Re: Geo-Route.

821
Ik heb er nou 5 dagen georoute opzitten. De eerste twee waren niet leuk maar dat kwam door een verkeerde instelling van mijn kant: ik wist de weg in mijn wijken. Klopt. Maar voor geo moet je de weg NIET weten. Weet je de oude route, dan moet je die AFLEREN. En daarna de Geo route aanleren.

Geo routes zijn niet slechter dan de vorige routes. Ze zijn anders. Probeer niet om de oude en de nieuwe routes te mixen of combineren. Vergelijk het met het verkeer. De oude routes reden als het ware aan de rechter kant van de straat. De geo routes rijden links. Ga je die mixen, dan eindigt het in chaos.

Geo heeft voor ons, bezorgers, tijd nodig, want we moeten
  • o de oude loop falikant vergeten, compleet uit ons geheugen wissen
    o de nieuwe loop leren
    o nieuwe punten zoeken om je fiets te parkeren
    o nieuwe paadjes zoeken om sneller van A naar B te komen
    o waar zitten putten en gaten in stoep of weg
    o waar zitten de vervelende honden
    o afleren om iedere dag iets sneller te willen zijn
    o kijken welke bundels we 'as is' kunnen lopen en welke we moeten breken
    o de looprichting van hofjes opnieuw aanleren
    o de bundels scannen op verstoringen
Op het depot vallen een aantal dingen op:

- degenen die 'hun eigen wijk' gehouden hebben hebben daar grote problemen mee; men kan niet loskomen van de oude methode, de oude route
- degenen met een nieuwe loop hebben relatief weinig problemen en beginnen de lol van Geo in te zien. Deze groep is al bezig om hun bezorg methode te stroomlijnen. De verstoringen die ze melden zijn van bezorgtechnische aard, niet van route aard.
- degenen met twee middagwijken zien in dat op piekdagen met HaH het bijna ondoenlijk is
- degenen met 1 wijk hebben bijna nergens problemen mee

Komt Geo naar jou toe? Geen probleem. Geo is gewoon een nieuwe loop. Zorg dan dat die nieuwe loop ook op nieuw terrein is. Anders sta je meteen op achterstand. Ga je nieuwe loop zo open mogelijk tegemoet. Hou er rekening mee, dat ook de zetters drie dagen nodig hebben om op toeren te komen. Dus de eerste drie dagen (incl de maandag) zijn een HEL. Daarna wordt het langzaam aan beter.

Geo is een Major Factor Change. Het is de grootste operatie op jouw VBG van de laatste 20 jaar. Overleef de eerste week. Daarna wordt het langzaam aan beter.
Geo gaat gepaard met een hele zwik kleine veranderingen. Een daarvan is de bundeldikte. Veel bundels beslaan maar 5 tot 10 huizen. Omdat de zetters er nog geen routine mee hebben start je dus met propvolle tassen met erg veel kleine bundels. Soms zit een bundeltje ook niet op volgorde. Normaal geen probleem, maar onder de stress van de eerste drie dagen wel. Beheers je.

823
Meer dan dit valt er niet over te zeggen. Het is mijn hands-on experience. Lees het, luister naar wat de geomannen (zijn er ook geo vrouwen? nog nooit gezien) te vertellen hebben en trek je eigen plan. Punt

824
Interessante uitleg.
Zal dit hier in de groep gooien, iedereen een wijk lopen voor een paar weken/maand waar hij/zij nog nooit gelopen heeft.
En dan met de "vaste" bezorger evalueren.

825
Bedankt voor de uitleg Jan. In mijn geval kan ik inderdaad beter het industrieterrein gaan lopen, want als ik een deel van mijn huidige wijk zou hebben dan weet ik het wel. Alles word omgegooid naar de route zoals ik hem nu loop. En dat schijnt dus niet handig te zijn. Ik laat het wel op me afkomen dat lijkt me de enige manier om er aan te wennen.

