Re: Postvest

21
voor buiten zijn er ook nadelen die tot nu toe grotendeels binnen worden opgelost.
als er in de machine post , foute post zit voor een andere wijk/stad halen we die er nog regelmatig uit.
nu loop je straks op straat en vind deze fout gesorteerde post in jouw tassen.

oh ja, dat zal nu ook wel het geval zijn, nou ik verzeker je , per ochtend heb ik binnen zo 2 30 poststukken
die gaan straks ongezien mee naar buiten , want we MOGEN niet meer naar het adres kijken alleen naar de code rechts onderaan.

Re: Postvest

22
Wij hadden de afgelopen weken een plaatsvervangende teamleider (de onze was op vakantie). Deze man zei dat bij de evaluatie van postvest/combibundel in mijn regio Almere/Gooi het postvest vooral negatief scoort op veiligheid. Morgen is hier een bijeenkomst over voor alle postbezorgers die daar over willen meepraten/-denken. Helaas kan ik zelf niet gaan omdat ik twee nieuwe collega's in opleiding heb.

Deze teamleider zei ook dat de invoering van de combibundel sowieso doorgaat (en ik kreeg de indruk dat hij landelijke invoering bedoelde) maar dat de verplichting van het postvest niet zeker was.

Re: Postvest

23
Ik ben wel bij de bijeenkomst geweest en heb daar een verslag(je) van gemaakt dat ik ook op div PostNLFacebookgroepen en (in een reactie) op MijnWerk heb gezet.


Vanochtend dus in Almere een vergadering over de evaluatie van het postvest. Veel mensen aanwezig! 2 OR-leden (waaronder de voorzitter), 1 OC-lid tevens postbezorgster, 2 Human nogiets mensen (oftewel ARBO), vestigingsmanager van de Markerkant(? Ene Michel), 2 teamcoaches waaronder mijn eigen en zo'n 30 postbezorgers/ postbodes schat ik. (Niet geteld). En natuurlijk Niels Kemerink, procesontwerper postvest. Hij was de gespreksleider.

Er werd eerst een overzicht laten zien van de cijfers die gegeven waren bij de evaluatie. Uitgesplitst naar postbezorgers en postbodes. Ik vond het opvallend dat de postbodes over het algemeen iets hogere cijfers gegeven hebben dan de postbezorgers. Tot zo'n 0,3 hoger.
De 3 onvoldoendes (onder de 5,5) werden nu besproken. Deze waren voor veiligheid en 2x mbt daldag.

Veiligheid is heel uitvoerig besproken. Vooral het niet kunnen zien waar je loopt, op- afstapjes niet kunnen zien, "uitglijden" over een tak, verstappen, valpartijen, het blijven haken met het postvest aan je stuur, moeilijk kunnen op- en afstappen van je fiets, etc. Het overgrote deel van de aanwezigen beaamde dit, al waren er ook die helemaal geen problemen ondervonden op dit punt.
Iedereen kreeg een papiertje om mogelijke oplossingen mbt veiligheid aan te dragen. Mijn buurvrouw tijdens de vergadering schreef bijv. op dat het pakjeselastiek een geheel moet zijn (dus dicht, zonder openingen) zodat je niet meer kunt blijven haken. Door aan het pakjesdeel te voelen, zou je dan kunnen weten of er nog een pakje in zit of niet (je kunt het immers niet meer optisch zien).

Over de daldagen werd gezegd dat velen het postvest dan niet meer gebruiken omdat ze dat onpraktisch vinden icm het vele fietsen. Dat waren naar mijn idee dan voornamelijk degenen die de wijk dan fietsend doen ipv lopend. (Ik loop altijd. Piek- en daldag.) Ook het doorbundelen tot 1 bundel op daldagen werd als zeer groot minpunt ervaren. Veel te dik, niet makkelijk een ander deel van je wijk kunnen pakken om zo efficienter te lopen etc. En verder natuurlijk dat je er veel langer over doet.

Niels Kemerink, de procesontwerper, gaf aan dat we vooral moeten blijven melden wat niet goed (wat wel goed gaat mag natuurlijk ook :)). Dit moet je NIET doen bij de teamcoach, MAAR bij salesforce. Salesforce moet binnen 3 (werk?)dagen een reactie geven. (Daar mag je ze aan houden.) Geven ze geen reactie, dan naar je teamcoach.

Oorspronkelijk was het geloof ik de bedoeling dat de pilot na Almere afgelopen zou zijn, maar waarschijnlijk gaat de pilot in nog een aantal gebieden van start. Best kans/ grote kans dat daar een aantal van de hier genoemde problemen/ knelpunten/ etc aangepakt worden. Bijv. door iedereen een scootervest te geven ipv postvest omdat die een aantal "knelpunten" niet heeft. Mijn teamcoach gaf zelf aan al aan diverse postbezorgers een scootervest te hebben gegeven.

De voorzitter van de OR (al had hij het zelf over MR?) vertelde ook e.e.a. Voor/ uiterlijk 1 augustus geven ze een advies aan PostNL. Daarvoor is het wel heel belangrijk dat iedereen in het pilotgebied alle dagen het postvest blijft gebruiken. Alleen zo kunnen ze een goed beeld krijgen van de piek- en daldagen. Dus ook als je het vest aan de kant gemikt hebt: gebruik het toch weer! Er werd ook gezegd dat het postvest voor ons nogsteeds verplicht is.... Het is NIET gezegd dat het postvest na 1 augustus verplicht wordt voor iedereen. Het is ook mogelijk dat het postvest afgeblazen wordt. Er liggen wat dat betreft diverse opties open.
De OR wil voorkomen dat ze iets aanprijzen wat over een aantal jaar toch voor lichamelijke klachten kan/ gaat zorgen.

De 2 ARBO-mensen die vandaag aanwezig waren zijn na afloop met postbezorgers mee gegaan de wijk in. In eerste instantie zou 1 met mij mee gaan, maar een paar anderen hebben hun depot bij de Markerkant en dat was toch praktischer om met hen mee te gaan. Ze hebben zelf een postvest aangetrokken om te ervaren hoe dat zit, werkt etc. Dit willen ze nog een aantal keer doen. Hoop dat ze ook een keer op een zaterdag met postvest gaan lopen.

Al met al vond ik het een positieve bijeenkomst. Ze zijn zich volgens mij kapot geschrokken van de veiligheidsgevoelens en willen daar ook echt oplossingen voor zoeken.

Overigens had Niels Kemerink een soort regenhoesje bij zich die je vast kunt knopen aan het bagagenet. Of dat een zelfbedacht iets is, iets wat van een ander project vandaag komt of dat het al officieel ontwikkeld is: geen idee. Maar zou wel een mogelijke oplossing kunnen voor als het regent. Het is een soort grote doorzichtige slab (zonder halsuitsparing uiteraard) die je met 2 touwtjes vastknoopt aan het net. Als het regent kun je het dan zo over je pakjes en post heen trekken. 't Is volgens mij alleen geen officieel ding.
Dit werd trouwens niet tijdens de vergadering laten zien/ besproken. Maar na afloop stond ik nog even met een aantal na te praten, en toen liet hij dit zien.
cron