al zoveel tijd en geld vermorst dat we dat in de nabije toekomst niet gaan terugverdienen. Dit is mij overigens door een hogere manager bevestigd.
En dat allemaal omdat ze liever aan een dure consultant met een laptop vragen hoe ik mijn route het beste kan lopen, dan aan mij, als ervaren bezorger. Waarschijnlijk omdat die consultant veel duurder is dan ik, en daarom wel beter moet zijn.

674Is toch typisch PostNL...geld over de balk gooien en er later achter komen, dat het niet werkt.
Toen het bedrijf nog PTT heette was dat al zo.
Toen het bedrijf nog PTT heette was dat al zo.

675Moet zeggen Geo begint te wennen. Even offtopic voor mensen die nu online zijn, ik zit nu op nl2 naar een programma te kijken waar zo ook iets over postNL komt. Gaat over dat postbodes vervangen worden door postbezorgers en wat de nadelen voor postbezorgers zijn.
677Interessante berekening maar wat ontbreekt is de factor aanbod. Gedurende de zomermaanden is het aanbod aan poststukken een stuk lager en zullen de looptijden omlaag gaan. Het is dus de vraag of de "geotijden" een gemiddelde is over het hele jaar of alleen gelden voor een gedeelte van het jaar.Er zit wel degelijk een besparing in de nieuwe situatie.
Voorheen had je als vb 66 wijken,welke door dure/goedkope krachten gedaan werden.
Nu heb je 34/35 wijken(door uitbreiding loop ivm geo)
De dure krachten zijn grotendeels weg, alleen goedkope pbz lopen dit nog.
Even een rekenvoorbeeld.
de gem tijd van de 66 wijken was ongeveer 1.5uur pwijk(iets grotere en kl door elkaar)=99uur totaal
nu uitgaande van 35 wijken (gem loopduur van 2.5uur)= 87,5 uur
dw besparing zit hem juist in de personeelskosten per uur en de kosten per wijk.
Het totaal aantal afgifte punten blijven natuurlijk gelijk.
Eerder deze maand gaf ik het al aan,meer voor minder ten nadele van de pbz
Verder had je voorheen nog enige persoonlijke marge ,deze is nu helemaal teniet gedaan,
door het feit dat de geotijden uiterst strak staan.
Met de kerst van 2012 wordt het een complete chaos, dan loop je zo 3,5uur per wijk.
Waarschijnlijk is het laatste het geval. Afgelopen zomer was het postvolume zo laag, dat de VBG manager een maatregel invoerde waarbij iedere bezorger tien minuten moest inleveren op de dagen zonder Hah. Deze berekening van minuren heb ik tot op heden niet onder ogen gekregen. Misschien is er een collega die daar ervaring mee heeft?
Postbezorger bij Post NL sinds 1 juni 2011
678afgelopen zomer zat ik constant ca 15% onder de maximale tijden die voor mijn lopen stonden.
679Kreeg net een SMSje van PostNL, dat er vertraging is van minimaal een half uur ivm de vele machinepost!
En dat icm de zaterdagvoorbereiders...vaak slechter gezette post.
Zucht, wordt weer éénerverend dagje!
En dat icm de zaterdagvoorbereiders...vaak slechter gezette post.
Zucht, wordt weer éénerverend dagje!

680Wie niet....de zomermaanden is er veel minder post!jan272 schreef:afgelopen zomer zat ik constant ca 15% onder de maximale tijden die voor mijn lopen stonden.