Proef met drie bundels Werkt het al in Rotterdam?

1
Uit MZ journaal/nummer 171 februari 2014

"In de toekomst zal de SMX de sorteermachine groot (SMG), sorteermachine klein (SMK) en de huisnummersorteermachine (HSM) vervangen. De SMX sorteert alle post, zowel groot als klein, tot op huisnummer.
Naar schatting zal 85 procentvan de post door de SMX kunnen worden verwerkt.

Kanttekening daarbij is dat er dan in twee geadresseerde bundels wordt gesorteerd (24-uurs en niet 24-uurspost): een schrikbeeld voor postbezorgers die in het verleden al eens met drie bundels (inclusief huis-aan-huis) hebbengelopen.
In Rotterdam zal het bestellen uit drie bundels opnieuw worden getest.

.Overigens is het met meer machines ook mogelijkom de 24-uurs en niet 24-uurspost in éénbundel te sorteren.
Dit laatste lijkt me voor de postbezorger wel aantrekkelijk. Hoef je op straat minder samen te voegen en breek
je de benen niet over stoeptegels. :?

Re: Proef met drie bundels Werkt het al in Rotterdam?

3
Toevallig staat er nert een stuk hierover in het MZ Journaal. Momenteel wordt nog gewerkt met de SMK en de SMG (en ook nog de HSM). Deze zouden vanaf volgend jaar vervangen worden, stapsgewijs, door de SMX. Die kan nagenoeg alle formaten sorteren, en ook nog eens op huisnummervolgorde. Daardoor zijn SMG, SMK en HSM overbodig. Nu is echter gebleken dat de SMK nog lang niet aan het einde van zijn economische levensduur is, en zeker nog 10 jaar mee kan. Dus willen ze straks de grote post door de SMX gooien, en de kleine door de SMK. En dan loop je straks dus toch weer met 2 bundels, en op zaterdag als er ook nog hah is, met 3. Want ze gaan de SMX en de SMK-post waarschijnlijk niet samenvoegen, staat in het artikel. Dus dan krijgen we straks weer het gelazer met een postvest of een vakkentas. Totaal onpraktisch, en tijdens eerdere invoerpogingen een totale mislukking gebleken. Want bij de vakkentas wordt je schouder flink belast, en als je in een wijk loopt met lage bussen dondert alles er uit als je bukt.

Re: Proef met drie bundels Werkt het al in Rotterdam?

5
Carla41 schreef:@Newman

Smk en smx niet samenvoegen op het sorteercentrum ( terwijl dat wel zou kunnen)
wordt dat dan nog steeds in de voorbereiding samengevoegd in die gebieden waar de smk nog niet is afgeschreven.
de 1e 10 jaar.... :) hee er blijft nog werk over. (Y)
Nee. Het artikel zegt dat dit niet wordt samengevoegd in de voorbereiding. Niet op het sorteercentrum en niet op het VBL. Die VBL's zijn dan ook nergens meer voor nodig, dus die zullen ze ook wel gaan opdoeken. Lijkt me niet dat ze die gaan openhouden voor enkel de handmatige sortering van de post die niet door de SMX-kan (buspakjes, en dergelijke).
Dus straks loop je weer op straat met twee bundels post (en evt een derde bundel hah). Lijkt me 3x niks. Ik denk dat ik dan maar op het depot m'n tassen omkeer en het alsnog tussen elkaar schuif. Kan nooit meer extra tijd kosten dan op straat lopen klooien met meer bundels. Ik heb ooit eens een wijk gelopen met de post van twee dagen (van 1 dag was het blijven liggen), dus toen had ik al een voorproefje van hoe het zou zijn. Het was kut met peren, en we hadden nog niet eens hah, anders was het nog kutter geweest.
cron