Aangevallen

1
Hallo collega's!
Ik loop sinds eind afgelopen jaar de post voor PostNL en heb vandaag iets bizars meegemaakt.
Het begon vanochtend toen ik een kleine wijk liep. Ik zette de fiets neer onderaan een straat die rond loopt, pakte de post en folders en begon de straat te lopen. In het midden van de straat is een vrij groot plantsoen, met allerlei struiken en bomen. Toen ik terugkwam bij mijn fiets, had iemand allemaal groen spul uit de struiken op mijn fiets gelegd. Ik hoorde vanuit de struiken wat meisjes lachen. Mijn schouders ophalend, verwijderde ik het groen en fietste door naar de volgende straat, die ook rond loopt en ook een plantsoen heeft. Dit keer besloot ik om mijn fiets gewoon mee te nemen. Halverwege kwamen de meisjes van daarnet (het bleken er twee te zijn) naar mij toe. Ze waren een jaar of 8-10, schatte ik. Ze begonnen heel agressief het groen naar mij te gooien, in de posttas te stoppen en over mijn fiets te doen. Ondanks meerdere pogingen van mij om hen weg te krijgen ('Kap er eens mee, moeten jullie niet naar school?' etc.), bleven ze doorgaan. Ik had nog een andere, grotere wijk, die ik moest doen, dus ik besloot om weg te fietsen en eerst die wijk te doen en dan later het laatste restje van deze wijk af te maken.
Het was al een uur of 3 toen ik terug kwam bij de kleine wijk (vanochtend was ik daar tussen ongeveer half 11 en 11 uur). Ik liep het laatste ronde straatje zonder problemen, en ging toen de post bezorgen aan de grotere straat die de drie ronde straatjes met elkaar verbond. Toen ik bij het eind kwam, verschenen niet alleen de twee meisjes van vanochtend, maar ook een stuk of 10 anderen! Een paar daarvan waren jongens die ook 8-10 jaar waren, en een aantal wat kleinere kinderen. De 8-10 jarigen gingen heel agressief met gras gooien, met waterpistolen op mij spuiten, mijn fiets blokkeren. Toen mijn fiets omviel, besloot ik dat het nu klaar was. Ik ging de politie bellen. De vrouw die ik aan de lijn kreeg, leek het allemaal niet zo serieus te nemen. 'U kunt toch gewoon doorlopen!?' was haar reactie. Nee mevrouw, ik denk dat ik de situatie nét iets beter kan inschatten dan u vanachter uw bureautje. Ze zei dat ze de politie in mijn woonplaats 'zou informeren', maar kon niet beloven wanneer ze daadwerkelijk zouden komen. Het feit dat ik de politie belde, leek de kinderen wat af te schrikken. Ze verspreidden snel alle kanten op. Ik besloot de fiets te laten liggen, als 'bewijs', maar pakte wel wat post en folders om de rest van de straat te bezorgen. Ik was namelijk ook al bijna klaar. Toen ik bij het laatste adres kwam, stonden de meisjes van vanochtend en de jongens van 8-10 jaar daar op het erf. Ik schatte in dat dat hun huis was. Ook al zeiden ze 'sorry', ze gingen wel de postbus voor mij blokkeren (die stond aan de weg). Ik liep naar de voordeur en belde aan om een hartig woordje met de ouders te spreken. Ze bleken niet thuis te zijn (ik was niet echt verrast). Ik belde PostNL op om dit voorval te melden, waarna ik de politie nogmaals belde om te zeggen dat ze niet meer hoefden langs te komen. De kinderen waren inmiddels namelijk in geen velden of wegen te bekennen, en ik had de laatste post al bezorgd.
Hoe zouden jullie gereageerd hebben in deze situatie? Hebben jullie iets dergelijks wel eens meegemaakt? Ik zit nu zelf te twijfelen of ik nog actie moet ondernemen naar dat ene adres toe. Moet ik daar een keer langsgaan? Een brief sturen?
Groeten, een postbezorger

Re: Aangevallen

2
Ik heb toevallig vorige week een kaartje gekregen met hoe te reageren bij calamiteiten.

In dit geval je leidinggevende (teamcoach) informeren en inschakelen. Laat hem/haar maar eens even bij dat adres langsgaan.

