Re: Vakkentas en postbuidel

322
Nee. Alleen dat ze er hier in de buurt (ergens bij Nijmegen) vanaf mei 2017 mee gaan werken. Staat al vast en dat het de bedoeling is dat iedereen er mee werkt vanaf eind 2018.

Ik ken iemand die het in Alphen a/d Rijn heeft getest. Zij vond het niet prettig werken ondat ze klein is en de opstakels niet meer kan zien. Een ander vind wel prettig omdat hij de handen vrij heeft ondanks belasting voor de rug.

Ik heb er zelf niet mee gewerkt nog. Dus heb er zelf geen ervaring mee.

Weet alleen dat het ondanks dat het nog in de testfase zit het eind 2018 in het hele land doorgedrukt zal zijn.

Re: Vakkentas en postbuidel

323
Ik werk in het Gooi. Per 30 mei gaan wij werken met de zogenaamde dubbelbundel. Dit houdt in dat bij het voorbereiden de handmatige post niet langer tussen de machinepost gezet wordt. We krijgen dus per straat/looprondje twee bundels: 1 met de machinepost en 1 met de handmatige post.

Omdat we die twee bundels tijdens het bezorgen moeten samenvoegen, krijgen we allemaal een postvest dat daarvoor ontworpen is. Omdat ik hier wel benieuwd naar was, en ze me vroegen of ik op mijn depot de -jaja- postvestambassadeur wilde worden, heb ik gisteren een bijeenkomst gehad en een postvest gekregen.

Eerste indrukken toen ik hem paste:
- Het ding zit best lekker
- Ik zie er lang niet zo l*llig uit als de meneer in het voorbeeldfilmpje
- Er kan redelijk veel post in
- Er zijn verschillende maten, helaas staat de maat er niet in dus dat was lastig met uitzoeken
- We waren met een hele groep: groot/klein/dik/dun/man/vrouw/grote boezem/kleine boezem, vrijwel iedereen ging met een goed passend vest naar huis.

Vandaag heb ik hem eens voorzichtig uitgeprobeerd. Uiteraard nu nog zonder dubbelbundel, ik was vooral benieuwd naar hoe hij zou zitten tijdens het werken.

Eerste ervaringen:
- Hij is best een beetje groot (ik ben zelf klein) dus dat is wennen, voornamelijk met op- en afstappen
- Tijdens het fietsen schuift hij wat heen en weer, post blijft er wel goed inzitten
- Het is ook even wennen om hem open en dicht te klappen, maar daar werd ik vandaag al handiger in
- Even je jas open of dicht ritsen kan makkelijker dan gedacht, door de rugband even los te klikken.
- Ik vond het nu al heerlijk om mijn handen vrij te hebben (vooral bij het scannen)

Kortom: ik ben redelijk positief. Ik weet niet of je nou persé dat postvest moet gebruiken als je de dubbelbundel hebt, misschien vinden mensen wel andere manieren om die bundels comfortabel samen te voegen. Maar ik zie er wel voordelen in. En niemand heeft me aangesproken (of uitgelachen) op straat vanwege het vest.

Een aantal van mijn directe collega's stopt bij PostNL vanwege de invoering van de dubbelbundel. Naar mijn idee is de dubbelbundel een bezuinigingsmaatregel die veel voorbereiders overbodig maakt en veel postbezorgers extra werk oplevert. Na een periode waarin wij alsmaar tijd hebben moeten inleveren, vind ik dat niet erg. Wat mij betreft: hoe meer werk hoe beter.
cron