Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

1
Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaald? Ik werk trouwens bij PostNL
Ik krijg hier maar geen goed antwoord op, ook vind ik het loonstrookje nou niet echt "helder" om te lezen.

Op mijn PostNL dienstrooster sta ik, nogmaals gok ik want niemand die me dat schijnbaar uit kan leggen, volgens de planning op 8 uur. Dit is opzicht al raar want ik had gesolliciteerd voor 15 uur. Maar mij is vertelt dat je altijd in het begin, nu inmiddels 3 maanden geleden altijd op iets minder word ingezet puur omdat je het anders niet zou kunnen reden kwa lopen.

Ik sta ingepland voor 8 uur. Maar bij werktijd staat 8.11? Is dat dan de echte tijd die je er voor krijgt om die week te lopen? Dus krijg ik deze week 8 uur 11 uitbetaald? Wat betekend +/- uren dan? Is dat dan de tijd die ik zelf opgeef dat ik er langer overloop?

Nogmaals een hoop vragen waar zelfs mijn coördinator vaag over doet. Als iemand me dit kan uitleggen - dank!

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

2
Voor de wijken/lopen staan vaste tijden, dat is berekend (hoe kan ik niet uitleggen) via een computerprogramma.
Sta je volgens je dienstrooster op wijken die in totaal 8 uur 11 zijn, dan wordt je die week voor die tijd uitbetaald, dus
elke week 11 min extra. +/- uren heeft te maken met of je een week minder of meer dan je contracturen hebt gewerkt.
In jouw geval dus 11 min die uren worden na een periode van ong 6 weken uitbetaald (loopt niet gelijk aan je maand-
uitbetaling). Je kunt er ook voor kiezen om die extra gewerkte tijd om te laten zetten in extra verlofuren. Dit kun je
bij je teamleider melden.
Als het goed is staat er in je contract voor hoeveel uur per week je bent aangenomen, ik weet wel dat er niet meer zo gauw grote contracten worden gegeven. Het meest gebruikelijk is 9 uur per week, maar bij je indienstreding moet men aangegeven hebben voor hoeveel uur men je ging aannemen.

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

3
Allereerst welkom Archolm!

Heldere uitleg van Willemien. Nog even een kleine aanvulling: die 8.11 is kennelijk de vastgestelde tijd voor jouw loop, daar zou je gemiddeld mee uit moeten komen. Hoeveel je nou eigenlijk loopt, dat weet je natuurlijk zelf het beste. Mocht je een goede reden hebben om uit te lopen, b.v. een halve meter sneeuw, of de sorteerder had de bril niet op, dan kan je dat (met de reden) aangeven op je bezorgrapport. (Vergeef me als het bij jullie anders werkt, dat verschilt nogal per vestiging).
Als het goed is zie je die meertijd dan (de week daarop) ook bij de +/- uren staan en die krijg je uitbetaald. Als je een keer een extra wijk loopt natuurlijk ook. Op je loonstrookje vind je dat bij 'salaris extra uren' (daarachter staat eerst het uurloon, daarna het totaal aan overwerk).

Als je er een uur langer over doet zonder 'geldige' reden, dan is het een ander verhaal. Dan zul je met je coördinator moeten uitzoeken wat daar de oorzaak van is. Dat wordt (hier) niet 'vanzelf' uitbetaald.

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

4
@Archolm
Mijn zienswijze wijkt toch een beetje af van de vorige reageerders:
Kijk allereerst naar het aantal uren dat in je contract staat. Deze uren krijg je altijd maandelijks uitbetaald. Het is een optelsom van de scenariotijden van de wijken die je wekelijks loopt, de zogenaamde WTR. Deze scenariotijden zijn bepaald met de computer, het is een fictieve tijd. Het is gebaseerd op het aantal adressen, de afstand tussen deze adressen en of je daar kunt lopen of fietsen. Je zult merken dat je nooit precies deze tijd klaar bent met je wijk. Dus zaak is om elke dag je tijden te noteren en te vergelijken met de tijden op de uitdraai van het dienstrooster. Deze hoort iedere dinsdag op het prikbord te hangen.
Waarschijnlijk zie je dan dat je op dinsdag, donderdag en zaterdag langer hebt gewerkt en dat je op woensdag en vrijdag tijd overhoudt. Streep dit tegen elkaar weg en dan heb je je reeel gewerkte tijd van die week. Indien je iedere dag je begin- en eindtijd op het bezorgrapport hebt ingevuld dan is je teamcoach op de hoogte. De gewerkte tijd is de tijd tussen het moment dat je je tassen op je fiets zet en aan het eind van je wijk weer op het depot inlevert. Je teamcoach hoort deze tijd in te vullen als gewerkte tijd in plaats van de scenariotijd.
Succes!
Postbezorger bij Post NL sinds 1 juni 2011

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

5
Jouw zienswijze is bijna de juiste Cortina echter het is nog steeds 'gewerkte uren zijn betaalde uren'.

De problematiek ligt meer bij de min-uren. Als je een contract hebt van 8 uur per week en je werkt er maar 7 zal je TC nu sneller aan de bel trekken vóórdat het emolumententijdvak voorbij is want dan moeten deze min-uren of worden verrekend met de plus-uren of worden kwijtgescholden; en dat zijn onacceptabele kosten tegenwoordig bij PostNL.

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

6
De problematiek ligt meer bij de min-uren. Als je een contract hebt van 8 uur per week en je werkt er maar 7 zal je TC nu sneller aan de bel trekken
Hoe worden deze min-uren dan berekend? Op grond van de scenariotijden of de reele gewerkte tijd?
Regel is dat min-uren worden kwijtgescholden aan het einde van de maand. Als het regelmatig voorkomt dat een PBZ min-uren opbouwt dan kan de teamleider vragen of de betreffende Postbezorger iets extra's wil doen om zo aan zijn uren te komen.
Postbezorger bij Post NL sinds 1 juni 2011

Re: Hoeveel uur loop ik nu eigenlijk? En hoeveel krijg ik betaal

7
minure = contracturen - uren gewerkt

Opt end van de mond vervallen oe opgebouwde plus- of min-uren. Tenzij ge een fiepo tc hebt. Postbodens nemen die tijde een half jaar mee. Verschil moet er zijn. Postbodens krijge hier in de buurt aaltij meer van alles dan de bezurgers.

als ge een 8 uurs contract het moete nie rekene op 15 uur inzet. Da was vruuger wel mar tegenwordig is iedereen mee plus-uren een kiep om van te plukken en dan da aan de meense mee min-uren te geven.
Dus as ge een 8 uurs contract het en 15 uur lopt dan moete as de sodemieter contract verlenging aanvrage. Via den bond aanders foppen ze oe daar ok nog mee.
cron