Is het een wijk die je altijd loopt of was het een invalwijk? Ik zou ook even navraag doen bij degene die deze wijk normaal loopt.

Moesten die kinderen niet op school zitten?
En yep, ik zou de wijkagent even inlichten. Dat ook.

Maar eerst even overleggen met je teamcoach.

Re: Aangevallen

3
Maar wat balen zeg vandaag! Heb gelukkig zoiets nog niet mee hoeven maken.

Ik vraag me af waar kinderen tegenwoordig respect
leren.

Heb weleens gehad dat ik steeds een jochie tegenkwam die mij elke keer uitscholt en mij altijd k** postbode noemde.

Toen heb ik ook maar eens even bij zijn moeder aangebeld..

Re: Aangevallen

4
Bedankt voor jouw reactie, slagvaardige. Ik heb inmiddels gebeld met de persoon die deze wijk normaal gesproken loopt, en hij was net zo verbaasd als ik. Ook heb ik een mail gestuurd naar mijn leidinggevende.
Het was inderdaad gek dat de kinderen niet op school zaten. Misschien dat hun juf/meester ziek was?
Was die moeder die jij aansprak wel redelijk of had ze een houding van 'mijn kind doet zoiets niet'?

Re: Aangevallen

5
Ze zei van ohhh zo hebben we hem niet opgevoed hoor. Dat mag hij niet zeggen. Hij moet respect hebben voor volwassenen. Daarna ging het even goed.

Na een paar weken begon hij weer en toen heb ik hem toen niemand keek, even tegen de grond gedrukt en gedreigd dat ik hem de volgende keer iets zou aandoen. Heel fout en totaal niet pedagogisch, maar dat heeft wel geholpen. Hij wist toen dat ik niet met mij liet sollen en dat hij de verkeerde lastig had gevallen.

Tuurlijk doe ik een kind niets aan maar dat hoeft hij niet te weten.

Gelukkig durfde hij het niet tegen zijn ouders te zeggen. Vraag mij af of die dat geloofd zouden hebben als hij het verteld had.

Re: Aangevallen

6
Misschien gaat een van hun ouders vreemd met een postbezorger
en koelen de kinderen hun woede op jou.

Nee sorry, eigenlijk is het niet grappig. Ik vind dat je er nog wel koel onder bent gebleven.
Kinderen moeten eens meer klapjes krijgen maar dat is niet meer toegestaan bij wet.

Re: Aangevallen

7
Nee een mep verkopen is geen oplossing. Maar toch. Soms.... grr.

Met hem tegen de grond duwen en even tegen de grond houden liet ik merken dat ik sterker was dan hij, niet bang voor hem en dat ik de baas was. Zo'n goofie was het nl wel. Hij wilde in zijn geval met zijn houding laten weten dat op mij neer keek. Dus draaide ik het om. Liet ik even weten dat ik de baas was. En dat hij op mij niet neer hoefde te kijken. Au voor hem. Koekje eigen deeg.

Is geen oplossing voor de topicstarter zijn probleem, want het gaat om meer kinderen.

Maar toch iemand even bij die ouders langs laten gaan.

Waarschijnlijk kom je hen ook niet meer tegen omdat het gelukkig je wijk niet is en omdat de eigenlijke bezorger er ook niet bekend mee was. Dus die kids zullen wel vrij gehad hebben die dag. Studiedagje leerkracht of zo..

Re: Aangevallen

9
Carla41 schreef:@slagvaardige

"en toen heb ik hem toen niemand keek, even tegen de grond gedrukt "... :D
:twisted: :mrgreen:

Doet mij denken aan mijn oudste dochter. Die heeft in de eerste van de middelbare school eens een keer een ander kind in het gezicht getuft. Ze moest toen voor straf van een van de docenten een werkstuk over Lama's maken! :lol:
cron