826
Nog 1 ding. De maandagbezorgers. Ik ga op maandag met 6 - 8 routes op pad. Afgelopen maandag realiseerde ik me pas dat dit geo routes waren toen ik halverwege was.
Voor makkelijke maandagwijken fietsen is het fijn om te weten waar geo is begonnen met routeren: de geo-root. Ik kan moeilijk doen over mijn locatie maar het zal ondertussen duidelijk zijn dat ik in Tilburg Noord werk. Ga naar Google Maps en tik in: "Sibeliusstraat, Noord Tilburg, Tilburg" en ongeveer waar het Atje staat is waar Geo is gaan routen. Routen gaat hoofdzakelijk naar het oosten en daarna naar het zuiden, waarbij de Stokhasseltlaan (links) en de Quirijnstoklaan (rechts) niet overschreden werden.
De feitelijke geo-root lijkt te liggen nabij de kruising Kalverstraat / Stokhasseltstraat. Maar dat is niet van wezenlijk belang.

Hoe verder je van de geo-root afkomt, hoe groter de veranderingen. In de Sibelius zijn alleen de bundeltjes anders. Maar iedere volgende loop heeft andere straten erbij of eraf. Kom je bij de Bachlaan (rechtsonder, net boven het kanaal) dan herken je nog maar weinig van de originele loop.

Heb je maandagwijken dan is het zaak om te starten nabij de geo-root. Ik moet dus van Sibelius en Grieg naar 'beneden' (dus het zuiden) werken. Als je dat doet hoef je minimaal op en neer te fietsen. Het blijft wennen, maar ik weet niet of je ooit op de fiets in engeland geweest bent. DAT is ook wennen. Vooral als je van een rotonde afgaat.

828
Tobo2011 schreef:Dus Geo's zijn een verbetering.
Dat vraag ik me af. Eerst hield Jan ellenlange theoretische betogen met verwijzingen naar Star Trek en Star Wars over hoe geweldig Georoute is, toen sloeg hij ineens om als een blad aan een boom en deugde er niets meer van (althans, van de implementatie en degenen die het hadden geïmplementeerd), en nu reiken de bomen ineens weer tot in de hemel.

Er zijn dus nu twee mogelijkheden:

- Jan is manisch-depressief. Is hij depressief dan is alles waardeloos, is hij manisch dan is alles geweldig.

- De TC is er achter gekomen dan Jan op dit forum actief is en heeft hem met ontslag gedreigd als hij niet snel zijn toon verandert.

- Jan heeft stemmen in zijn hoofd, die hem dingen influisteren. Helaas zijn de stemmen het onderling niet altijd eens. Misschien moet Jan voor iedere stem een eigen account aanmaken op dit forum, om verwarring te voorkomen?

:lol:

830
ik ben helaas geen gewone bezorger. ik ben altijd proces technoloog geweest, maar door omstandigheden....
ik kijk anders naar dingen. ik probeer door de veranderingen heen te kijken en probeer me niet te focusseren op of te verschuilen achter oude technieken.
deze week was de geo vuurdoop. door de vele veranderingen ben ik een paar dagen de tel kwijt geweest. maar op gegeven moment zet je alles weer op een rij en dan blijkt dat dingen toch wel meevallen.
geo is niet beter. het is anders. wat blijft is: geo is een quantificering van lopen. en je kan je er tegen verzetten maar dan verlies je. dus maak je er het beste van. stemmetjes of niet.
je hebt blijkbaar nooit in een hoogtechnologisch bedrijf gewerkt. daar kunnen lange termijn projecten vaak over 1 nacht afgebroken worden of opnieuw gedefinieerd. dingen kunnen veranderen. omstandigheden kunnen veranderen. je moet tegenwoordig een open mind hebben en als dat door de buitenwereld wordt gezien als 'stemmetjes in je hoofd', dan moet dat maar. scheelt weer de aanschaf van een walkman.